خبرگزاری کار ایران

علی‌محمد زارع اعلام کرد؛

فاکتورهای خرید آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر بازبینی می‌شود/ رئیس بیناد جاکومتی برای مرمت مجسمه‌ها به ایران می‌آید

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۲۶۲

انجمن‌های تجسمی کشور با معرفی یک فرد حقوق‌دان می‌توانند جلسه‌ دیگری برای بررسی برگه‌خریدهای موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی گفتگویی که ۲۹ آبان‌ماه با رئیس موزهٔ هنرهای معاصر تهران درخصوصِ شفافیتِ برگه‌ خریدهای گنجینهٔ موزه و به‌طور خاص؛ برگه‌‌های خریدِ ۶۰ اثری که قرار است به برلین و رم ارسال شود، انجام دادیم؛ وی اعلام کرد: «مهم‌ترین مرجع رسمی درخصوص بررسی اسناد آثار موزه، دفتر حقوقی وزرات ارشاد است. من با دفتر حقوقی در این رابطه روز دوشنبه مورخ ۲۹ آبانماه مذاکره خواهم کرد. این جلسه به‌زودی با حضور مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد و خبرنگاران برگزار خواهد شد تا ابهامات کاملاً برطرف شود. ما حاضریم اثبات کنیم و همهٔ مدارک آن نیز موجود است. در این جلسه، برگه‌خرید هر ۶۰ اثر را ارائه خواهیم کرد.»

با این حال، وی روز گذشته به خبرنگار ما گفت: طی جلسه‌ای که با دفتر حقوقی وزارت ارشاد برگزار شد، این دفتر اعلام کرد چون آثار موزه، جزو اموال دولتی است و این آثار هم در اداره کل امور مالی و هم در وزارت اقتصاد و دارایی ثبت است و همهٔ این اسناد در اختیار دیوان محاسبات کل کشور قرار دارد؛ گفتند ما نمی‌توانیم دخالتی در این زمینه داشته باشیم، و چون این مسئله جزو بدیهیات است، حرف و نظرِ تازه‌ای نیز نمی‌شود در این باره گفت. این مسئله، یک چیز واضح و مبرهن است که تمام این اسناد به نام وزارت ارشاد و موزهٔ هنرهای معاصر تهران است و اموالش هم در موزه نگه‌داری می‌شود و اسناد مربوطه هم یک نسخه در موزه و یک نسخه در اداره کل امور مالی و هم‌چنین در وزرات اقتصاد و دارایی نگهداری می‌شود.

رئیس موزهٔ هنرهای معاصر تهران، تشکیلِ جلسه‌ای با حضور انجمن‌های تجسمی کشور را پیشنهاد کرد و ادامه داد: باتوجه به قولی که قبلاً داده‌ام، می‌توانیم جلسه‌ای را با حضورِ انجمن‌ها یکبار دیگر در موزه برگزار کنیم. آن‌ها می‌توانند فردِ حقوقدانی که مدّ‌ِ نظر خودشان است را به جلسه دعوت کنند تا یکبار دیگر اسناد مورد بررسی قرار بگیرند. حتی می‌توان از هنرمندی که در عین حال حقوقدان نیز باشد بخواهیم در این جلسه حضور پیدا کند.

وی دربارهٔ ادامهٔ روند ارسال آثار گنجینه به برلین و رم، خاطرنشان کرد: این روند، یک سیر اداری دارد که انشالله به زودی دربارهٔ آن به نتیجه می‌رسیم. هنوز زمان مشخصی برای ارسال آثار تعیین نشده است ولی به زودی ارسال یا عدم ارسال آثار اعلام خواهد شد.

وی درخصوص مرمتِ مجسمه‌های «آلبرتو جاکومتی» که در فضای بیرونی موزه قرار دارد، گفت: طبق مذاکراتی که با بنیاد جاکومتی داشتیم، در اسفندماه رئیس این بنیاد به دعوت موزه هنرهای معاصر به تهران خواهد آمد تا درخصوص چگونگی انتقال مجسمه‌های جاکومتی به داخل فضای موزه و مرمت آن‌ها با یکدیگر هم‌اندیشی داشته باشیم. در جلسه‌ای که تشکیل خواهد شد میزان هزینه‌های احتمالی‌ مرمت آثار مشخص می‌شود؛ هر چند وزرات ارشاد پیش‌بینیِ چنین هزینه‌هایی را داشته و دارد.

زارع درخصوص نحوهٔ صحیح نگه‌داری از برگه‌خرید و دیگر آثار موزه گفت: اخیراً در نامه‌ای که به رئیس کتابخانه ملی نوشتم، از خانم اشرف بروجردی خواستم که یک کار‌شناس در این باره را به ما معرفی کنند. ایشان نیز هم‌اکنون این فرد متخصص را به ما معرفی کرده‌اند که با هم در تعامل هستیم و قرار است که به موزه بیایند و نحوهٔ نگه‌داری صحیح از آثار، چگونگی گندزدایی و... را به کار‌شناسان ما آموزش بدهند.

وی هم‌چنین در خصوص ۱۱۲ اثری که قرار است به گنجینهٔ موزه بازگردد، گفت: این آثار پالایش شده است و به زودی این انتقال صورت می‌گیرد. هم‌اکنون در حالِ آماده‌سازی فضای مناسب در گنجینه برای این آثار هستیم تا این اتفاق بیفتد. در بین این آثار، کارِ کسانی چون فریده لاشایی، بهمن محصص، اردشیر محصص، حسین زنده‌رودی و دیگران وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز