همراه با انتخاب آثار یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛
عیار تذهیب در رشته نگارگری بالا بود/ ۷۲ اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار این رشته راه یافت
آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای حضور در نمایشگاه این رویداد هنری، در ۲ مرحله صورت میگیرد که مرحله اولیه انتخاب آثار به پایان رسیده است و به گفته دبیر رشته نگارگری از میان شاخههای مختلف هنر نگارگری، امسال آثار تذهیب درخشانتر بودند.
به گزارش ایلنا، یک مرحله از انتخاب آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور عبدالله محرمی دبیر این رشته و مهرزمان فخار منفرد، امیرحسین قهرمانی و رضا یساولی داوران این رشته به پایان رسیده است و ۲۳ دی ماه انتخاب نهایی آثار صورت میگیرد.
عبدالله محرمی (دبیر رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر) درباره مرحله نخست انتخاب آثار این رشته گفت: حدود ۳۳۰ اثر در این رشته به دبیرخانه رسید که در مجموع ۷۲ اثر برای نمایش در بخش نمایشگاه در مرحله اول انتخاب شد. برای مرحله نهایی انتخاب آثار منتظر اصل آثار هستیم. ممکن است برخی از آنها به دلیل عدم مطابقت با تصویر فرستاده شده، حذف شوند.
وی افزود: اغلب شرکت کنندگان در بخش نگارگری جوانها بودند. شخصا انتظار این میزان آثار درخشان را نداشتم. البته برخی از آثار متاسفانه کپی بودند که با نظر همه داوران و به سرعت حذف شدند و شانس حضور در نمایشگاه به آنها داده نشد.
محرمی بیان کرد: برخی از آثار رویکردی معاصر داشتند اما شرط معاصر بودن در آثار نگارگری شرط دشواری است. روی هم رفته هنرمندان معمولا زیاد به شعار توجه نمیکنند و سعی میکنند اثری را که به نظرشان خوب است به دبیرخانه ارسال کنند.
وی همچنین توضیح داد: تعدادی از کارها به لحاظ اجرا مدرن بودند و توجه داوران را جلب کردند. در واقع این آثار خمیرمایه هنر نگارگری را دارند و به آن پایبند هستند ولی رویکردشان در اجرا معاصر است.
دبیر رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر همچنین گفت: مهم ترین ملاک ما در داوری این بود که اجرا شسته و رفته باشد، تکراری نباشد و در آن شاهد حرکت رو به جلویی در هنرمند باشیم. آثار در بخش تذهیب بیشتر این خصوصیات را داشتند. درواقع به نظر بنده عیار کارهای بخش تذهیب بسیار بالاتر از سایر کارها بود.
رضا یساولی، یکی از داوران رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در این باره گفت: در این جشنواره کارهایی با رویکرد معاصر دیدیم اما به نظرم هنوز این موضوع جای کار دارد. نگارگر جوان ما پرسشهای زیادی در این باره دارد. آیا اگر با نگارگری برخورد انتزاعی کنیم تبدیل به هنر معاصر میشود؟ نگاههای معاصر در آثار رسیده بیشتر اثر را به سمت کار گرافیکی برده بود. هنر نگارگری تفاوتهای بنیادین با هنرهای مدرن دارد. این هنر در زمان طولانی تولید میشود. اگر یک نقاش یک روزه کارش را میکشد، یک نگارگر باید هفته ها وقت بگذارد. ابزار ساخت و ساز خود را تهیه کند و کار را به سرانجام برساند.
وی درباره ملاکهای داوری نیز بیان کرد: ساخت و ساز زیاد برای ما ملاک نبود. چون اینها تکنیکی است که هنرمند میتواند در عرض چند ماه یاد بگیرد. در عوض تاکید بنده روی سواد بصری هنرمند، تکنیکهای اجرایی، اصول، رنگها، فرم و ترکیببندی بود.
مهرزمان فخار منفرد، دیگر داور این رشته نیز درباره آثار گفت: برخی آثار ارتباطی با هنر نگارگری نداشتند و بیشتر گرافیک، تصویرسازی و نقاشی بودند. معاصر بودن نیز برای هنرمندان جوان نگارگر ما خوب تعریف نشده است و اصلی برخی کارها در این بخش همین بود. ما بهترین کارها را با معیارهای سخت انتخاب کردیم اما تا وقتی کارها را از نزدیک نبینیم نمیتوانم قضاوت کاملی داشته باشم.
امیرحسین قهرمانی نیز که یکی از داوران رشته نگارگری در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، درباره آثار و ملاکهای داوری بیان کرد: به دنبال کارهای خلاق بودیم و آنهایی را که نوآوری داشتند برای این مرحله انتخاب کردیم. زیرا خلاقیت برایمان مهم بود. نگرش های تازه ای در هنر نگارگری به وجود آمده است و نگاه جوانها به سمت معاصر بودن رفته است. از این نظر کارها به اهداف جشنواره هم نزدیک بود. ممکن بود که در برخی آثار نقصی در رعایت اصول دیده شود ولی به دلیل خلاقیت نظر ما را جلب کند و به آن اثر اجازه دهیم به مرحله بعد برود.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند برگزار میشود. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.