خبرگزاری کار ایران

جزییاتی از جشنواره سرود اعلام شد؛

دفتر سرود در ساختار اصلی وزارت ارشاد قرار می‌گیرد/ آموزش مجازی گروه‌ها و اصرار به شرکت گروه‌های کر در جشنواره

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۰۴۰

نشت خبری جشنواره سرود فجر با حضور مدیرکل دفتر موسیقی، دبیر جشنواره و مدیر دفتر سرود وزارت ارشاد، صبح امروز یکشنبه بیست و یکم آبان‌ماه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری جشنواره سرود فجر با حضور محمد الهیاری (مدیر کل دفتر موسیقی)، مسعود صیامی (دبیر اجرایی جشنواره سرود فجر) و حامد جلیلی  (مدیر کل دفتر سرود وزارت ارشاد) برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد الهیاری از برگزارکنندگان جشنواره سرود فجر تشکر کرد و گفت: آقای حامد جلیلی و آقای صیامی در جهت برگزاری جشنواره، مسیر نویی را می‌روند و همزمان اخبار و اتفاقات همچنین روال برگزاری را به اشتراک می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه انشالله جشنواره به بهترین شکل برگزار خواهد شد و بازهم نشست خبری خواهیم داشت، ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم همواره بر وجود سرود تاکید شده است. ما پس از پیروزی  انقلاب اسلامی دفتر سرود داشتیم که بعدا به دفتر موسیقی تغییر نام داد. طی این روند بود که سرود به مرور کمرنگ شد و به حاشیه رفت.  الان با راه اندازی دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توجه بیشتر به سرود اقدامات و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد و به این وسطه این مقوله مسیر مشخصی را طی خواهد کرد.

مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه توضیح داد: تلاش کردیم دفتر سرود در ساختار اصلی ارشاد قرار گیرد. البته آقای جلیلی و صیامی از سال قبل برای بهبود اوضاع سرود و برگزاری جشنواره فجر با محوریت سرود تلاش‌های خود را آغاز کردند.

وی تاکید کرد: پیش از این سرود رویه کمرنگ‌تری داشت و تولیدات مستمری در این زمینه نداشته‌ایم. در ادامه کارها هم، قرار است سایتی شکل بگیرد تا گروه های سرود را شناسایی کنیم و سپس کدهایی به گروه‌ها داده می‌شود تا به این واسطه شناخته شوند. 

برگزاری یک جشنواره با بهره‌گیری از موسیقی

محمد اله‌یاری در ادامه گفت: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد با بهره‌گیری از موسیقی به سرود و تولیدات آن بپردازد. در همین راستا فیلم‌هایی آموزشی ساخته شده که در دسترس گروه‌های سرود قرار خواهد گرفت. از طرفی رهبر انقلاب در جشنواره بسیج بر به گزینی کلام تاکید کردند و ما نیز در جشنواره سرود در نوع انتخاب‌ها به این مورد توجه خواهیم داشت. 

او ادامه داد: پیش از این مقوله سرود رسته دانش آموزی را در بر می‌گرفت و حال بخش دیگری در جشنواره داریم که به فعالیت‌های دانشگاهی می‌پردازد که در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای هم نوشته شده است. 

سرود رده سنی بزرگسال احیا می‌شود

اله‌یاری بیان کرد: سرودهای ماندگار اول انقلاب بخش عظیمی از ایدئولوژی مردم را تشکیل می‌دادند حال  و دفتر سرود به این مورد توجه دارد؛ تا به این واسطه در حوزه بزرگسال هم سرود را احیا کنیم.

وی تاکید کرد: این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که دفتر سرود رقیب شخص یا هیچ نهادی نیست و قرار نیست موازی کاری کند. به هرحال نهادها و بخش‌هایی داریم که در کشور در زمینه سرود فعال هستند که در این میان قصد ما کمک به انجام کارها و برنامه‌ریزی‌هاست و در این زمینه هیچگونه موزای‌کاری صورت نخواهد گرفت. 

بخش سرود از جشنواره موسیقی فجر حذف نمی‌شود

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: تا به امروز جلساتی با فعالان سرود برگزار شده و فردا هم جلسه‌ای با آنها خواهیم داشت. باید یادآور شد علی‌رغم ریل‌گذاری‌های انجام شده، طی یک سال و چند ماه گذشته در زمینه سرود تولید هم داشته‌ایم و در این راستا هشت تا ده اثر تولید شده که در قالب آلبوم‌هایی منتشر خواهند شد.

او گفت: جشنواره ملی سرود فجر از دوسال پیش مدنظر بوده است. پارسال در جشنواره موسیقی فجر فرهنگسرای ارسباران را به بخش سرود اختصاص دادیم. در جشنواره موسیقی فجر  امسال هم بخش سرود را خواهیم داشت. سرود باید رویدادی جدی داشته باشد و امیدوارم جشنواره سرود فجر به رفاقت و تولید کارهای خوب و با کیفیت بی‌انجامد.

ما سرود را متعالی می‌دانیم

در ادامه برنامه مدیر دفتر سرود درباره اولین جشنواره مستقل سرود فجر توضیحاتی داد. او  گفت: در طول سال جشنواره‌هایی با موضوع سرود داریم که اتفاقاتی مبارک محسوب می‌شوند.

جلیلی ادامه داد: کلا مقوله سرود قابلیت‌های زیادی دارد و کار ما این است که به آنها بپردازیم. ما می‌خواهیم با برگزاری جشنواره و تولید و ارائه سرودهای باکیفیت ذائقه شنیداری مردم را بهبود بخشیم و آن را ارتقاء دهیم. ما سرود را متعالی می‌دانیم. 

اصرار به شرکت گروه‌های کر در جشنواره

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: قاعدتا «پلی‌بک‌خوانی» اتفاق خوبی برای سرود نیست و موجب افت کیفیت می‌شود به همین دلیل ما بحث‌های آموزشی را پیگیری کردیم و در ادامه جدی‌تر این بخش را خواهیم داشت. ما اصرار داریم گروه‌های کر در جشنواره شرکت کنند؛ چون این گونه علمی است و اصول دارد. در همین راستا از گروه‌ها خواسته‌ایم اجراهای کر را ببینند. این را هم بگویم «پلی‌بک» خواندن سرود بد نیست، اما نباید عادت شود. تاکید ما بر گروه های کر است تا موسیقی را هم داشته باشیم.

برگزاری جشنواره در سه بخش «کر»، «آکاپلا» و «سرود»

در ادامه دبیر جشنواره سرود فجر درباره این رویداد صحبت کرد. او گفت: جشنواره امسال با رویکرد متفاوت در سه بخش فراخوان داد و در همین راستا گروه‌های «کر»، «اکاپلا» و «سرود» می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

او افزود: با توجه به اینکه کر را هم در نظر داریم، لذا هنرمندان عرصه موسیقی هم می‌توانند در جشنواره امسال شرکت کنند. دو بخش جانبی هم داریم, یکی کتاب در رابطه با جمع خوانی و بخش دیگر هم مربوط به پایان‌نامه‌هایی با موضوع سرود است. 

جشنواره سرود فجر محدودیت جنسیتی ندارد

صیامی در ادامه درباره نحوه شرکت گروه‌ها در جشنواره سرود فجر، گفت: گروه‌ها باید برای حضور در جشنواره شرایطی داشته باشند که جزییات آن در فراخوان ذکر شده است. اما موضوع دیگری اینکه  یکی ما برای شرکت‌کنندگان محدودیت جنسیتی قرار ندادیم؛ بنابراین دخترها و پسرها و بزرگسالان در این زمینه مشکلی برای حضور نخواهند داشت. البته تعداد اعضا اکثریتی دارد که ما آن را در فراخوان عنوان کرده‌ایم. 

تاکید بر اجراهای زنده در بازیینی و اجرا

دبیر جشنواره سرود فجر ادامه داد:  این جشنواره در چهار مرحله طراحی شده است. قاعدتا مرحله اول ارسال آثار است. موضوع دیگر اینکه تاکید جشنواره روی اجرای زنده گروه‌هاست. آنها اگر آثاری را هم قبلا تولید کرده‌اند اما آن را  باید اختصاصا برای جشنواره بازخوانی کنند. در ادامه هم قطعاتی که در استودیو ضبط و پالایش شده‌اند، مدیریت خواهند شد؛ لذا داوران به اجراهای زنده توجه دارند و ملاک جمع‌خوانی به صورت زنده است.  

سی گروه سرود به مرحله نهایی می‌روند

 او ادامه داد: سپس مراحل منطقه‌ای و استانی را خواهیم داشت. پس از شناسایی آثار و ارزیابی‌ها و داوری‌ها هم پنج یا شش منطقه میزبان جشنواره و گروه‌ها خواهند بود. برگزیده‌ها هم طبق روال تعیین شده به مرحله نهایی می‌روند و تعدادشان سی گروه خواهد بود. 

صیامی بیان کرد: یک مرحله راهبری داریم که سی گروه راه یافته باید اثری را از نو خلق کنند که تامین مالی این بخش به عهده جشنواره است. یک یا چند راهبر هم داریم که به امور فنی گروه‌ها و کارها می‌پردازند. در پایان هم  آثار  طی اجرای زنده‌ای که دارند، داوری خواهند شد. اینطور نیست که نماهنگ یا صوت ارزیابی  شود.

فرصت ثبت‌نام در جشنواره سرود فجر سی‌ام آبان‌ماه

او با اشاره به اینکه تاکنون سیصد و ده گروه برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: جشنواره سرود فجر طی پنج تا شش روز برگزار شود. فراخوان ابتدای  آبان منتشر شد و تا  روزسی‌ام آبان فرصت ثبت‌نام هست. برگزاری بخش استانی جشنواره هم پنج آذر است و دوره راهبری‌ها و تولید هم تا آخر فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت. نیمه اول اردیبهشت‌ماه دوره پایانی را داریم و اختتامیه هم در همین مقطع برگزار می‌شود. گروه‌ها باید برای ثبت‌نام به سایت سرود مراجعه کنند و ثبت نام نمایند. طی یک کلیپ مراحل ثبت نام توصیح داده می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز