خبرگزاری کار ایران

خودنگاره ۲۰۵ هنرمند ایرانی در کتاب صورت صورتگران به چاپ رسید/ انتشارات ویستا هنر از کتاب‌های پژوهشی در حوزه تجسمی حمایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۵۱۱

کتاب تازه منتشر شده صورت صورتگران که به تازگی در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد. این اثر به عنوان یکی از کتاب‌های مرجع در زمینه پرتره‌نگاری تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، به گفته پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا و انتشارات ویستا هنر، کتاب تازه منتشر شده صورت صورتگران که به تازگی در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد، با چاپ ۲۵۶ اثر خودنگاره از ۲۰۵ هنرمند شامل ۱۵۴ مرد و ۵۱ زن به عنوان یکی از کتاب‌های مرجع در زمینه پرتره نگاری تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود. 

پهلوان گفت: با توجه به خلاء‌ای که در حوزه کتاب‌های پژوهشی- تجسمی در بازار نشر ایران احساس می‌شود مجموعه فرهنگی ویستا بر آن شده است از کتاب‌های پژوهشی در این حوزه حمایت و زمینه انتشار این آثار را فراهم کند. 

مدیر انتشارات ویستا هنر گفت: ۹ سال پیش زمانی که گالری ویستا فعالیتش را آغاز کرد؛ با توجه به نگاه روشمند وعلمی که دارم تصمیم داشتم تا انتشارات ویستا را هم راه اندازی کنم تا مستندات و پژوهش‌هایی که برای برپایی یک نمایشگاه انجام می‌دادیم را در قالب کتاب و کاتالوگ منتشرکنیم. اما سال‌ها برای تحقق این خواسته‌ام زمان برد. 

او افزود: تا زمانی که مجوز انتشارات ویستا هنر صادر شود پژوهش‌هایمان را در قالب کاتالوگ منتشر می‌کردیم و همزمان با هر نمایشگاه کاتالوگ‌ها را در خود گالری ارائه می‌کردیم و این آثار به بازار نشر راه پیدا نمی‌کردند و در گذر زمان دسترسی به این منابع پژوهشی میسر نبود. 

او افزود: با توجه به این که تعداد ناشرانی که در حوزه تجسمی فعالیت می‌کنند کم است و فعالیت گالری ویستا نیز دراین حوزه است، تصمیم گرفتیم که تمرکزمان را در حوزه نشر تنها معطوف به حوزه تجسمی کنیم. 

پهلوان ادامه داد: پس ازاین که مجوز انتشارات در سال ۱۳۹۵ صادر شد به تمام پژوهشگران و هنرمندانی که با آن‌ها همکاری داریم، اعلام کردیم که اگر کتاب پژوهشی و تالیفی قابل تاملی دارند برای انتشار آثارشان از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. 

مدیرگالری ویستا افزود: کتاب «صورت صورتگران» که تاریخ مصورخودنگاره در نقاشی ایران است؛ نخستین کتاب انتشارات ویستا هنر است، اما پس از این که مجوزانتشارات صادر شد برای کتاب_کاتالوگ‌هایی که پیش ازآن منتشر کرده بودیم مجوز گرفتیم تا اگر زمینه ارائه این آثار در خارج از فضای گالری نیز فراهم شود. 

او درباره اهمیت کتاب «صورت صورتگران» گفت: زمانی که شهروز مهاجر با انتشارات ویستا هنر پیرامون کتاب پژوهش‌اش درباره خودنگاره در نقاشی ایران وارد گفت وگو شد؛ بخشی از کار را پیش برده بود و پس از بررسی کارشناسانه تصمیم گرفتیم از این کتاب پژوهشی حمایت کنیم و زمینه انتشار آن را فراهم کنیم. 

پهلوان ادامه داد: کتاب «صورت صورتگران» اثر ارزشمند و قابل تعاملی است و جای خالی این کتاب نه تنها در فضای تجسمی ایران بلکه در تاریخ هنر نیز احساس می‌شد. این کتاب یک منبع مدون و دست اول درباره خودنگاره نقاشان ایرانی است و اسناد ارزشمندی در این کتاب ارائه شده است. 

او افزود: با توجه به این که در این کتاب ۲۵۶ اثر خودنگاره از ۲۰۵ هنرمند شامل ۱۵۴ مرد و ۵۱ زن منتشر شده این کتاب منبع دست اولی برای پژوهشگران به شمار می‌رود تا با رویکرد بصری این نقاشان در دوره‌ها و دهه‌های مختلف آشنا شوند. 

به گفته پهلوان با تدوین و انتشار این کتاب با توجه به پراکندگی این آثار زمینه‌ای فراهم شد تا این آثار از گزند فراموشی مصون بمانند. در این کتاب سه مقاله مهم از شهروز مهاجر، مهرنوش علی مددی و باربد گلشیری منتشر شده است. 

مدیر انتشارات ویستا هنر در پایان گفت: با توجه به جذابیت و اهمیت کتاب پژوهشی «صورت صورتگران» قصد داشتیم همزمان با انتشارکتاب نمایشگاه خودنگاره که شامل مجموعه‌ای از خودنگاره‌هایی که تصویرشان دراین کتاب موجود است؛ باشیم، اما به دلیل پراکندگی این آثار در مجموعه‌های شخصی و موزه‌ها و فراگیری بیماری کرونا این امر در زمان مقرر میسر نشد. اما امیدواریم که سال آتی شاهد برپایی نمایشگاه خودنگاره باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز