خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری حضور ایران در شصتمین دوسالانه ونیز مطرح شد؛

دست دولت برای حمایت بسته است؛ بخش خصوصی به کمک بیاید

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۷۰۳

کودکان غزه محور آثار هنرمندان ایرانی هستند

جزییات حضور ایران در شصتمین دوسالانه ونیز با حضور امیر خراسانی‌زاده (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) و دیگر مسئولان در نشستی که صبح امروز دوشنبه بیستم فرودین‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، مورد تشریح قرار گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری شصتمین دوسالانه هنر «ونیز ۲۰۲۴» صبح امروز دوشنبه بیستم فروردین‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار و مدیرکل دفتر هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و دیگر مسئولان به تشریح جزییات حضور ایران در دوسالانه ونیز پرداختند.

امیر خراسانی‌زاده (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و و سرپرست موزه و رییس پایون رسمی ایران در دوسالانه ونیز)، امیر عبدالحسینی (دبیر  ارشد هنری پایون ایران در دوسالانه ونیز)،. شعیب حسینی (دبیر هنری پایون ایران در دوسالانه)، جعفر واحدی (مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای تجسمی) و محمد زرویی نصرآباد (دبیر تجسمی حوزه هنری) در این رویداد حاضر بودند. مرتضی اسدی و عبدالحمید قدیریان دو نفر از هنرمندان اعزامی از سوی حوزه هنری به دوسالانه ونیز نیز در نشست خبری حضور داشتند. 

دوسالانه ونیز سرآمد پدیده‌های هنری دنیاست

در ابتدا؛ امیر خراسانی‌زاده (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) درباره تاریخچه و جزییات حضور ایران در دوسالانه شصتم ونیز توضیحاتی داد.

او ضمن تبریک سال نو و عید سعید فطر ؛ همچنین یادی از شهید آوینی به مناسبت روز هنر، گفت:  موضوع برنامه درباره مهمترین رویداد هنری دنیاست و صد و بیست سال است که پا برجاست.

خراسانی‌زاده تاکید کرد: دو سالانه ونیز  سرآمد پدیده‌های هنری دنیاست که بعدها رویدادهای دیگر به پیروی از آن شکل گرفته‌اند. به لطف خدا شرایط فراهم شد که امسال برای دهمین بار نماینده ایران باشیم. سال قبل بود که وعده حضور در این رویداد را دادم. آقای وزیر هم بر حضور ایران در دوسالانه ونیز تاکید کرده بودند. در ادامه با وجود همه چالش‌ها و دشواری‌ها به خاطر تامین بودجه و تفاوت ارز پایه و وضعیت اقتصادی موجود در بخش  بین‌الملل این اتفاق محقق شد. 

خراسانی‌زاده در ادامه به دوره‌های قبلی دوسالانه ونیز  پرداخت و درباره حضور هنرمندان ایرانی در آن دوره‌ها گفت: هنرمندان ایرانی تا پیش از انقلاب اسلامی دوبار در دوسالانه حضور یافته‌ بودند و سال‌های بعدی انقلاب اسلامی، چند دوره حضور داشتیم که دو دوره آنها در زمان مدیریت آقای سمیع آذر اتفاق افتاد. 

خراسانی زاده در ادامه درباره نحوه حضور ایران در دوسالانه امسال ونیز، توضیحاتی داد. او گفت: اول اردیبهشت‌ماه امسال شصتمین دوره دوسالانه ونیز افتتاح می‌شود و هفت ماه برپاست. در این دوره ایران در نزدیکی آبراه ونیز مستقر می‌شود و اینکه فضای نمایشگاهی ما از دویست متر مربع کمتر است.

او توضیح داد: در واقع مشارکت کننده اصلی ما حوزه هنری است و در همین راستا و بر اساس کارهای انجام شده،‌پنج هنرمند عزیز را در ونیز خواهیم داشت.

حضور ایران در بینال ونیز اتفاقی ضروری است

خراسانی با تاکید بر لزوم شرکت ایران در دوسالانه ونیز،‌ بیان کرد: مطمئنا حضور کشورمان در چنین رویدادی لازم است؛ حتی اگر پرهزینه و سخت باشد. من همیشه در اینباره مثالی می‌زنم و می‌گویم: آیا اگر شرایط مالی نداشته باشیم، می‌توانیم تیم‌های ورزشی‌ را به المپیک که رویدادی بین‌المللی اعزام نکنیم؟ مطمئنا خیر. حضور در دوسالانه ونیز هم چیزی شبیه همین موضوع است. معمول در چنین رویدادهایی، دست دولت برای حمایت بسته است؛ لذا دعوت از بخش خصوصی لازم است. اینجاست که پرداختن به این اتفاق بخشی از تقاصای بنده از رسانه‌هاست؛ تا اذهان عمومی این رویداد را بشناسند و مطالبه‌گری کنند. 

انتخاب محدود به آثار از قبل آماده بود

خراسانی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره توجه ایران به غزه در دوسالانه ونیز گفت: ما زمان کمی داشتیم و مشورت‌ها فشرده بود. در آن مدت کوتاه طرح‌های مختلف ارائه شد. به هرحال ما زمان کمی داشتیم و همه چیز به صورت فشرده بود. به طور مداوم بررسی می‌شد که آثار  اعزامی بر اساس نمایشگردانی انتخاب شوند.

او ادامه داد: در نهایت اینکه ما بر مبنای بهترین کارهای حاضر و آماده اقدام کردیم و شما می‌گویید کارها نباید یک اندازه و همسان باشند اما نظر کیوریتوری ما این نیست و ما نمی‌توانیم روی نظرش صحبت کنیم. زمانی که در فضا قرار گرفتیم بخش آیینه کاری را هم به غرفه ایران اضافه کردیم.

او درباره علت توجه به غزه و کودکان فلسطینی گفت: حتما در انتخاب‌های مبتنی بر مشورت، غزه مسئله‌ای جهانی است. واکنش ما هم در دوسالانه ونیز فراتر از سیاست است و انسانی محسوب می‌شود. این را هم بگویم که این واکنش به نسل‌کشی فلسطینی‌ها در آمریکا و اروپا هم وجود دارد. سیاست ما بر اساس انتخاب کارهای از قبل آماده بود. 

او درباره بودجه هم گفت: بعضی کشورها فضای ثابت خریده‌اند و برخی بیرون از دو مجموعه فضایی را اجاره می‌کنند. آقای احصایی هم مستقیما کار به ونیز می‌فرستند و دبیرخانه این رویداد از شخص ایشان دعوت به عمل آورده است. 

وی بیان کرد:  فراهم کردن جای استیجاری در دوسالانه هزینه بر است و مبلغ آن سنگین است.

خراسانی‌زاده گفت: برآورد ما برای حضور در ونیز  ۴۰۰ هزار یورو بود. با مجموعه‌های خصوصی بر همین مبنای عدد شروع کردیم. ولی شرایط جور نشد و رویه را تغییر کردیم. ما امیدواریم بخش خصوصی وارد شود چون ما با حدود ۲۰۰ هزار یورو کار را جلو برده‌ایم. 

خراسانی‌زاده تاکید کرد: ما با کمترین مقدار ممکن به ونیز می‌رویم، حتی حوزه هنری هزینه بلیت هنرمندان را داد چون ما نداشتیم. همه چیز حداقلی است و از هنرمندان دعوت می‌کنیم بیایند. شان هنرمندان فراتر از جناح‌های سیاسی است.

پایون ایران دوم اردیبهشت افتتاح می‌شود

او ادامه داد: در روز دوم اردیبهشت پایون ایران را افتتاح می‌کنیم و با حضور بخشی از دست اندرکاران و هنرمندان در ونیز این اتفاق رقم خواهد خورد.

امیر خراسانی‌زاده در پایان صحبت‌هایش گفت: از همه دوستان که کمک کردند پرچم کشور را بالا ببریم ممنونم. از همکاران موزه هنرهای معاصر، ممنونم که نگرانی بابت نوروز نداشتند و مدام مشغول کار بودند. از وزارت امورخارجه، حوزه هنری و وزارت ارشاد و دیگر بخش‌ها هم بابت تمام همکاری‌هایی که با ما داشتند، ممنونم.

می‌خواستیم یاد غزه و کودکانش را زنده نگاه داریم

در ادامه برنامه عبدالحسینی (دبیر ارشد هنری پایون ایران در دوسالانه ونیز) گفت: در پاییز سال ۱۴۰۲ و پس از بمباران بیمارستان غزه توسط اسرائیل، ما در حوزه هنری می‌خواستیم یاد و خاطره این فاجعه را زنده نگاه داریم. در آن مقطع قرار شد با موضوع کودکان غزه اتفاقی شکل بگیرد که ما هم در این رابطه با بزرگان گفتگو کردیم و قرار بر این شد تا کارهایی شکل بگیرد. بوم‌های یکسانی ارسال شد و در  فصل زمستان کارها انجام شد تا نمایشگاه ما که «والایی» نام داشت، بروز شود. البته این رویداد که قرار بود در قالب نمایشگاه برگزار شود، به دلیل برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر به تعویق افتاد. 

وی ادامه داد: پس از اختتامیه  جشنواره تجسمی فجر،  اداره کل هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر در تدارک بررسی طرح‌های ویژه بودند. کارها در حال بررسی بودند تا نمایشگاه ایران در ونیز برگزار شود. همان زمان بود که پیشنهاد نمایشگاه و طرحی که داشتیم ارائه شد و در نهایت از بین طرح‌های موجود طرح ما مورد توجه قرار گرفت. و باید بگویم ما آثار سرآمد هنر معاصر ایران را داشتیم و ارائه کردیم.

وی گفت: دغدغه اجتماعی موضوعی بود که اهمیت داشت و به طرح اولویت می‌ بخشید. موضوع دیگر اینکه، آثار یک اندازه و یک فرم هستند و همه آثار با موضوع کودکان غزه کار شده‌اند. شعر‌های انتخابی هم  از محمود درویش هستند. قرار شده نور و صوت و دیگر موارد هم به کار گرفته شوند. 

او در پایان گفت: در کل شیوه و سناریو بر اساس هنر جدید است، تا نمایشگاه متفاوتی داشته باشیم و به این ترتیب ظرف روزهای آینده شاهد گشایش نمایشگاه «والایی» خواهیم بود. 

تاکید بر تمامیت ارضی فلسطین در آثار

مرتضی اسدی نقاش اعزامی به بینال ونیز هم در ادامه به ارائه توضیحاتی پرداخت. او گفت: به عنوان یک نقاش سعی کردم. اتفاق رخ داده را مدنظر قرار دهم. سابقه کاری من در رابطه با فلسطین به سال هفتاد دو و حضور در دوسالانه نقاشی ایران برمی‌گردد. امسال شاهد نسل‌کشی بودیم و بچه‌ها بدون اینکه نامی برایشان تعیین شود کشته شدند. سعی کردم احساسم را در تابلو نشان دهم و روی تمامیت ارضی فلسطین هم کار کرده‌ام.

قدیریان دیگر نقاش منتخب برای حضور در دوسالانه ونیز هم گفت: آثار  من مربوط به قبل هستند و حال تصمیم گرفته شده که در ونیز نمایش داده شوند. با این اتفاقاتی که امروز در جهان  رخ می‌دهد، باید وارد تببینهای جدید شویم. گویا پوشش تضمینی دنیا افتاده است.

وی تاکید کرد:  طی این مدت دست یهود در تمام سیستم‌ها نمایان شده است. مبنای اصلی هنر در دنیا یهود است و خیلی از جوامع به سمت پوچ‌گرایی سوق داده شده‌اند. تصورم این است که اندیشمندان باید گرده هم آیند تا روی مبناهای انسانی کار کنند. به هرحال این مبنا باید ایجاد شود. روابط اجتماعی عوض خواهد شد و باید آماده شویم تا تاثیرگذارتر عمل کنیم.

هنر انقلاب متعهد به حقیقت است

محمد زرویی نصرآباد (دبیر تجسمی حوزه هنری) گفت: هنر انقلاب به حقیقت متعهد است. هنرمندان حوزه هم طی این رویه فعالیت می‌کنند و کلا چنین هنرمندانی زیر چتر حمایتی حوزه هنری خواهند بود.

او افزود: سعی شده که هم افزایی‌ها بیشتر شود. ما از سال قبل تا الان با موزه هنرهای معاصر شش همکاری داشته‌ایم، که نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین یکی از آن‌هاست. 

زرویی نصرآباد گفت: حوزه هنری برنامه‌های ضد صهیونیست را حمایت کرده و انشالله در رویدادهای بین‌المللی آینده هم نقش موثر داشته باشد. انشالله ونیز هم یکی از رویدادهاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز