خبرگزاری کار ایران

یک مناجات خاطره‌انگیز از دوران دفاع مقدس/ یادی از قاسم رفعتی+صوت

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۰۹۵

قاسم رفعتی یکی از هنرمندان معاصر و آوازخوان های عرصه موسیقی دستگاهی ایران است که مناجات او یکی از آثار خاطره‌انگیز دهه شصت و ایام جنگ ایران عراق است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مناجات خوانی همواره یکی از مهم‌ترین گونه‌های مذهبی موسیقایی به حساب می‌آمده و هنوز هم در میان اهالی موسیقی و آوازخوانهای مذهبی جایگاه ویژه‌ای دارد. 

 قاسم رفعتی یکی از مناجات‌خوانهایی است که در زمینه موسیقی تحصیل کرده و نزد اساتید نام تلمذ نموده است. 

هوشنگ جاوید (موسیقی پژوه) به مناسب ماه مبارک رمضان در صفحه شخصی خود ضمن نام بردن از قاسم رفعتی، مناجات او را یکی از آوازهای مذهبی خاطره ساز دانسته است. 

او نوشته است: 

سحرگهان

مناجاتی بسیار زیبا وبیاد ماندنی، با صدای استاد گرانقدر، قاسم رفعتی، یکی از آوازهای مذهبی خاطره ساز، که همواره شنیدن دارد، این مناجات ویژه سحر که در دهه شصت اجرا شد، امروزه به خاطره‌ای زیبا برای چندین نسل تبدیل شده، آوازی که نمیتوان فراموشش کرد، و هرگاه که بشنوید تازه‌گی خودش را دارد، با گوش دادن به آن برای سلامتی استاد رفعتی هم دعا کنید.

نگاهی به زندگی قاسم رفعتی

 قاسم رفعتی که نسبت به خواننده‌های دیگر کمتر به او پرداخته شده شاید یکی از تنها مناجات خان‌هایی است که به جز شجریان مناجاتش از شبکه‌های معدود تلویزیون و رادیوی دهه ۶۰ پخش می‌شد. او زاده ۱۳۲۴ و اهل تهران است. وی موسیقی دستگاهی و گوشه‌های آن را از ۱۲ سالگی نزد مسعود حسنخانی فرا گرفت. وی در ادامه نزد محمود کریمی معلم و مربی آواز رفت. رفعتی نخستین برنامهٔ هنری خود را در برنامه «شما و رادیو» که جمعه‌ها پخش می‌شد اجرا کرد. وی از سال ۱۳۵۹ نزد محمدرضا شجریان رفت و زیر نظر او به تحقیقات در زمینهٔ دوره عالی آواز پرداخت. قاسم رفعتی با آهنگسازان چون حسین و حسن یوسف زمانی، مهیار فیروزبخت، محمد عبدالصمدی و همایون خرم همکاری کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز