خبرگزاری کار ایران

تجلیل از ۵ پژوهشگر برتر در جشنواره تجسمی فجر/برگزاری پنل‌های تخصصی همایش

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۵۳۸

مدیر بخش همایش و فراخوان مقالات یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر از تجلیل از ۵ پژوهشگر برتر حوزه هنرهای تجسمی در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر و معرفی آنها در موزه امام علی (ع) از طریق معرفی آثارشان داد.

به گزارش ایلنا، حسن موریزی نژاد (مدیر بخش همایش و فراخوان مقالات یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) درباره این بخش گفت: در این دوره به ابتکار مدیر هنری جشنواره بخش پژوهش به صورت جدی گنجانده شده است. پژوهش رکن مهمی در حوزه هنر است و مکمل فعالیت‌های هنری است.

وی در ادامه درباره این موضوع که آیا در این سال‌ها حوزه پژوهش‌های هنری همپای رشد هنر در کشورمان رشد کرده‌اند یا نه نیز بیان کرد: تا وقتی در این حوزه اطلاعات آماری نداشته باشیم نمی‌توان به صراحت گفت آیا پژوهش‌های هنری همپای رشد هنر در کشورمان رشد داشته و یا جلوتر و یا عقب تر از آن است اما در یک دید مقایسه‌ای با گذشته می‌توان بیان کرد که در دهه ۸۰ و ۹۰ از منظر افزایش کمی پژوهش‌ها و کیفیت آنها در حوزه هنر، قابل قیاس با دهه‌های قبل نیست و رشد بسیار خوبی را در این دو دهه در حوزه پژوهش شاهد بوده‌ایم. اما شاید مهمترین معضل یک پژوهشگر این است که نمی‌تواند به عنوان یک امر اقتصادی به کار پژوهش نگاه کند و از راه نویسندگی امرار معاش کند.

موریزی نژاد اظهار کرد: امیدوارم در هر صورت حضور بخش همایش در جشنواره هنرهای تجسمی، خلاءهای موجود در این عرصه را پر کند و نگاه مسئولان را نیز بیشتر به این حوزه معطوف کند.

وی درباره عنوان «هنرهای تجسمی و پدیده خلاقیت» که موضوع فراخوان بخش مقالات است، گفت: ما فکر کردیم که چه عواملی روی هنرهای تجسمی و خلاقیت اثرگذار است و در این راه عوامل متعددی را شناسایی کردیم که سه محور آن مدنظر قرار گرفته است. تاثیری که جامعه روی خلاقیت می‌گذارد و شامل برخورد مردم و استقبال آنها از هنرمند و کار هنری می‌شود که انگیزه‌هایی در هنرمند ایجاد می‌کند. موضوع بعدی تاثیری است که اقتصاد می‌تواند در امر خلاقیت داشته باشد. در این بخش تاثیر حراجی‌ها، گالری‌ها و نمایشگاه گردان‌ها به عنوان ارکان مهم اقتصاد هنر مدنظر است و اینکه چه تاثیری بر خلاقیت می‌گذارند. در نهایت تاثیر آموزش بر امر خلاقیت مدنظر قرار گرفت. بررسی مساله آموزش به خصوص در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی  و تاثیر شیوه‌های آموزش در پیشبرد خلاقیت در این مجال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر بخش همایش و فراخوان مقالات یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه درباره دیگر بخش‌های پژوهش گفت: ما در این دوره جشنواره از ۵ نفر از افرادی که در حوزه پژوهش سابقه خوبی دارند و از نسل‌های مختلف هستند، تجلیل خواهیم کرد. در طول جشنواره، در موزه امام علی (ع) کتاب‌های مهمی که طی ۴۰ سال در عرصه هنرهای تجسمی منتشر شده است نمایش داده می‌شود که در کنار آن ما به شکل‌های مختلف به معرفی این ۵ نفر می‌پردازیم که ازجمله آنها معرفی کتاب‌ها و مقالات آنهاست.

موریزی نژاد ادامه داد: یک بخشی را هم به صورت پنل در این دوره جشنواره در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کنیم که قرار است در این پنل‌ها در سه محوری که در بالا ذکر کردم، سخنرانی و ارائه مقاله داشته باشیم. در همین پنل‌ها مقالات بخش مسابقه نیز ارائه می‌شوند.

داوران بخش همایش و فراخوان مقالات یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامل بهنام کامرانی، حامدکیا و شهروز مهاجر است.

 در این بخش به سه نفر از برگزیدگان لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون رالخ جایزۀ نقدی اهدا می‌شود و به نویسندگانی که مقالاتشان در کتاب چاپ شود، لوح تقدیر و کتاب اهدا می‌شود.

اساتید و پژوهشگران محترم باید مقالات کامل خود را مطابق فرمت پیشنهادی جشنواره که در سایت جشنواره به نشانی http://www.ivafestival.ir قرار گرفته است ارائه کنند.

آخرین مهلت ارسال مقالات اول بهمن ماه و داوری آثار ۴ تا ۱۵ بهمن ماه خواهد بود.

 یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی در بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار می‌شود. در این جشنواره سیدامیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده‌دار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز