خبرگزاری کار ایران

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۱۷۰

فستیوال عکس منظره سال، از سال ۲۰۰۶ تا به امروز با مدیریت چارلی ویت (عکاس منظره) برگزار می‌شود. هفدهمین دوره این رویداد طی روزهای گذشته برگزار شده و برگزیدگان بخش‌های مختلف آن معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شانزدهمین جشنواره عکاس منظره سال ۲۰۲۳ برگزیدگان خود را معرفی کرد. خبرگزاری «گاردین» طی روزهای گذشته در اینباره گزارشی منتشر کرده است. 

گفتنی است در این رویداد میک دوگرتی برنده کلی جایزه ۱۰۰۰۰ پوندی فیلم After the Fire شد. این تصویر با نشان دادن یادآوری درهم از آن چیزی که زمانی یک چوب زیبا بوده؛ احساس هشدار عمیق محیطی را برمی انگیزد. به آرون نورثوود نیز عنوان عکاس جوان منظره را برای تصویر آرامش از درخت آرزو دریافت کرده است. 

درباره تاریخچه و اهمیت جشنواره منظره سال

فستیوال عکس منظره سال در سال ۲۰۰۶ توسط چارلی ویت (از عکاسان معتبرتر منظره) با هدف الهام بخشیدن به تعامل عمیق مناظر از طریقی عکاسی) راه‌اندازی شد. 

عکس منظره سال با مجموع بودجه جایزه به ارزش بیش از بیست هزار پوند، یک کتاب رنگی کامل از بهترین آثار و یک نمایشگاه سالانه محبوب تاسیس شد. این مسابقه آثار بسیاری از عکاسان با استعداد را به نمایش می‌گذارد و بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا لذت‌های مناظر بریتانیا و دیگر کشورها را دست اول تجربه کنند. 

درباره چارلی ویت هم باید گفت او را به عنوان یکی از برترین عکاسان منظره می‌شناسند. سبک عکاسی او اغلب توسط هنرمندان و منتقدان منحصر به فرد تلقی شده؛ به این دلیل که آثار او علاوه بر کیفیت تصویری و تکنیکی نوعی آرامش معنوی را به مخاطبا انتقال می‌دهند. 

چارلی ویت در سال ۱۹۴۹ متولد شد و در ده سال اول زندگی حرفه‌ای خود در تئاتر و تلویزیون بریتانیا کار کرد. در طول این دوره او مجذوب نورپردازی و طراحی تئاتر شد. به تدریج منظره و روشی که از طریق نور و سایه برای ما آشکار می‌شود او را از حرفه بازیگری دور کرد و باعث شد بیش ازهرچیز روی عکاسی متمرکز باشد. 

او به دلیل رویکرد خاص خود به کارش شهرت جهانی پیدا کرده است. عکس‌های او در مجموعه‌های خصوصی و شرکتی در سراسر جهان نگهداری می‌شود. چارلی جوایز عکاس منظره سال را در سال ۲۰۰۶ با هدف ارائه ویترینی برای کسانی در سراسر جهان که در اشتیاق او به هنر عکاسی منظره سهیم هستند، تأسیس کرد. 

آن داولینگ (مدیر استراتژی)، پل سندرز (مدیریت خلاقانه)، ویکتوریا مارشال (مدیربخش رسانه‌های اجتماعی)، پنی فولت - مدیر حساب دیگر اعضای دبیرخانه عکس منظره سال محسوب می‌شوند. 

در ادامه آثار برگزیده بخش‌های مختلف مسابقه عکس منظره سال  ۲۰۲۳ همراه با توضیحات قابل رویت است.

برنده بخش تغییر در چشم‌اندازها/ عکس برگزیده

نام اثر «پس از آتش»/ عکاس Mik Dogherty

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکاس: پس از یک آتش سوزی بزرگ در نزدیکی «Beaulieu» در پارک ملی «New Foret» متوجه شدم که برای به دست آوردن یک عکس ارزشمند به یک صبح مه‌آلود نیاز دارم تا بتوانم به این واسطه مجموعه بزرگ پالایشگاه نفت را در کادر پنهان کنم. سرانجام آن صبح فرا رسید و برای افزودن به صبح، طلوع خورشید عالی بود. چند ماه بعد بود که بیشتر بقایای سوخته بوته‌های گل و درخت‌ها از بین رفتند.

۱/ برنده عکاس منظره جوان

نام اثر «درخت آرزو»/ عکاس آرون نورثوود

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکاس: این عکس در کریون آرمز، شروپشایر، انگلستان گرفته شده است. عکاس درباره آن گفته است: کل این تجربه کاملاً غیرمنتظره و طاقت‌فرسا بود. این اثر به من الهام و اعتماد به نفس جدیدی داده است تا با عکاسی به جلو بروم.

۲/ برنده نمای ساحلی

«محتوای زمستانی»/ عکاس: دانیل رافل

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکاس: مکان «آلدبورگ، سافولک» انگلستان. عکاس درباره این اثر نوشته است: «در آغاز سال ۲۰۲۱، ما با تلاطم‌های آهسته اقلیمی نسبتاً چشمگیری مواجه شدیم. به ندرت در ساحل برف می‌بینیم؛ بنابراین تصمیم گرفتم با دوربینم بیرون بروم و با عناصر موجود روبرو شوم. این ترکیب کلاسیک از قایقی در آلدبورگ است. به نظرم برف بخشی نقاشی‌گونه در تصاویر و عکس‌هاست و رنگ‌ها را در مناطق ساحلی ملایم می‌کند.

۳/ بخش دومین برگزیده کلی

نام اثر «وریدها»/ عکاس استوارت مک گلنون

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکاس: نمایی از بالا به پایین از الگوها و اشکال خیره کننده در  منطقه کویری«Seilebost»، در جزیره هریس. مک گلنون. عکاس این اثر درباره آن توضیح داده است: «من قبل از بازدید از اینجا نقشه‌های سیستم عامل را با جزئیات مطالعه کرده بودم و جزییات منطقه را دریافته بودم؛ بنابراین برای ثبت عکسی که می‌خواستم بگیرم ایده خوبی داشتم. کار بعدی هم یافتن بهترین جریان آب را متعادل کردن عکس بود که انجام شد.

۵/ برنده بخش نمای نزدیک 

نام اثر «Bladderwrack»/ عکاس دانیل وارد

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکاس: مکان عکاسی «سالن هایلندز». دانیل وارد عکاس این اثر درباره آن گفته: این عکس در یک تعطیلات خانوادگی در غرب اسکاتلند گرفته شده است. در این روز خاص شرایط پاییزی عالی داشتیم: رنگین‌کمانی باشکوه، بازتاب‌ها و انعکاس‌هایی آینه‌مانند و رنگ‌های خارق‌العاده پاییزی در اطراف زیبا بود. من از تصاویر آن روز فوق العاده خوشحال بودم و شاید این موارد را در اثر بتوان دید. وقتی داشتم از اسکله در مسیر برگشت بودم و از انعکاس قایق عکس می‌گرفتم، این گیاه که از کنار اسکله آویزان بود، نظرم را جلب کرد. کمی شبیه یک درخت بود، با سبزی‌های زیبای زیتونی که در نوک آن به رنگ زرد طلایی محو می‌شد. در ادامه این عکس به یکی از تصاویر مورد علاقه من در سفر تبدیل شد.

۶/بخش منظره/ نایب قهرمان

نام اثر «کدام قطره توجهتان را جلب کرد؟»/ عکاس Will Wrench

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکس: این اثر در «کورس دوک» ادینبورگ هنگامی که عکاس از کنار یک بوته توت سیاه رد می‌شده، به ثبت رسیده است. عکاس اثر در اینباره گفته: این عکس پس از چند ساعت پیاده‌روی گرفته شده است.

۷/ برنده نمای کلاسیک

نام اثر: «The Needle – c»/ عکاس جولین دلاوال

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکس:  مکان «Isle of Skye» واقع در کشوراسکاتلند. به گفته عکاس ثبت اثری کلاسیک مطمئنا به مکانی زیبا و باورنکردنی نیاز دارد. او گفته است: یک روز صبح در ماه نوامبر تصمیم گرفتم کل منطقه «Quiraing» را معرفی کنم که این فریم هم یکی از همان آثار است.

۸/برنده بخش چشم‌انداز از بالا

نام اثر «قلعه چشم پرنده»/ عکاس Iain Masterton

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکس: نمایی هوایی از رنگ‌های تماشایی اواخر پاییز و انعکاس ابرها در اطراف قلعه‌ای ویران شده در جزیره‌ای واقع در «Loch an Eilein» واقع در املاک «Rothiemurchus» در پارک ملی «Cairngorms» در نزدیکی «Aviemore»، ارتفاعات اسکاتلند.

۹/برنده بخش سیاه و سفید

نام اثر: «Role Reversal – b»/ عکاس نیک گرین

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکس: نگاهی متفاوت به درختی در منطقه «دارتمور» که به صورت سیاه وسفید ثبت شده است.

۱۰/بخش نوردهی چندگانه

نام اثر «Blizzard London – e»/ عکاس‌تری گیبنز

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکس: مکان لندن/عکسی متشکل از سه تصویر  از یک تاکسی که در طوفان و برف به مسیر خود ادامه می‌دهد.

۱۱/ بخش بیان و برداشت از چشم‌انداز

نام اثر «طوفان آرام»/ عکاس سالی میسون

کدام عکاس جایزه ده‌هزار پوندی منظره را به خانه برد؟

توضیحات عکس: محلی واقع در «کورنوال» انگلستان. عکاس اثر درباره آن می‌گوید: در ساحل «خور هایلن» ساعاتی پس از صبح این عکس را ثبت کرده‌ام. این تصویر را در حالی که در مسیر ساحلی به سمت ماشین راه می‌رفتم، گرفتم. حرکت و بافت علف‌های تپه‌ای که در نسیم می‌وزیدند بسیار زیبا بود و من کاملاً در آن لحظه غوطه‌ور شدم. امیدوار بودم که این حس را دریافت کرده و به عکس منتقل کرده باشم. من با استفاده از حرکت عمدی دوربین را به آرامی در جهت باد حرکت دادم و به همین دلیل است که عکس به نقاشی شبیه شده و حالتی انتزاعی به خود گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز