خبرگزاری کار ایران

علیرضا قربانی در «رویال‌هال» روی صحنه رفت/ اجرای رپرتواری از آثار قدیمی و جدید

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۴۷۰

علیرضا قربانی شب گذشته جمعه هشتم دی‌ماه طی دو سانس در سالن «رویال‌هال» واقع در هتل اسپیناس پالاس روی صحنه رفت. مدیریت این دوره از کنسرت‌های قربانی در تهران را حسام ناصری به عهده دارد. این خواننده طی رپرتواری جدید به اجرای آثاری پرداخت که قبلا اجرا

به گزارش خبرنگار ایلنا، در راستای از سر گیری برگزاری کنسرت‌های تهران توسط علیرضا قربانی و حسام ناصری و اعضای ارکسترش، این خواننده شب گذشته جمعه هشتم دی‌ماه در سالن رویال هال هتل اسپیناس پالاس به اجرای رپرتواری از آثار قدیمی و جدید خود پرداخت.

علیرضا قربانی پیش از این، در تابستان امسال در کاخ سعدآباد به اجرای کنسرت پرداخته بود. او در ادامه به اجرای برنامه‌های برون‌مرزی پرداخت و در تورکنسرت کانادا در شهرهای کالگری، ونکوور، تورنتو و مونترال و در تورکنسرت اروپا در شهرهای دوسلدورف،  فرانکفورت، مالمو، مونیخ، استکهلم روی صحنه رفت. او سپس در روزهای اخیر در قونیه روی صحنه رفت و اواخر ماه ژانویه سال جدید میلادی در استرالیا اجرا خواهد داشت.

در این کنسرت که مدیریت آن به عهده حسام ناصری است، قطعات جدید و متنوعی اجرا خواهند شد.

پس از حضور منظم اعضای ارکستر روی صحنه، و پخش ویدئویی با دکلمه شعری از احمد شاملو، علیرضا قربانی روی صحنه حضور یافت و مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت. حین اجرای قطعات تصاویری بر پرده پس زمینه سالن پخش می‌شد که به نوعی با محتوای آثار مرتبط بود. اجرای سماع توسط سماع‌گران یکی از فایل‌هایی بود که حین اجرای اولین قطعه که محتوایی عرفانی داشت، پخش شد.

قربانی در ابتدا به اجرای قطعه‌ای با شعر ابوسعید ابوالخیر پرداخت.

 

بخشی از اجرای قطعه‌ای با شعری از ابوسعید ابوالخیر

قربانی در ادامه قطعه پریشانی را اجرا کرد و پس از آن قطعه «پل» را خواند که با تشویق حضار مواجه شد. 

در ادامه علیرضا قربانی به حضار خوشامد گفت. او در ادامه گفت: من و اعضای ارکستر که برادران و خواهران من هستند و با هم مانند یک خانواده هستیم بابت حضورتان از شما تشکر می‌کنیم.

قربانی در ادامه گفت: تیم بزرگ اجرایی و عواملی نیز برای برگزاری این کنسرت زحمات زیادی کشیده‌اند و من از طرف آنها نیز خدمت شما خیرمقدم عرض می‌کنم.

علیرضا قربانی در ادامه برنامه قطعه «ناز نی‌نی» را اجرا کرد و «گفتم این آغاز پایان ندارد» قطعه بعدی بود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

 

بخشی از اجرای قطعه «گفتم این آغاز پایان ندارد..»

در ادامه کنسرت علیرضا قربانی قطعه‌ای از رپرتوار جدیدش را برای اولین‌‌بار، اجرا کرد.

او درباره گفت: در این کنسرت قطعات جدیدی را هم اجرا خواهیم کرد که برخی از آنها شنیده شده‌اند و برخی دیگر نیز هنوز شنیده نشده‌اند. او پیش از اجرای قطعه دیگرش گفت: این اثر قطعه خاصی است که اجرای آن را از دیشب آغاز کرده‌ایم.

قربانی افزود: ارکستراسیون و سازبندی و آهنگسازی این اثر بر اساس موسیقی کاملا کلاسیک و موسیقی غربی است و خواننده تنها کسی است که بر اساس موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی سنتی کاملا به صورت ردیفی آواز را ارائه می‌کند.  این دغدغه‌های بنده و البته جناب ناصری از قبل بود که آن را در سه سازو آواز مختلف اجرا کردیم.

قربانی بیان کرد: آنچه اجرا می‌شود یکی از همین آثار سه‌گانه است که شعر آن یکی از سروده‌های زیبای استاد شهریار است. این اثر با مطلع «تا تو نگاه می‌کنی کار من آه کردن است/ای به فدای چشم تو این چه نگاه کردن است» آغاز می‌شود

قربانی در پایان اجرای قطعه «تا تو نگاه می‌کنی» صحنه را ترک کرد و اعضای ارکستر به اجرای هم‌نوازی پرداختند که با تک‌نوازی سازهایی چون کمانچه و فلوت و گیتار الکتریک همراه بود. سپس سازهای دیگری چون ویلون، دف، درامز به سازهای دیگر پیوستند. 

علیرضا قربانی در «رویال‌هال» روی صحنه رفت/ اجرای رپرتواری از آثار قدیمی و جدید

علیرضا قربانی در ادامه قطعه «وقتی گریبان عدم..» را اجرا کرد و در پایان از شاعر آن مرحوم افشین یداللهی یاد کرد. او گفت گرچه افشین یداللهی در بین ما نیست اما یاد این شاعر ارزنده همیشه جاودان خواهد ماند.

قربانی در ادامه کنسرت به اجرای قطعه‌ای جدید پرداخت. او گفت: این اثر  با نام «در زلف تو آویزم»، چند روز است که منتشر شده و شعر آن یکی از سروده‌های بی‌نظیر امیرخسرو دهلوی است. حسام ناصری آن را به سرانجام رسانده و من خودم شخصا تعلق خاطر عجیبی به آن دارم. من امیدوارم این اثر به دل شما هم بنشیند. این اثر بسیار عاشقانه و عارفانه است و چندین و چند قرن پیش سروده شده و آنقدر تازگی دارد که انگار همین الان برای عاشقانی که می‌خواهند با معبود و معشوق، سروده شده است.

علیرضا قربانی پس از اجرای قطعه «در زلف تو آویزم..»، او سپس به اجرای قطعه «با من بخوان» با تنظیم و آهنگسازی حسام ناصری پرداخت. این اثر یکی از قطعات تقریبا قدیمی قربانی است که پروژه قبلی او نیز به همین نام بود.مخاطبان حین اجرا با قربانی هم‌خوانی کردند. 

قطعه «ارغوان» با شعری از هوشنگ ابتهاج اثر دیگری بود که قربانی پیش از خواندن آن از شاعرش یاد کرد. او گفت: این قطعه یکی از آثاری است که به خواست شما در رپرتوار گنجانده شده است.

قربانی در ادامه به خوانش یکی از اشعار حسین منزوی پرداخت که ملودی آن را سیاوش ولی‌پور ساخته و حسام ناصری ارکستراسیون و تنظیم آن را به عهده داشته است. 

«روزگار غریب» قطعه پایانی اجرای کنسرت علیرضا قربانی بود که مخاطبان طبق اجراهای قبلی با او هم‌خوانی کردند. 

گفتنی است اعضای گروه ارکستر علیرضا  قربانی عبارتند از: تنظیم قطعات برای ارکستر: حسام ناصری، پیانو و سازهای الکترونیک: حسام ناصری، ویلن و کمانچه: سامان صمیمی، تار و سه تار: هومن مهدویان، ویلن یک: امین عطایی، آرمین قضاتی، رایین نورانی، بهار فلسفی، برهان همتی، ویلن دو: آرش جامع، نگار فرجی، کوشا صرافی، سارا نادری، زهرا کریمی، ویولا: دانیال جورابچی، طناز اسدالهی، مهدی منادی، الهام عادلی‌زاده، ویلنسل: مسعود فیروزی‌نژاد، محمدحسین غریبی، پروشات زندآیین، سینا آذرآباد، فلوت: شقایق صادقیان، ابوا: حسام صدفی‌نژاد، هورن: نرگس تقی‌پور، هومان باقی، گیتار باس: دارا دارایی، پرکاشن: ذکریا یوسفی، شایان ریاحی. کارگردانی و طراحی صحنه کنسرت را نیز فرید ناظرفصیحی، طراحی و مهندسی صدا را آرش پاکزاد، مدیریت فنی صدا و نور را بهنام شبستری و طراحی و اجرای نور را سینا سینایی برعهده داشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز