خبرگزاری کار ایران

محمد حمیدی‌مقدم مطرح کرد:

شاهد نوزایی محتوایی در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت خواهیم بود/ نقش دبیر در انتخاب آثار پر رنگ است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۳۱۲

نشست رسانه‌ای دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت صبح امروز یکشنبه (۱۹ آذر ماه) در ساختمان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست خبری محمد حمیدی‌مقدم (دبیر جشنواره) اظهار کرد: امسال سال متفاوتی را گذراندیم، شاهد رشد استقبال و تعداد متقاضیان در حوزه فیلم مستند بودیم. با توجه به اتفاقات و هزینه بالای تولید فکر میکردیم میزان ساخت مستند فروکش کند اما حدود ۶۴۰ فیلم متقاضی بودند و این نشان از یک رشد است که تقریبا سال ۹۸ چنین رشدی را داشتیم؛ امسال شاهد رشد درخواست حضور رسانه‌ها هک هستیم.

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: ۶۴۰ فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کردند، ۲۲۳ فیلم در بخش شهید آوینی و ۶۰ فیلمساز خانم و ۳۸۰ فیلم از شهرستان‌های مختلف متقاضی حضور در جشنواره سینماحقیقت بودند و در نهایت ۳۸ فیلم از ۲۳ شهر انتخاب شد. نکته‌ای که امسال می‌توان آن را نقطه تفاوت این دوره دانست ورود ما در حوزه مشاوران بود، از هیئت انتخاب گذشتیم و گروه مشاوران را جایگزین کردیم که در کنار دبیر قرار می‌گیرند و رای خود را به فیلم‌ها اعلام می‌کنند، تعداد افراد متخصص در تصمیم‌گیری و نگاه‌ها تکثر بیشتری داشته و نحوه رای‌گیری و انتخاب آثار به آکادمی نزدیک شد و در این دوره چیزی حدود ۲۵ مشاور در کنار دبیر بودند و گوناگونی رنگ‌آمیزی بسیار خوبی در ترکیب فیلم‌ها شاهد هستیم و امسال تنوع مضمونی بسیار خوبی داریم.

وی افزود: امسال در حوزه اجتماع، خانواده، حیات‌وحش، مقاومت و پایداری، انقلاب اسلامی، جنگی، پرتره، تاریخی، ورزشی و محیط‌زیست فیلم داریم. یک نوزایی محتوایی و یک دگرگونی ساختار و محتوا و فکر‌ میکنم کشف چهره‌های جدید در این جشنواره رخ می‌دهد.

دبیر هفدهمین جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: ما امسال در بخش بین‌الملل یک بخش ویژه غزه داریم که مهم‌ترین فیلم‌های مستند درباره غزه را به نمایش می‌گذاریم. یک نگاه تحلیلی هم در بخش مستند بحران داریم.

وی افزود: در این دوره مهمانانی از نقاط مختلف دنیا داریم، کارگاه‌هایی در نظر گرفته شده و مستندسازهای ایرانی و خارجی کارگاه‌هایی خواهند داشت و با توجه به شکل ضبط تلویزیونی، کارگاه‌ها را در درگاه‌ها قرار می‌دهیم و از اسفند ماه برای نقاط کم‌برخوردار این کارگاه‌ها در دسترس خواهند بود. امسال یک رویکرد ویژه داریم و با توجه به اینکه سینماحقیقت در سال گذشته با مستند حیات وحش آغاز شد امسال با فیلم‌های بیشتری در این حوزه روبرو هستیم، یک دگرگونی در ساخت و فرم در این حوزه در حال رخ دادن است و در حوزه محیط‌زیست هم آثاری داریم و یک پنل جداگانه برای این آثار در نظر گرفته‌ایم. توجه ما در هدفگذاری جشنواره هفدهم با دو موضوع آب و جمعیت بود. ما پیش‌بینی میکردیم که امثال شاید خیلی اثری در این حوزه وجود نداشته باشد ولی شاهد بودیم اتفاقات خوبی رخ داده و ما این دو حوزه را به عنوان یک جهش خواهیم داشت و این دو موضوع به عنوان هدفهای اصلی سینماحقیقت باقی خواهند ماند و فکر میکنم اگر به همین شکل پیش برویم می‌توانیم بخش‌های جداگانه‌ای هم داشته باشیم.

حمیدی‌مقدم درباره برگزاری بزرگداشت‌ها این دوره جشنواره گفت: امسال سه بزرگداشت داریم. امسال جشنواره را با فیلم «تاراز» با نام و یاد مرحوم مرتضی پورصمدی (فیلمبردار اثر) آغاز می‌کنیم و این فیلم با همکاری سه استاد ضابطی‌جهرمی، ورهرام و پورصمدی ساخته شده است و آثار و پلان‌های متفاوتی را خواهیم دید. در واقع یک نکوداشت برای آقای مرتضی پورصمدی خواهیم داشت و بزرگداشت اصغر بختیاری و مهرداد زاهدیان نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از اتفاقات ویژه در این دوره جشنواره جایجایی محل برگزار جشنواره از پردیس سینمایی ملت به محلی همیشگی آن پردیس سینمایی چارسو است و اتفاقاً برایند نظرات بر این بود که چارسو محل بهتری برای برگزاری این رویداد است اما مشکلاتی برای تعداد سالن داریم و ضرورت داشتن خانه جشنواره‌ها در کشور ما احساس می‌شود. تعداد کارتهایمان با توجه به ظرفیت سالن‌ها امسال خیلی کمتر شده است. رزرو بلیت با کارتهای صادر شده است و برای اینکه ازدحام پیش نیاید فیلم‌ها رزرو می‌شوند. در تلاش هستیم جایزه آرای تماشاگران به شکل صحیح و درستش به سینماحقیقت برگردد و این مهم باز هم با همکاری انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند انجام می‌شود. با کمک انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند و سامانه هاشور در تلاش هستیم تا به مجموعی از صحت و سقم آرا برسیم.

حمیدی‌مقدم درباره حضور فیلم‌هایی مربوط به حوادث سال گذشته، گفت: من کاملا بر شفاف‌سازی اطلاعات اعتقاد دارم، ۶۴۰ اثر متقاضی حضور در سینماحقیقت شده، شاید ده‌ها فیلم ساخته شده باشد ولی به درگاه ورود ما نرسیده باشد ولی ما با فیلم شاخصی مواجه نشدیم که به حوادث سال گذشته پرداخته باشد.

وی افزود: بحث اصلی برای حضور فیلم‌ها داشتن فرم و ساختار مناسب است و تمام ۶۴۰ فیلم دیده شده و حدود یک یا دو فیلم درباره وقایع سال گذشته داریم اما فیلم شاخصی واقعا در این فیلم‌ها ندیدیم و یکی از مطالبه‌های ما ورود فیلم‌هایی با انعکاس وقایع پیرامون است و فکر میکنم این آثار به سال بعد برسد و امسال و سال گذشته هنوز برای داشتن این فیلم‌ها زود است؛ جشنواره شانزدهم دوره عجیبی بود و شما ما را لحظه به لحظه رصد می‌کردید و ما هدفی که تعیین کرده بودیم حفظ استحکام جشنواره سینماحقیقت بود.

وی درباره رویکرد جشنواره نسبت به فیلمسازانی که سال گذشته تمایلی به حضور در این رویداد نداشتند یا از حضور در آن انصراف داده بودند،‌ گفت: ما از اینکه برخی دوستان و عزیزان در این محفل نباشند گذشتیم و نگاهمان به سمت همه فیلمسازان باز است و اکثر آن دوستان با مرکز گسترش در ارتباط هستند و در یک سال گذشته با بسیاری از دوستانی که نخواستند در این جشنواره حضور داشته باشند نگاه ما کاملا همدلانه است.

وی درباره نمایش آنلاین فیلم‌های مستند گفت: من تا هفته پیش خیلی مردد بودم که نمایش آنلاین داشته باشیم‌. جشنواره به معنای حضور فیزیکی است اما تهدید کرونا باعث شد که بخش آنلاین به جشنواره اضافه شود و این اتفاق آورده‌ای برای ما داشته که ما را شگفت‌زده کرد و یکی از ویژه‌ترین اتفاقات این بود که در برخی شهرستان‌ها شاهد بودیم خانواده‌ها در محافلی آثاری که نمایش داده شد را به صورت جمعی می‌دیدند و دستیابی به حوزه مردمی برای ما مطمئناً جذاب است و این جذابیت باعث می‌شود که بخش آنلاین را نگاه داریم. خوشبختانه با مهارتی که دوستان در سامانه‌های مختلف پیدا کردند به این گارانتی رسیده‌ایم که فیلم کپی نشود و اتفاقاً امسال ما با فشار فیلمسازان مواجه شدیم که می‌خواستند پخش آنلاین تعطیل نشود و من متقاعد شدم امسال هم این بخش را داشته باشیم و نمایش آنلاین برای فیلمسازها کاملا اختیاری است و قیمت‌هایی هم برای فیلم‌ها به نسبت کوتاه، نیمه‌بلند یا بلند تعیین کرده‌ایم.

حمیدی‌مقدم تأکید کرد: جایزه شهید آوینی برای ما بخش بسیار مهمی است. از سال گذشته به یک پالایش رسیدیم و امسال دامنه این بخش را بازتر کردیم و فقط مربوط به فیلم‌هایی در حوزه انقلاب اسلامی نیست و فیلم‌هایی مطالبه‌گر و عدالت‌خواه را در این دسته‌بندی قرار دادیم.

وی درباره اکران فیلم‌های مستند رد گروه هنر و تجربه گفت: هنر و تجربه ما با مدیریت آقای طیب یک سالی است که به حیات خود ادامه می‌دهد. بسته فیلم‌ کوتاه و انیمیشن را در این بخش اکران کردیم که با استقبال خوبی روبرو شد و بخش مستند مطمئناً بخش جدایی‌ناپذیر اکران هنر و تجربه خواهد بود و باید بگویم فیلم مستند «فرار از قصر» اولین اکران خود را در هنر و تجربه خواهد داشت. فیلم‌های منتخب جشنواره سینماحقیقت در ده شهر به مدت سه روز نمایش داده خواهد شد و بلیت‌فروشی خواهیم داشت. فروش بلیت احترام به سینمای مستند است و همچنین موزه سینما هم در اختیار جشنواره خواهد بود که در آنجا هم بلیت‌فروشی خواهیم داشت. همچنین ۲۰ تا ۳۰ درصد چارسو را هم به مخاطبان مردمی اختصاص داده‌ایم.

دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، درباره حذف هیئت انتخاب و جایگزین شدن بخش هیئت مشاوران و نقش دبیر در انتخاب آثار گفت: نقش من در انتخاب آثار بسیار پر رنگ است. مسیر سینما ساخته شده است و جشنواره‌‌های معتبر دنیا این رویه را در انتخاب آثارشان دارند و انتخاب با گروه منتخب دبیر رخ می‌دهد و ما یک نگاه قاطع داریم و به گذشته برنمی‌گردیم و باید بگویم یک بار اضافه را از روی هیئت‌های انتخاب برداشته‌ایم. انتخاب آثار به شکلی کاملاً علمی و نموداری است. این روند انتخاب یک کار جدیدی است که آزمون و خطایش از سال گذشته شروع شد و امسال کاملا قابل بازنمایی و شفاف‌سازی است و در سال گذشته ۹۹ تا ۱۰۰ درصد آرای دبیر با گروه مشاوران هم‌نظر بود و می‌دانیم که فیلم‌های خوب فیلم‌هایی هستند که خودشان بالا می‌آیند. قطعاً‌ اینگونه نیست که دبیر فیلم‌ها را انتخاب کند، ما امسال بیش از همیشه برای انتخاب آثار وقت گذاشتیم و این هیئت مشاور بهترین مشورت‌ها را دادند و در شکل‌های اینچنین دبیر باید مسئولیت انتخاب‌ها را بپذیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز