خبرگزاری کار ایران

شمالِ کشور؛ بهشتِ سرمایه‌‌ گذاران گردشگری

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۸۹۴

مراکز اقامتی بخش زیادی از علاقمندی‌ های سرمایه‌ گذاری است

با وجود ارائه ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، گرایش سرمایه‌گذاران همچنان به سمت اقامتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در نمایشگاه بین‌المللی گشایش یافت و هم‌زمان با برپایی آن، ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری با همکاری استانداری‌ها نیز تدوین و ارائه شده است.

برای صدور مجوزها با دستگاه‌های مختلف تعامل داریم

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) با اشاره به آنکه در استان‌ها تعدادی فرصت سرمایه‌گذاری داریم که در ارائه آن نگاهمان به این سمت است که اعلام کنیم چه امکانات و فرصت‌هایی در مناطق مختلف وجود دارد و می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد، گفت: درواقع سرمایه‌گذاران را از وجود فرصت‌های موجود مطلع می‌کنیم. اما در تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری، نگاه‌مان آن است که در صورت امکان با مراجعی که چه زمین را در اختیار دارند چه صدور مجوز انجام می‌دهند هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. برای مثال ممکن است زمینی در اختیار سازمان امور اراضی باشد اما تغییر کاربری آن به حوزه گردشگری نیازمند هماهنگی با سازمان محیط زیست و اخذ مجوز از این سازمان باشد و… در همکاری که با معاونان اقتصادی استانداران داریم، تقریبا در بسته‌های ارائه شده یک مرحله شفاف‌سازی اتفاق افتاده اما نمی‌توان گفت معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری نیز مفید نیست و به درد نمی‌خورد چراکه ممکن است به هر ترتیب در پیگیری‌های انجام شده، آن فرصت به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نوع خلاقیتی که می‌توان به کار گرفت و… مورد توجه یک سرمایه‌گذار باشد. طبیعتا این بهتر از آن است که این فرصت‌ها معرفی نشوند.

گلستان، گیلان و مازندران در صدر سرمایه‌گذاری‌های حوزه گردشگری

به سرمایه‌گذاران مشاوره داده می‌شود

احمد تجری (مدیرکل سرمایه‌گذاری مناطق نمونه گردشگری) نیز با اشاره به آنکه در نمایشگاه گردشگری سال گذشته امکان ارائه فرصت‌های گردشگری فراهم شد، گفت: سال گذشته حدود ۱۱۰۰ فرصت معرفی شد که امسال این رقم با رشد همراه شده و به ۱۵۰۰ فرصت رسیده. تعدادی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که سال گذشته معرفی شده بود امسال تبدیل به بسته سرمایه‌گذاری شده است به این معنا که استعلامات گرفته شده، روند اجرایی طی و مشکلات پروژه رفع و به قول معروف آماده اجرا می‌شود. امسال بیش از ۵۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در نمایشگاه گردشگری معرفی کرده‌ایم. تعدادی از این بسته‌ها از دل همان فرصت‌های سرمایه‌گذاری احصا شده‌اند و تعدادی هم جدید هستند. البته به تفکیک در اختیار نداریم.

به گفته او، در مجموع دو سال اخیر حدود ۷۲۰۰ موافقت اصولی صادر شده و ۱۲۸۸ مجوز ایجاد صادر شده. تمام اینها پتانسیل تبدیل به فرصت یا بسته سرمایه‌گذاری را دارند که به عوامل مختلفی از جمله تعامل بین دستگاهی در استان، وجود متقاضی و معارض و… بستگی دارد. در این میان در دولت سیزدهم بیش از ۱۶۰۰ پروژه افتتاح شده و ۴۰ همت حجم سرمایه‌گذاری و افتتاح در دولت سیزدهم بوده.

تجری در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه به ثمر رسیدن پروژه‌های گردشگری زمان بر هستند از این رو چند درصد از این ۱۶۰۰ پروژه که در دولت سیزدهم افتتاح شده است، صفر تا صد آن در این دولت انجام شده و چند در صد آن‌ها ثمره فعالیت‌های دولت‌های گذشته است، گفت: درحال حاضر آمار دقیقی در این خصوص در دست نداریم. عموما قدمت پروژه‌های در دست احداث بیش از ۳ و ۴ سال نیست البته به غیر از مناطق نمونه گردشگری که پروژه‌های بزرگی هستند مابقی روالی حدود ۴ سال دارند. درواقع می‌توان گفت حدود ۵۰ درصد پروژه‌ها در همین دولت بود. از بومگردی‌ها گرفته تا آژانس‌ها و پروژه‌های گردشگری و اقامتی و…

مدیرکل سرمایه‌گذاری مناطق نمونه گردشگری در پاسخ به این سوال که در کدام استان‌ها شاهد بیشترین افتتاح و بیشترین حجم سرمایه‌گذاری بودیم، گفت: در حوزه معرفی فرصت‌ها، استان‌های شمالی از جمله گلستان، گیلان و مازندران در صدر قرار دارند. درحوزه افتتاح نیز اینگونه بوده و با توجه به آنکه استان‌های شمالی ماهیت وسیع و پتانسیل بهتری برای جذب سرمایه‌گذار دارند از این رو حجم افتتاح‌ها در این استان‌ها و همچنین تهران بیشتر است. ضمن آنکه بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در بخش اقامتی است و بومگردی‌ها در صدر قرار دارند.

به گفته تجری، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری نیز در استان تهران است که به رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد و شامل حوزه توسعه فضاهای اقامتی است. البته انواع تاسیسات گردشگری را نیز دربرمی‌گیرد. برخی استان‌ها که میزان حجم اقامت آن‌ها اشباع شده مانند خراسان رضوی بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تفریحی می‌روند و البته که یزد بیشترین تعداد پروژه را دارد که در حدود ۳۰۰ پروژه است.

تجری در پاسخ به این سوال که آیا در این مجموعه به سرمایه‌گذاران، مشاوره‌هایی برای آنکه در کدام بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنند و تمام سرمایه‌ها به سمت اقامتی نرود، داده می‌شود، گفت: ما مشاوره می‌دهیم و نیازسنجی‌ها برای هر استان انجام شده. آمار کلی دراختیار داریم هرچند نیاز است تا به‌روزرسانی شود. البته که صادر کردن مجوز نهایی در اختیار ماست اما در نهایت نمی‌توانیم سرمایه‌گذار را مجبور به سرمایه‌گذاری در بخشی خاص کنیم و سرمایه‌گذار خودش تصمیم نهایی را می‌گیرد و ما نمی‌توانیم مانع او شویم. اما سعی داریم با تعریف مشوق‌ها سرمایه‌گذاری‌ها را هدایت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز