خبرگزاری کار ایران

نشست مطبوعاتی گروه موسیقی کامکار ها در خرم آباد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۱۰

نشست مطبوعاتی گروه موسیقی کامکار ها باحضور هیأت امناء انجمن موسیقی لرستان، سعید سروش عکاس و هنرمند لرستانی بعنوان دبیر جلسه، بیژن، پشنگ و اردشیر کامکار به نمایندگی از طرف گروه کامکار و اصحاب رسانه در محل هتل شهرداری خرم آباد برگزار شد.

نشست مطبوعاتی گروه موسیقی کامکار‌ها باحضور هیأت امناء انجمن موسیقی لرستان، سعید سروش عکاس و هنرمند لرستانی به‌عنوان دبیر جلسه، بیژن، پشنگ و اردشیر کامکار به نمایندگی از طرف گروه کامکار و اصحاب رسانه در محل هتل شهرداری خرم آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، در این نشست مطبوعاتی امین عباسیان رئیس انجمن موسیقی لرستان ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه و گروه موسیقی کامکار‌ها عنوان نمود.
گروه کامکار هایکی از گروههای فعال و توانمند کشور عزیزمان ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز سفیری شایسته‌ای برای هنرو فرهنگ ایران اسلامی بوده‌اند ایشان در ادامه افزود بسیار خرسندم که این گروه دعوت ما را پذیرفت و با حضور خور در خرمآباد باعثبروز یک اتفاق کم نظیر شدند.
در ادامه این نشست خبرنگاران سئوالات متفاوتی را در خصوص نحوه خلق آثاری همچون شهیدان خدایی، ژاله خون شد و… و ارتباط گروه در مقاطع مختلف بامردم و همگام شدن با آنان را پرسیدند که بیژن کامکار از اعضای گروه کامکار‌ها با اشاره به اینکه ساخت موسیقی تاثیرگذار و غنی منبع الهام می‌خواهد، اظهار داشت: اگر در میان جامعه و مردم و حرکت‌های اجتماعی نباشیمنمی توانیم موسیقی خوب و تاثیرگذار بسازیم.
وی با بیان اینکه به طور مثال آهنگ «کجایید‌ای شهیدان خدایی» در یک فضا وشرایط خاص در دوران دفاع مقدس و انقلاب ساخته شد و در خاطره‌ها هم ماند، تصریح کرد: سرود «همت کنید‌ای دوستان» اولین آهنگ جنگ بود که من آن را در
فضا و شور و حال دوران دفاع مقدس خواندم.
عضو گروه «کامکار‌ها» با تاکید بر اینکه در جریان انقلاب هر اتفاقی که می‌افتاد ما شرکت می‌کردیم و همراه با مردم بودیم، افزود: ساخت آهنگ در آن زمان نه سفارشی بود و نه دستوری و تنها جوش و خروش درونی بود.
بیژن کامکار ادامه داد: در حوزه جبهه و جنگ فعالیت‌های زیادی انجام داد‌هایم به طوریکه آهنگ «کجایید‌ای شهیدان خدایی» در زمان جنگ در نسخه‌های متعددی توزیع شد.
وی با بیان اینکه نخستین سرود جنگ را در حالی ساختیم که هنوز مردم جنگ راباور نداشتند، عنوان کرد: این آهنگ در زیرزمینی وزارت ارشاد و با کمترین امکانات ساخته شد.
این عضو گروه کامکار‌ها بیان داشت: دو سال پیش یک اهنگ در رابطه با «آزادسازی خرمشهر تا حلبچه» ساختیم که متاسفانه چون د ر صدا و سیما پخش نشد هیچ کس آن را نشنید.
وی افزود: صدا و سیما یک ابر رسانه است که می‌تواند با هفتاد میلیون نفر مخاطب ارتباط برقرار کند اما متاسفانه در حوزه پخش موسیقی‌های نواحی ازسوی این رسانه چندان توجهی صورت نگرفته است.
کامکار با اشاره به اینکه حرکت‌های فرهنگی، انقلاب و انسان و… همواره در ساخت موسیقی منبع الهام بوده است، یادآور شد: چرا امروز دیگر آهنگی مثل نسخه «گل‌ها» وجود ندارد؟
وی با بیان اینکه متاسفانه امروز منبع الهام فعالان موسیقی کشور کامپیو‌تر است، تصریح کرد: امروز منبع الهام و جنب و جوش عوض شده و همین هم عامل تاثیرگذار نبودن موسیقی امروز است.
عضو گروه «کامکار‌ها» در ادامه با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم موسیقی ایران در بازارهای جهانی قرار بگیرد باید از ارکان موسیقی نواحی و مناطق در آن استفاده کنیم، اظهار داشت: متاسفانه تا کنون چنین اقدامی نشده و اگر هم این کار را کرده‌اند در ‌‌نهایت به جای موسیقی خوب ایرانی موسیقی هندی و عربی تولید شده است.
کامکار با تاکید بر اینکه استفاده از ملودی‌های تمیز و پاک موسیقی نواحی از جمله موسیقی لرستان و همچنین استفاده از ریتم‌های موسیقی نواحی می‌تواند یک منبع الهام برای ساخت آهنگ تاثیرگذار باشد، یادآور شد: حتی می‌توان برای ساخت سمفونی‌های بزرگ از ریتم‌ها و ملودی‌های موسیقی نواحی استفاده کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه موسیقی در ایران از نظر کمی خیلی رشد کرده اما از نظر کیفی متاسفانه اشکال‌هایی داریم، گفت: موسیقی باید احساس و اعجاز برانگیز باشد تا ماندگار شود.
عضو گروه «کامکار‌ها» با بیان اینکه متاسفانه موسیقی امروز کشور ما فقط اعجاز برانگیز است و در آن احساسی نیست، تصریح کرد: موسیقی کشور از نظر کیفی رشد نکرده و این در حالی است که از نظر کمی در بی‌‌‌نهایت هستیم.
کامکار با اشاره به اینکه زمانی تمام تهران را زیر و رو می‌کردی یک عود نواز نبود، اظهار داشت: امروز تنها برادرم ارسلان ۵۰ تا ۶۰ نوازنده حرفهد‌ای عود را تربیت کرده است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سخت‌ترین قسمت کار گروهی در موسیقیحمایت است که متاسفانه مسئولان در این زمینه بی‌کفایت هستند، افزود: امروز برای همه چیز در کشور به جز موسیقی سرمایه گذاری می‌شود.
بیژن کامکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شباهت‌های موسیقی لری و کردی اظهار داشت: از نظر حسی و معرفتی موسیقی نواحی ایران شبیه به هم هستند و موسیقی لرستان عمدتا در ماهور اجرا می‌شود که در موسیقی کردی هممقام‌هایی از ماهور وجود دارد.
وی با بیان اینکه نوع بیان و لهجه است که به موسیقی نواحی ایران تفاوت می‌دهد، افزود: موسیقی کردستان و لرستان به هم نزدیک هستند و حتی گویش آن‌ها نیز به هم نزدیک است.
عضو گروه «کامکار‌ها» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دو ماه پایانی سال ۹۲ یک کنسرت در کردستان عراق اجرا خواهیم کرد، یادآور شد: همچنین احتمالا در استانهای کرمان، اهواز و تهران هم کنسرت خواهیم داشت.
در ادامه این نشست پشنگ کامکار دیگر عضو گروه موسیقی کامکار‌ها نیز در این رابطه با اشاره به اینکه موسیقی از جهاتی شبیه به فوتبال شده است، اظهار داشت: در گذشته کسانی مثل بیژن ذوالفقار نسب و علی پروین برای پول بازی
نمی‌کردند بلکه به خاطر علاقه و عشقشان بود.
وی با بیان اینکه امروزه در موسیقی هم اینگونه شده و گروه‌های موسیقی تشکیل می‌شوند ولی اگر پول نباشد از هم پاشیده می‌شوند، افزود: در گذشته‌ اگر مشکلات اقتصادی هم بود هنرمندان دور هم جمع می‌شدند و با علاقه و عشق
کار می‌کردند.
عضو گروه «کامکار‌ها» یادآور شد: اگر گروه موسیقی «کامکار‌ها» از هم جدا نمی‌شود علت آن این است که ما برادر هستیم و اگر کدورتی هم ایجاد شود یک دقیقه خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز