خبرگزاری کار ایران

بزرگداشتی برای علی نصیریان و رونمایی از پوستر اثر جدید شهرام ناظری؛

آواز و کلام شهرام ناظری بخشی از فرهنگ کشور ما است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۰۱۷

صبح امروز یکشنبه بیست و نهم بهمن‌ماه آیین رونمایی از پوستر آلبوم «راز عشق» ساخته شهرام ناظری و بزرگداشت علی نصیریان در موزه سینما با حضور هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا آیین رونمایی از آلبوم راز عشق اثر شهرام ناظری و بزرگداشت علی نصیریان صبح امروز ۲۹ بهمن‌ماه در موزه سینما واقع در باغ فردوس برگزار شد. 

این برنامه با حضور شهرام ناظری، علی نصیریان، محمدرضا درویشی، مسعود فروتن، حمیدرضا عاطفی، فرزاد حسنی، حافظ نظری، صابر نظرگاهی، کاکاوند، داود گنجه‌ای، هنگامه اخوان و غلام‌حسن کشاورز افشاری مدیرعامل شرکت صوتی تصویری سروش برگزار شد.

 غلام‌حسن کشاورز افشاری در ابتدای نشست گفت: خیلی خوشحالم با استاد شهرام ناظری و هنرمندان حاضر در این برنامه به استقبال فصل جدید می‌رویم. آقای ناظری نغمه خوان همیشه روشن ایران هستند.

در ادامه کلیپی از بازی‌های علی نصیریان طی یک عمر بازیگری پخش شد و در ادامه نماهنگ عنوان پنجاه سال بازیگری و پنج نقش ماندگار بر پرده سالن نقش بست. اجرای نقالی کوتاه توسط مجری براساس شعری از شاهنامه، علی نصیریان ادامه برنامه بود. 

در ادامه علی نصیریان ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم رونمایی از آلبوم «راز عشق» اثر جدید شهرام ناظری گفت: موسیقی ما آدم‌های بزرگی دارد، اما من به دو سه نفر ارادت دارم. قبل از شجریان و ناظریان به بنان ارادت داشتم و در ادامه به این دو هنرمند ارادت پیدا کردم. 

آواز و کلام شهرام ناظری بخشی از فرهنگ کشور ما است

وی افزود: بعید می‌دانم مانند شجریان بیاید و او به کار سنتی تمایل داشت. اما شهرام ناظری نوآوری‌هایی کرد که جذاب بوده و هست. به هرحال حمایت کردن از مسائل فرهنگی مملکت مهم است. ریشه یک مملکت فرهنگ است و موسیقی یکی از ارکان فرهنگ ایرانی است.

 نصیریان بیان کرد: من شاگرد مهرتاش بودم و آثار نمایشی او شعر و موسیقی آهنگ داشت؛ لذا در تئاتر موسیقی را تجربه کرده‌ام و باید بگویم چنین هنری روی صحنه برای مخاطب گیرا است.

او تاکید کرد: موسیقی در خون ایرانی‌هاست و بدون موسیقی زندگی بی‌معناست. من در تئاتر‌هایم موسیقی کار کرده‌ام و خوانده‌ام. فیلمی دارم که اسمش نوروز است و من عمو نوروز و می‌خوانم. 

او در ادامه بخشی از شعر عمو نوروز را آهنگین خواند و گفت: ادبیات و موسیقی عامیانه ما هم ارزشمند است و مردم دوست دارند. موسیقی و رقص با زندگی ما عجین است. باید بگویم رقص همان گردش کره زمین است و همه چیز در حال حرکت است و باید آن را موزون دانست. البته بعدا چیزهایی اضافه شد که مطلوب نبود و آسیب‌زا بود. عریانی جزو فرهنگ ما نبوده و فرهنگ ما نجیب و اصیل و درست است.

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: حتی مذهب با موسیقی همراه است. روضه را با آواز می‌خوانند. نقالی هم آواز است. در سریال میوه ممنوعه به دلیل علاقه‌ام شیخ صنعان، بازی کردم. به من گفتند بخوان و من گفتم نه نقالی می‌کنم. نقالی هم نوعی با آواز است. 

نصیریان در ادامه به طور کوتاه نقالی کرد و در ادامه بیان کرد: تخت حوضی، عمو نوروز و حاجی فیروز با آواز و موسیقی همراه است. بنیاد ارزش ما در فرهنگ ماست.

او گفت: کردها موسیقی اصیل دارند و ناظری یکی از برجستگان موسیقی ایرانی است و آواز و کلام او بخشی از فرهنگ مملکت است. 

در ادامه داود گنجه‌ای گفت: من پنجاه سال پیش با ناظری آشنا شدم. یادم نمی‌رود بار اولی را که با ناظری در استودیو مواجه شدم. آن موقع زمان تولید آلبوم کیش مهر بود و من هم کردی بلد نبودم و با شهرام رفیق نبودیم. در آن آلبوم صدابردار گفت نمی‌خواهد تمرین کنید و من گفتم از این آقا خوشم آمد. من شروع کردم به ساز زدن و دیدم ایشان با نوای کردی زمزمه می‌کند. من مدهوش شدم و نفهمیدم چه زده‌ام. 

گنجه‌ای در ادامه گفت: هنرمندان به خدا نزدیک هستند و امیدوارم همیشه خوب باشند و انشالله دعایشان مستجاب شود. 

او به شهرام ناظری گفت: تو افتخار مملکتی و خداراشکر باز فرصت شد شما را ببینم. 

محمدرضا درویشی نیز در ادامه برنامه گفت: نمی‌دانم پس از صحبت‌های نصیریان چه بگویم داود گنجه‌ای با نم چشمانش همه چیز را گفت. صحبت کردن دشوار است و من می‌خواهم از آن فرار کنم چون  بزرگان زیادی اینجا هستند.

درویشی گفت: امروز تولد استاد شهرام ناظری هم هست. دوم اینکه کسانی مانند نصیریان و گنجه‌ای و ناظری و اشخاص معدود دیگر در تاریخ غیر قابل تکرارند. چون آن‌ها محصول دوره‌ای تاریخی هستند که سپری شده است. چه کسی کمانچه اصیل ایرانی را حفظ کرده؟ او یک نفر است و داود گنجه‌ای است. شجریان در تمام عمر پربرکتی که داشت یک شیوه را ادامه دادند و پخته کردند و از آن عبور نکردند، اما شهرام ناظری اینطور نبوده است.

او افزود: من ناظری را پنجاه سال است می‌شناسم. آن زمان که من دانشجو بودم ایشان نفر اول آواز شدند.

درویشی تاکید کرد: هیچ خواننده‌ای نتوانسته جنس و صدا و کیفیت صدای شهرام ناظری را تقلید کند. کسی نتوانسته به لحاظ محتوا، کیفیت، جنس و شخصیتِ صدا مثل نااظری باشد. ناظری، گنجه‌ای، نصیریان و برخی دیگر جایگزینی نداشته‌اند. 

او گفت: آلبوم راز عشق به همت انتشارات سروش منتشر شده و من بابت این اتفاق ممنونم. چون سی دی منسوخ و منتفی شده و در تمام دنیا همین است. در این شرایط سروش تولید آلبوم را قبول کرده است که با ارزش است. الان حتی فلش هم جمع شده و همه این موارد باعث از بین رفتن سی‌دی و اینگونه موارد شده است.

او گفت: آقای ساعد آهنگساز آلبوم «راز عشق» سال‌ها در تاجیکستان تحصیل کرده اما کمتر شناخته شده است. ناظری به ساعد کمک کرد که آلبومش منتشر شود و هرکسی این کار را نمی‌کند. 

محمد ساعد آهنگساز آلبوم «راز عشق» هم دقایقی با حضار صحبت کرد. 

او گفت: برای صحبت کردن آمادگی نداشتم و اساتید حرف‌ها را گفتند. من توسط دوستی خدمت استاد ناظری رسیدیم و پس از چند جلسه بررسی ایشان همکاری را قبول کرد. در ادامه هم دوستی سرمایه‌گذاری کار تقبل کردند، در حالی که کارشان چیز دیگری است. 

ساعد در پایان گفت: باید آلبوم به بازار بیاید و انشالله همه چیز خوب پیش برود.

آواز و کلام شهرام ناظری بخشی از فرهنگ کشور ما است

در ادامه مراسم شهرام ناظری گفت: با این اوضاع علاقه‌ای به گرفتن تولد نداشتم. جوی وجود دارد که از روز تولدم خجالت می‌کشم و نمی‌خواستم مطرح شود، اما خب دوستان لطف داشتند.

وی ادامه داد: من از تشریف‌فرمایی شما خوشحالم و دلگرم می‌شوم. سال‌هاست اتفاق‌های بد کنسرت‌های مرا کنسل کرده و پنج سال است روی صحنه نرفته‌ام. کرونا بود و قبل و بعدش هم اتفاقاتی افتاد. در ادامه عده‌ای آمدند و کنسرت دادند. از من هم خواستند کنسرت بدهم؛ اما قبول نکردم و گفتم اگر اتفاق‌های بدی نباشد سال بعد کنسرت بدهم. عده‌ای می‌گفتند مردم را محروم نکنید و من گفتم مردم کلا محروم هستند و بگذارید مدتی کنسرت نباشد. 

ناظری ادامه داد: دلم گرفت و حرف زیاد است و ممنونم که امروز با همه سختی‌ها و ترافیک به این برنامه آمدید. از استادن بی‌نظیر ممنونم و مرا سرفراز کرد. اینها برای من مایه سربلندی است. من از بهرام دبیری هنرمند نقاش و دوست سازگرم آقای صفری که به برنامه آمده‌اند هم ممنونم.  ایشان برای من سه تار ساخته‌اند و دو تنبور برای دوستان ساختند. خواستم یکی از تنبور‌ها را بیاورد. می‌خواهم ساز ایشان را ببینید.

شهرام ناظری در ادامه از صفری هنرمند سازگر خواست که روی صحنه بیاید و تنبورهایش را به حضار نشان دهد.

در پایان این برنامه از پوستر مراسم رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز