خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیرکل هنرهای تجسمی با اهالی رسانه مطرح شد؛

مهمترین کار ما رعایت‌ شان حکمرانی و ریل‌گذاری‌ است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۰۱۰

مرمت موزه هنرهای معاصر به اندازه اعتبارات رو به اتمام است/ سند ملی هنرهای تجسمی جمع‌بندی می‌شود/ ایران امسال در بینال ونیز حضور دارد

محمد خراسانی‌زاده در تشریح برنامه‌های پیشروی این معاونت گفت: بازارها یا آرت‌فرها، نمایشگاه‌ها یا همان اکسپوها به دلیل خلاء قانونی شفافیت ندارند. در بحث نگارخانه‌ها هم باید، بازارها را تیمی پیش ببریم تا در رویدادهای فراملی دیده شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران) با اصحاب رسانه صبح امروز سه‌شنبه سی‌ و یکم مردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

خراسانی‌زاده در ابتدای صحبت‌هایش گفت: از روز خبرنگار دو هفته‌ای گذشته؛ با این حال این مناسبت را به اهالی رسانه تبریک می‌گویم. البته ما در همان مقطع با برخی اهالی رسانه دیدار داشتم و به برخی از رسانه‌ها هم سر زدم.

او افزود: از بدو حضورم در اداره کل هنرهای تجسمی سه ماه می‌گذرد. از آن زمان تاکنون خیلی از خبرنگاران درخواست گفتگو داشتند و  می‌گفتند مصاحبه کنیم که این اتفاق رخ نداد؛ به این دلیل که من می‌خواستم بر حوزه و موضوعات مربوطه اشراف یابم و سپس درباره آنها حرف بزنم. در نهایت مجموع اتفاقات ما را بر این داشت که امروز در خدمت شما باشیم. 

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در ادامه گفت: اداره کل هنرهای تجسمی به عنوان بالاترین جایگاه جمهوری اسلانی در عرصه هنرهای تجسمی است و ماموریتی دارد که شاید با هنوز با آن فاصله داریم. این عرصه یعنی هنرهای تجسمی به لحاظ کمیت و تعداد هنرمندان از بقیه هنرها پرشمارتر است. از طرفی رشته‌هایی که وجود دارند،‌ بسیار متعدد هستند و ما باید به آنها توجه کنیم. در این میان هنرهای میان رشته‌ای هم داریم که بر تعداد رشته‌ها افزوده است و ساز و کار خودشان را دارند مثل طراحیِ محصول و حوزه‌های معماری. کافی‌ست تعداد خوشنویسان و عکاسان و گرافیست‌ها را مدنظر داشته باشید، تا به کمیت و جمعیت زیاد هنرمندان پی ببرید.

او ادامه داد: رشته‌هایی چون سینما سلبریتی دارند و در جاهایی، صدای دیگر هم‌صنفی‌های‌شان هستند و به این ترتیب چنین هنرهایی صدای‌شان رساتر است اما ما در هنرهای پر تعداد تجسمی چنین افرادی نداریم.

خراسانی‌زاده بیان کرد: مهمترین کارکرد ما رعایت‌ شان حکمرانی به معنای ارائه خدمات و ریل‌گذاری و اجرای برنامه‌هاست. ما با نهادها برای حوزه وضع قوانین و امور مربوط به آنها با برخی نهادها وارد گفتگو شده‌ایم. اخیرا در مرکز پژوهش‌های اسلامی هم چالش اوضاع حراج‌ها بررسی شده و در این زمینه نشست‌ها و جلساتی بر پا شده است. 

مدیرکل هنرهای تجسمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سند ملی هنرهای تجسمی توضیحاتی داد.

تاکید بر سرانجام دادن به سند ملی هنرهای تجسمی

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی گفت: ما باید سند ملی هنرهای تجسمی را پیگیر باشیم و آن را سر و سامان بدهیم. قبل از اینکه من به عنوان مدیر انتخاب شوم، مدیران قبلی در این زمینه زحماتی کشیده‌اند، اما کارهای انجام شده جمع‌بندی می‌شود.

او اذعان داشت: شورای مجسمه و یادمان را داریم که دبیرخانه بر امور آن نظارت اجرایی دارد. این شورا کارش را شروع کرده است و از اداره راه و شهرسازی، بنیاد شهید، فرهنگستان هنر  و شهرداری دعوت به عمل آورده‌ایم و در ادامه شورا احیا خواهد شد.

خلاء قانونی آرت‌فرها و اکسپوها حل می‌شود

خراسانی‌زاده در ادامه توضیح داد: مسئله دیگر اقتصاد هنر است که در این رابطه بازارهای موقت عرضه داریم. بازارها یا آرت‌فرها، نمایشگاه‌ها یا همان اکسپوها مواردی هستند که به دلیل خلاء قانونی شفافیت ندارد و ما مشغول انجام امور آن هستیم. موضوع بعدی نگارخانه‌ها هستند. باید، بازارها را تیمی پیش ببریم تا در رویدادهای فراملی دیده شویم. گفتگو با نگارخانه‌ها و انجمن نگارخانه‌داران آغاز شده و با هم تعامل کرده‌ایم و تلاش‌مان حل چالش‌های زودگذر است و بعدا زمینه را برای کمک‌های بیشتری فراهم خواهیم کرد. 

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی گفت: بحث بعدی مسئله تعامل با هنرمندان است. برخی از دفترکل هنرهای تجسمی و وزارت ارشاد، به دلایلی دلخور هستند. با آنها حرف زده‌ام و گفته‌های‌شان را شنیده‌ام و این روند ادامه دارد. سر زدن به پیشکسوتان هم در دستور کار است و باید انجام شود. مسئله بعدی بازسازی فضای درونی اداره است که برای بهبود آن تلاش می‌کنیم. در این رابطه ساختار پیشنهادی فراهم شده و در حال پیاده‌سازی هستیم

موزه هنرهای معاصر مهمترین موزه غرب آسیاست

او بیان کرد: در مورد موزه هنرهای معاصر باید بگویم این مکان مهم‌توین موزه غرب آسیاست. ما ویژه‌ترین گنجینه آثار هنری غرب را داریم که خارج از کشورهای آن منطقه است. موزه هنرهای معاصر دارای جایگاه جهت دهندگی به هنر معاصر کشور است که نیازمند برنامه‌ریزی است.

خراسانی‌زاده ادامه داد: موزه باید در پدیده‌ها و جریانات هنری کشور پیش‌رو و خط‌شکن باشد. ما هم در همین راستا باید به دنبال برگزاری برنامه‌های مهم در موزه باشیم و طی این روند برنامه‌ها را پیش ببریم. 

یکی از خلاءهای هنر کشور فقدان نقد هنری است

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ادامه داد: یکی از خلاءها فقدان نقد هنری است. هنرمند، اثرش را خلق می‌کند و شاید اگر به او بگویید کارت را توصیف کن، آنطور که باید نتواند؛ لذا نقد و تحلیل لازم است. البته نقد، به معنای تحلیل و نه دیدن نقاط منفی. از طرفی، خیلی از جریانات با نقد شکل می‌گیرند. در حال حاضر نمایشگاهی داریم که محوریت آن انعکاس عاشورا در اثر هنرمندان است. می‌خواهیم موزه پیشتاز این جریان باشد. هفته گذشته در اینباره سه نشست با هنرمندان برگزار کرده‌ایم. تا پایان نمایشگاه هم سه جلسه دیگر داریم که برگزار خواهند شد.

ایران امسال در بینال ونیز حضور دارد

خراسانی‌زاده در ادامه صحبت‌هایش گفت: پدیده دیگر مسئله ارتقای تعاملات بین‌المللی است. امسال برخلاف سال پیش در بینال ونیز حضور خواهیم داشت که در این میان همکاری نهادها و همیاری حامیان خصوصی را می‌خواهیم، چون این مهم نیازمند، سرمایه‌گذاری، و همراهی نهادهای دیگر است. جشنواره هنرهای تجسمی فجر را هم داریم که امسال دوره شانزدهم آن را برگزار خواهیم کرد. دبیر جشنواره به زودی معرفی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دبیری جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر برخلاف دیگر رویدادهای فجر ازجمله سینما و تئاتر، ده جشنواره است نه یکی. در رویداد، ما ده دبیر بخش و یک دبیرکل داریم. برای انتخاب دبیر تصمیم‌ها گرفته شده و اعضای شوراها بخشی‌شان مشخص شده‌اند، اما برای رعایت فرایند و شناخت اعضای شورای سیاست‌گذاری لازم است تا نظر بدهند.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی می‌شود

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ادامه داد: می‌خواستیم دبیر در کنار تجربه در رده سنی جوانتری باشد. تمایل داشتیم این فرد در جشنواره‌های قبلی تجسمی فجر دبیر نبوده باشد. مسئله بعد نگاه فراگیر دبیر بود که برچسب سیاسی به او متصل نباشد و به گروه خاصی تعلق نداشته باشد و می‌خواستیم او در کنار هنرمند بودن در بازار هنر هم دستی بر آتش داشته باشد. اقتصاد هنر برایمان جدی است و در نهایت اینکه دبیر به زودی معرفی می‌شود.

او ادامه داد: موضوع بعدی دوسالانه خوشنویس ایران است که هفتمین دوره آن پاییز امسال برگزار می‌شود که امروز هم در اینباره جلسه داریم. امسال هم میزبان این رویداد، شهر قزوین است. قزوین در ادوار گذشته نظم خوبی در برگزاری جشنواره ایجاد کرده است.

خراسانی‌زاده گفت: برای برگزاری بهتر دوسالانه خوشنویسی به دنبال مشارکت برای بخش‌هایی از آن در تهران هستیم. رویداد دیگر که فردا افتتاح می‌شود جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است. این رویداد چند، رویکرد متفاوت دارد. رویکرد اول این است که جشنواره را در کردستان مهد فرهنگ ایران برگزار کنیم. برگزاری جشنواره در کردستان کمک می‌کند که هنرمندان با این منطقه و مردم مهربان آن بیشتر آشنا شوند. برنامه طی چهار روز فشرده اما بسیار جذاب برگزار می‌شود و روند استاد، شاگردی است.

او گفته‌های خود را اینگونه تکمیل کرد: امسال برای اولین‌بار دبیر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران یک بانوی کار بلد، خانم مینا صدری هستند که خود در چند رشته هنرمندند. به این واسطه ظرفیت بانوان در جایگاه مدیریتی بهتر دیده می‌شود. موضوع بعدی شعار جشنواره؛ «ایرانی دوست داشتنی» است. انشالله کارها هم در همین سمت و سو خلق خواهند شد. مطلب بعد جوانگرایی است. در این رویداد بیشتر در خدمت جوان‌ها هستیم و کمتر در خدمت پیشکسوتان خواهیم بود.

حذف رشته مجسمه‌سازی در صورت لزوم پیگیری می‌شود

خراسانی‌زاده در پایان درباره حاشیه‌های رخ داده به دلیل حذف رشته مجسمه‌سازی در کنار سینما از دفترچه کنکور گفت: من عضو هیت علمی دانشگاه هم هستم و خروجی همین دانشگاه‌ها به حساب می‌آیم. برخی رشته‌ها را پیگیرم و همکاران دوستانم هستند.  اینکه گاه یک رشته در دانشگاهی، باشد یا مدتی نباشد جزو مامریت علوم تحقیقات است، اما اگر خواست هنرمندان باشد به موضوع ورود می‌کنیم.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در پایان گفته‌های خودش را اینگونه تکمیل کرد: اینکه در یک سال رشته‌ای پذیرش نداشته باشد پدیده تازه‌ای نیست. حتی دیده‌ایم برخی رشته‌ها یک سال درمیان دانشجو می‌گیرند. ما پیش از هر برداشت و تصوری باید مسائل را بررسی کنیم. در نهایت اگر قضیه حذف رشته مجسمه‌سازی مطرح باشد ما موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز