خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح نهضت مطالعه مفید در مراکز کانون سراسر کشور

asdasd
کد خبر : ۲۸۳۹۲۸

نشست رسانه‌ای مدیرعامل کانون صبح روز 23 خرداد 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون، در نشستی رسانه‌ای با خبرنگاران رسانه‌های جمعی برای تشریح برنامه‌های اوقات فراغت گفت: همان طور که نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محور اصلی فعالیت‌های آن، ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی است، در این زمینه تلاش بیشتری صورت خواهد گرفت.

او در تشریح طرح نهضت مطالعه مفید از طراحی فعالیت‌های جذاب در تابستان 1394 برای تشویق کودکان به مطالعه در مراکز کانون خبر داد و گفت: 914 مرکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌های پستی، برنامه‌هایی را مانند جشن‌ها و مسابقه‌های کتاب‌خوانی، «کارت‌های بازی»، «کوزه سحرآمیز»، «چرتکه دانایی»، «کتاب در خانه من»، «صندوق پس‌انداز کتاب»، «با بال‌های کاغذی» و «من، کتاب و پرواز تا بینهایت» تدارک دیده‌اند که بیشتر آن‌ها حاصل ابتکارها و نوآوری‌های مربیان همین مراکز است.

او ادامه داد: کار مراکز کانون تنها امانت دادن کتاب نیست و بیش از 42 فعالیت فرهنگی و هنری این مراکز با هدف ایجاد جذابیت برای مطالعه و علاقه‌مند کردن مخاطبان به کتاب‌خوانی اجرا می‌شود.

حاجیان‌زاده همچنین اجرای طرح میهمان تابستان را در ادامه طرح دو پنجره، از دیگر برنامه‌های تابستانی کانون برشمرد و افزود: در این طرح تعدادی از نویسندگان، هنرمندان و شخصیت‌های مطرح عرصه کودک و نوجوان  در مراکز کانون حاضر می‌شوند و با مخاطبان گفت‌و‌گو می‌کنند و آثار خود را در معرض نقد بچه ها قرار می‌دهند.

او وظیفه اصلی کانون را در حیطه اوقات فراغت تعریف کرد و یادآور شد این وظیفه برای بهینه‌سازی زمان‌های فراغت کودکان و نوجوانان در طول سال از سوی کانون پیگیری می‌شود اما بیشتر حجم مراجعات به مراکز در تابستان است.

هر استان دست‌کم یک مرکز فراگیر

مدیرعامل کانون، خدمت‌رسانی بیشتر به کودکان روستایی در قالب مراکز سیار روستایی و کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه(نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی) را در قالب مراکز فراگیر از دیگر سیاست‌های مهم کانون برشمرد و گفت: در نظر داریم در هر استان دست‌کم یک مرکز فراگیر راه‌اندازی کنیم چرا که خدمت‌رسانی به همه کودکان با هر شرایط و امکاناتی، عین عدالت است و همه بچه‌های ایران باید بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

حاجیان‌زاده در عین حال تأکید کرد که توسعه متعارف مراکز، راهبرد اصلی کانون است چرا که ما قادر به جواب‌گویی به نیازهای همه 13 میلیون کودک و نوجوان ایرانی نیستیم و ظرفیت‌ها، بودجه و عدم امکان جذب نیرو به لحاظ قانونی چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.

افکار عمومی خواستار گسترش مراکز کانون

او افزود: ضرب‌آهنگ فعالیت‌های کانون ضعیف نشده است بلکه امکانات فرهنگی هنری، تنوع فعالیت‌ها در این حوزه و گسترش رسانه‌ها و افزایش نهادهایی که فعالیت‌های هم سو ارایه می‌دهند، فضای جدیدی را ایجاد کرده است اما  افکار عمومی همچنان خواستار گسترش فعالیت‌ها و مراکز کانون هستند.

مدیرعامل کانون اجرای نمایش و پخش فیلم در 200 سالن نمایش مراکز کانون و برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار اعضا در پایان تابستان را از دیگر فعالیت‌های اوقات فراغتی کانون برشمرد

حاجیان‌زاده اجرای جشنواره‌هایی مانند رضوی، سرود، بازی‌های محلی، جشن‌های قصه‌گویی، جشنواره فیلم کوتاه و وبلاگ‌نویسی را از دیگر فعالیت‌های مراکز کانون در تابستان امسال عنوان کرد.

تریلی سیار نمایش در مسیری دوهزار کیلومتری

در حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی، مدیرعامل کانون از اجرای نمایش در سالن‌های مرکز تئاتر کانون در تهران در 200 سانس طی تابستان خبر داد و در عین حال گفت: برای تریلی سیار نمایشی نیز 2هزار کیلومتر حرکت در استان‌های مختلف پیش‌بینی شده است و گروه‌های نمایشی در این سفرها در هر استان 10 تا 15 بار نمایش خود را به روی صحنه می‌برند.

تولید 15 عنوان تئاتر از کتاب‌های درسی - که اولین آن با عنوان «روزه کله گنجشکی» از ابتدای ماه مبارک رمضان در مدارس اجرا می‌شود - از دیگر خبرهای حاجیان‌زاده بود که در این نشست خبری عنوان کرد..

ساخت فیلم؟ در حال مذاکره‌ایم

 او در حوزه تولید فیلم نیز با بیان این‌که کانون همیشه در این عرصه سابقه درخشانی برجای گذاشته و آغاز کار بسیاری از هنرمندان این عرصه از مراکز کانون بوده است، گفت: مذاکراتی با سازمان سینمایی صورت گرفته و بنیاد سینمایی فارابی - از طرف این سازمان - در حال مذاکره با کانون برای ساخت فیلم است. در عین حال با چند تن از کارگردان‌های سینما در حال گفت‌و‌گو هستیم و در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، آن‌ها را رسانه‌ای خواهیم کرد.

حاجیان‌زاده همچنین از حضور کانون و مربیان آن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن خبر داد و یادآور شد که مسوولیت بخش کودک و نوجوان این نمایشگاه هم مانند سال گذشته بر عهده کانون است.

سارا و دارا اواسط تابستان میهمان کودکان

مدیرعامل کانون همچنین ارایه عروسک‌های دارا و سارا به بازار را تا اواسط تابستان امسال با تغییراتی در قابلیت‌های حرکتی و آرنج عروسک، همچنین تولید 10 عنوان کتاب الکترونیک به صورت 5 زبانه را از دیگر تولیدات کانون در چند ماه آینده برشمرد.

او همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که چرا کانون فعالیت‌هایش به سمت فعالیت‌های رسمی آموزش و پرورش سوق پیدا کرده است؟ توضیح داد: ما مراقبت می‌کنیم کانون از نظر روش‌ها به آموزش و پرورش تبدیل نشود اما در حوزه‌ی مفاهیم اصراری نداریم که متفاوت باشیم و در این مفاهیم هماهنگ و هم مسیر هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز