خبرگزاری کار ایران

حسین راغفر تشریح کرد:

عده‌ای به دنبال حذف کی‌روش هستند / شبکه فساد ورزش هر روز قوی‌تر می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۰۸

به نظرم کی‌روش همین که تیم ملی ما را به جام جهانی برده ثمره کارش را دیده. اتفاقا از این به بعد است که ما باید از تجربه و توان فنی او استفاده کنیم تا در جام جهانی زنگ تفریح نباشیم.

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد که شبکه فساد ورزش با یک سناریوی قابل حدس به دنبال حذف کی‌روش از فوتبال ایران است.

به گزارش ایلنا، اوضاع فوتبال ملی اصلا خوب نیست. این را به راحتی می‌توان از تحولات یک ماه اخیر آن به خوبی حس کرد. اردوهای تیم ملی یکی پس از دیگری لغو می‌شوند و اردوگاه کادر فنی این تیم هم کاملا ملتهب است. کارلوس کی‌روش اخیرا در واکنش به اتفاقات عجیب روزهای اخیر به کشورش سفر کرده و علی کفاشیان هم که تقریبا دچار یک استیصال مزمن شده است. انگار که همه چیز و همه کس دست به دست هم داده‌اند تا تیم ملی به روزهای غم‌بار گذشته‌اش ادامه دهد. سرپرست وزارت ورزش وعده کمک می‌دهد اما کفاشیان مشکل مالی را تنها ۲۰ درصد مشکلات تیم ملی می‌داند. کارلوس کی‌روش برنامه تمرینی می‌دهد اما سازمان لیگ و مهدی تاج با آن کنار نمی‌آیند. خلاصه کلام اینکه انگار جریانی عجیب در حال شکل گرفتن است. عده‌ای چشم به صندلی کارلوس کی‌روش دوخته‌اند و عده‌ای دیگر هم در حال پیاده‌کردن سناریوی جام جهانی ۱۹۹۸ در راس کادر فنی تیم ملی هستند. دکتر حسین راغفر به عنوان جوان‌ترین رئیس فدراسیون فوتبال ایران تعریف عجیبی از تحولات این روزهای اطراف تیم ملی دارد. او معتقد است عده‌ای که فقط به منافع گروهی‌شان فکر می‌کنند به دنبال حذف کی‌روش و نشاندن یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی هستند. گفت و‌گوی روزنامه «قانون» را با دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه الزهرا، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و دروازه‌بان اسبق تیم ملی بخوانید.

مشکلات این روزهای کارلوس کی‌روش در تیم ملی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

آنطور که من شنیدم گویا کی‌روش در آخرین روزهای حضورش در ایران با سرپرست وزارت ورزش دیدار کرد و مشکلاتش حل شد.

اما سرمربی تیم ملی بعد از این جلسه به حالت قهر ایران را ترک کرد و ترجیح داد صحبت شفافی هم نداشته باشد؟

من مطمئنم یک سناریویی پشت قضیه هست که به راحتی می‌توان آن را حدس زد. خیلی تاسف انگیز است اینکه مربی تیم ملی ما در این موقعیت با آن وجهه بین‌المللی و سابقه درخشان در چنین مخمصه‌ای گیر کند. دوستان ما انگار فراموش کرده‌اند همین مربی در آن شرایط عجیب تیم ملی را به جام جهانی برده. متاسفانه حاشیه‌های فوتبال و تیم ملی ما در این سال‌ها بسیار مهم‌تر از متن آن شده و اوضاع هر روز وخیم‌تر هم می‌شود. متاسفانه امروز فوتبال بیش از هر رشته‌ای انرژی و توان بدنه ارشد مدیریت ورزش را هدر می‌دهد و همین هم باعثشده بسیاری از رشته‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند. علاوه بر این من فکر می‌کنم امروز سرنوشت ورزش و فوتبال کشور را کسانی تعیین می‌کنند که همه چیز را در مسیر منافع شخصی خود تعریف می‌کنند و هر روز هم به فراخور شرایط روز شخصیت خود را تغییر می‌دهند.

از کدام گروه صحبت می‌کنید؟

همین شبکه فسادی که چند سالی است در ورزش ما شکل گرفته و هر روز هم قوی و قوی‌تر می‌شوند. من مطمئنم این شبکه فساد از جانب جریان‌های قدرتمند بیرونی حمایت می‌شوند و گواه آن هم همین افرادی هستند که در چشم به هم زدنی وارد فوتبال و ورزش می‌شوند، بدون آنکه نه این فضا را بشناسند و نه آگاهی از جزئیات آن داشته باشند. اتفاقا همین افراد ناشناس هم هستند که به علت ناآگاهی‌شان خیلی زود درگیر حاشیه‌ها شده و بسیاری از منابع کلان و اصلی ورزش کشور را در یک فرآیند معیوب قربانی مطامع خود می‌کنند. من فکر می‌کنم کسی که سکان هدایت ورزش را به دست گرفته باید این نکات مدنظرش باشد تا خود او نیز درگیر این حواشی نشود.

فکر می‌کنید تکلیف کی‌روش در چنین شرایطی چه خواهد بود؟

باید اجازه بدهند سرمربی تیم ملی بر اساس برنامه‌ای که دارد کارش را پیش ببرد. تا جایی که من می‌شناسم یک فاصله عمیق و عجیبی بین ظرفیت‌های فنی کارلوس‌کی‌روش و مربیان ایرانی است. اگر قرار به استفاده از مربیان ایرانی است باید از همان ابتدا از آنها استفاده می‌کردیم نه حالا که تیم ملی به جام جهانی صعود کرده. به نظرم سرپرست وزارت ورزش و تصمیم‌گیرندگان کلان ورزش نباید به این راحتی اسیر مطامع و حاشیه‌های برخی افراد قرار گیرند.

اما آنطور که رسانه‌های خودمان مدعی‌اند گویا قرار است کی‌روش به ایران برنگردد. البته فدراسیون فوتبال این موضوع را نمی‌پذیرد و تاکید دارد سرمربی تیم ملی خیلی زود برمی‌گردد.

آنطور که من در رسانه‌ها می‌خوانم احساس می‌کنم اگر نگذارند این مربی آنطور که می‌خواهد تیمش را آماده کند، بر نخواهد‌گشت. به هر حال او آبرو و تجربه‌اش را از سر راه نیاورده که بخواهد با یک آبروریزی در مسابقات جام جهانی برزیل آن را نابود کند. به نظرم ادامه همکاری کی‌روش با ما در این فضای متشنج برای او خیلی پر هزینه است و شاید این مربی نخواهد این هزینه را بپردازد.

جدایی کی‌روش را به عنوان یک کارشناس در این برهه به صلاح می‌دانید؟

اصلا. به نظرم کی‌روش همین که تیم ملی ما را به جام جهانی برده ثمره کارش را دیده. اتفاقا از این به بعد است که ما باید از تجربه و توان فنی او استفاده کنیم تا در جام جهانی زنگ تفریح نباشیم. من فکر می‌‌کنم بخش اصلی وظیفه کی‌روش در فوتبال ایران مانده و نباید او را به این راحتی از دست بدهیم. ضمن آنکه باید توجه داشت طوری نشود که حضور تیم ملی در جام جهانی باعثسرخوردگی مردم و یاس جامعه شود. امیدوارم مسئولان ورزش اسیر این باندبازی‌هایی که در این سال‌های اخیر در فوتبال کشور قوت گرفته نشوند و از برنامه‌های سرمربی پرتغالی تیم ملی حمایت کنند.

اما نکات شائبه برانگیز در مورد آینده کاری کی‌روش خیلی زیاد است. مثلا همین که سازمان لیگ به هیچ وجه حاضر نیست برنامه لیگ برتر را به خاطر تیم ملی تغییر دهد، خود شائبه برانگیز نیست؟

به نظرم در همه جای دنیا این لیگ‌ها هستند که در خدمت تیم‌های ملی خود هستند. خیلی از کشورهای صاحب فوتبال مثل برزیل و حتی کشورهای اروپایی بارها برنامه لیگ‌های خود را به خاطر تیم‌های ‌ملی‌شان تنظیم می‌کنند. مگر اینکه در ایران مسائل دیگری در میان باشد که می‌توان آن را حدس زد اما پرده‌برداری از آن در رسانه‌ها چندان درست نیست. به نظرم در اینجا تیم ملی باید اولویت اول باشد.

آقای دکتر راغفر! از اظهارات شما اینگونه برداشت می‌شود که یک سناریوی عجیب در مورد کی‌روش در حال شکل گرفتن است. لطفا قدری واضح در مورد آن صحبت کنید. البته این موضوع را برخی رسانه‌ها هم چندی است مطرح می‌کنند.

در مورد قطع همکاری با کی‌روش و نشستن یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی من فکر می‌کنم یک سناریوی قوی در شرف تکمیل است. به نظرم همان آدم‌هایی که دنبال آوردن افراد خودشان هستند و می‌خواهند همه مسائل را فدای تقاضاهای حقیرانه خودشان کنند، چنین جریانی را دنبال می‌کنند و بی شک این به قیمت تحت‌الشعاع قراردادن همه منافع ملی کشور تمام می‌شود.

کی‌روش بزرگ‌ترین نقدی که به فدراسیون دارد این است که چرا باید اردوی از قبل برنامه‌ریزی شده تیم ملی به خاطر مسائل مالی لغو شود. آیا واقعا شرایط این‌قدر حاد است؟

ببینید، در اینکه مشکل اقتصادی وجود دارد شکی نیست اما به نظرم بخش اعظمی‌از این بحثیک بهانه بوده و در راستای همان سناریویی است که از آن حرف زدم. حل این مسئله اصلا کار سختی نیست. وزارت ورزش به راحتی می‌تواند مشکل مالی فدراسیون را به صورت تدریجی حل کند. کفاشیان اگر واقعا مشکل مالی دارد برود و مشکل‌اش را با رئیس دولت مطرح کند. جام جهانی برای ما چیز کمی‌نیست. ما در این مسابقات می‌توانیم بهره‌برداری‌های تبلیغاتی و سیاسی بزرگی داشته باشیم و برعکس آن هم ممکن است عملکرد تیم ملی در برزیل یک موج عجیب از سرخوردگی را در جامعه ما ایجاد کند.

شاید مصداق جالب این قضیه پولی بود که برای انتقال محمدرضا خلعتبری به پرسپولیس هزینه شد. سوال بزرگ این است که چرا برای این انتقال افرادی پیدا می‌شوند که حاضرند میلیاردها تومان هزینه کنند اما پولی برای تیم ملی وجود ندارد؟

من با شما موافقم. اصلا همین تناقضات رفتاری است که این همه شائبه را در مورد آینده تیم ملی و شایعه حذف کی‌روش به وجود آورده. من یکبار دیگر تاکید می‌کنم که سرپرست وزارت ورزش در این شرایط نقش بسیار مهمی‌دارد. بی شک اگر وزیر ورزش نخواهد اسیر این سناریو و حاشیه‌ها شود که تیم ملی با کی‌روش به راهش ادامه خواهد داد. اما اگر صالحی امیری نیز خود درگیر این حاشیه‌ها شود که ظلم بزرگی در ورزش و فوتبال کشور رقم خواهد خورد.

و سوال پایانی هم اینکه آینده فوتبال ملی را چگونه می‌بینید؟

به نظرم آینده نزدیک تیم ملی در گرو ماندن یا نماندن کی‌روش است. اگر تکلیف این قضیه روشن شود خیلی شفاف می‌شود در مورد آینده صحبت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز