خبرگزاری کار ایران

اجرای کم فروغ آثار مجید وفادار توسط ارکستر "نیایش"

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۵۶۵

محمد معتمدی آثار ماندگار زنده‌یاد مجید وفادار را در حالی با همراهی ارکستر "نیایش" روی صحنه برد که این اجرا توقعات حاضران را برآورده نکرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کنسرت "بگو کجایی" به آثار ماندگار استاد مجید وفادار با اجرای ارکستر نیایش به رهبری رضا شایسته و خوانندگی محمد معتمدی اختصاص داشت که 9 شهریور در سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفت.

این کنسرت پس از یک ساعت و ده دقیقه تأخیر در حالی آغاز شد که علیرضا امینی (سرپرست گروه) روی صحنه آمد و با خونسردی تمام درباره شکل‌گیری پروژه اجرای آثار استاد مجید وفادار برای حاضران سخنرانی کرد و از مخاطبان خواست تا به روال بسیاری از کنسرت‌های پاپ، بازیگران، ورزشکاران و میهمانان ویژه کنسرت را که در سالن بودند تشویق کنند. این روال تا آنجا ادامه پیدا کرد صدای اعتراض حاضران بلند شد تا علیرضا امینی از ادامه معرفی میهمانان کنسرت منصرف شود.

در ادامه، اعضای ارکستر با تشویق حاضران روی صحنه آمدند و سپس محمد معتمدی و رضا شایسته به آنها ملحق شدند. برای بخش اول کنسرت، ترانه‌های "محفل مستی"، "غرور شکسته"، ساز و آواز چهارگاه به همراه پیانو، "جلوه هستی"، "سفری در شب" درنظر گرفته شده بود.

کنسرت محمد معتمدی به همراه ارکستر در شرایطی آغاز شد که در دو قطعه اول، صدای این خواننده قطع بود و اینکه صدا شفاف و تمیزی نیز از ارکستر به گوش حاضران نمی‌رسید.

پس از اینکه مشکل قطع بودن صدای خواننده در قطعه سوم حل شد، میزان صدای باندهای پخش سالن، آنقدر زیاد شد که صدای خواننده در بخش‌های اوج قطعه و اجرای تحریرها از حد استاندارد صدای مطلوب خارج می‌شد.

ارکستر نیز بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، به نظر می‌رسید به چند جلسه تمرینی دیگر برای اجرای تمیز قطعات نیاز داشت و هنوز برای اجرای زنده این قطعات در کنسرت آماده نشده بود.

در این میان، تنها محمد معتمدی بود که یک تنه سعی در به دوش کشیدن تمام کاستی‌های ارکستر داشت؛ اما فارغ از تمام این مسائل، نکته مهم این بود که رنگ صوتی و جنس صدای معتمدی بر این آثار نمی‌نشست. محمد معتمدی با اینکه در اجرای آواز و تصانیف در زمره خوانندگان توانمند نسل جدید محسوب می‌شود منتهی مسئله همخوانی رنگ صوتی این خواننده با آثار مجید وفادار مورد غفلت قرار گرفته است.

در بخش دوم کنسرت که پس از بیست دقیقه تنفس آغاز شد ارکستر بار دیگر در میان تشویق‌های مخاطبان روی صحنه آمد و این بار ترانه‌های معروف‌تر "چون ترا دیدم"، ساز و آواز شور با همراهی تار، "به سوی تو"، "بزم یاران" و "گل اندام" را اجرا کرد.

نکته تامل برانگیز دیگر درباره این کنسرت به اجرای متوسط نوازنده تار و همراهی آن با آواز اختصاص داشت. در حالی که انتظار می‌رفت بخش‌ "ساز و آواز" جزو بهترین بخش‌های این کنسرت باشد منتهی اجرای کم فروغ نوازنده تار باعث شد تا لذت شنیدن یک بخش آوازی قدرتمند از حاضران دریغ شود. نگرفتن چند مضراب و از ریتم افتادن در حین اجرای قطعه‌ای ضربی مهم‌ترین نواقص اجرای این بخش بود.

صدابرداری برنامه نیز همچون بسیاری از کنسرت‌های دیگر، یکی از معضلات مهم این اجرا بود. مخاطبان کنسرت‌ها سرمایه‌هایی محسوب می‌شوند که به پشتوانه آنها چرخ اقتصادی موسیقی کشورمان رونق گرفته است؛ منتهی آنطور که می‌بایست محصول استانداردی هم از نظر صدابرداری و هم به لحاظ اجرای دقیق قطعات، در سالن‌های کنسرت دریافت نمی‌کنند. این روال تقریبا در اکثر کنسرت‌ها به ویژه کنسرت‌های پاپ دیده می‌شود و به نظر می‌رسد همچنان ادامه خواهد داشت.

البته این کنسرت چند اتفاق مثبت داشت که از جمله آنها می‌توان به رویکرد مدیران شرکت شیناتک اشاره کرد که با سرمایه‌گذاری روی آثار هنری این امید را به جامعه موسیقی می‌دهند که هنوز هم سرمایه‌گذارانی هستند که از فرهنگ و موسیقی اصیل کشورمان حمایت می‌کنند.

همچنین قرار است آلبوم "بگو کجایی" با صدای محمد معتمدی و کتاب "خنیاگر آسمانی" پیرامون زندگی و احوال استاد مجید وفادار در شهریور ماه امسال منتشر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز