خبرگزاری کار ایران

چاپ تازه‌ای از «ایرانیّت، ملیّت، قومیّت» در بازار کتاب

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۴۷۱

کتاب «ایرانیّت، ملیّت، قومیّت» نوشته اصغر شیرازی به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چاپ دوم کتاب «ایرانیّت، ملیّت، قومیّت» نوشته اصغر شیرازی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شد.

کتاب حاضر از پنج فصل تشکیل شده است. پاسخ به مساله ایرانیت، قومیت و ملیت در ایران پیش مدرن، موضوع فصل نخست است. این کار با مروری بر نظرهای مختلف کارشناسان و مدعیان در این باره آغاز و با سنجش آنه‌ها از دید مولف به انجام می‌رسد.

فصل بعد اختصاص به بررسی و سنجش گرایش‌های نظری مختلف ایران‌گرایی (ملت‌گرایی، قوم‌گرایی، ایران‌گرایی دولتی و اسلامی) و ایرانی‌گریزی در ایران قرن نوزدهم دارد و با نگاهی به فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی در آستانه انقلاب مشروطیت خاتمه می‌یابد. یکی از موضوعات این بخش از کتاب، وضعیت زبان فارسی در آستانه پیدایش گرایش‌های ناسیونالیستی و قوم‌گرایانه در همسایگی ایران و تاثیر آن‌ها در ایران است.

ادامه بررسی این گزارش‌ها و فعالیت‌‌ها در محیط تاریخی انقلاب مشروطیت و تاثیر آنها بر گسترش آگاهی‌های ملی در فصل سوم صورت می‌گیرد. بررسی موانع انقلاب و تاثیر آنها در روند ملت‌سازی موضوع دیگر بحث است.‌

فصلی نیز به بررسی تاثیر استعمار، جنگ و شورش‌های تجزیه‌طلبانه بر تقویت گرایش‌های اقتدارطلبی، تمرکزگرایی، یکسان‌سازی قومی و در نتیجه تضعیف روند ملت‌گرایی اختصاص دارد.

پاسخ موافق کودتا و استبداد رضاشاهی به دعوت این سه گرایش و سرکوب ظرفیت‌های ملت گرایی مطالبی هستند که در کنار اصلاحات مدرنیستی این دوره، محتوای اصلی واپیشین فصل کتاب را تشکیل می‌هند.

در پایان اثر نیز کتابنامه‌ای از فهرست کامل منابع و مآخذ نویسنده و نمایه‌های نام‌ها، کتاب‌ها و مطبوعات و مکان‌ها گردآوری شده است.

چاپ دوم این کتاب در ۸۲۴ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان در نشر جهان کتاب راهی بازار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز