خبرگزاری کار ایران

از یک هنرمند پیشکسوت تذهیب‌کار تقدیر شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۷۶۱

آئین نکوداشت مقام هنری و فرهنگی استاد زینت‌السادات امامی (هنرمند برجسته تذهیب و تشعیر، هنر سوخت، طلاکوبی و گل و مرغ ایرانی) و خالق تابلوی «معراج» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شنبه سوم دی ماه ۱۴۰۱ با حضور جمع زیادی از استادان، پژوهشگران و فعالان عرصه هنر درسالن اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در آئین نکوداشت مقام هنری و فرهنگی استاد زینت‌السادات امامی (هنرمند برجسته تذهیب و تشعیر، هنر سوخت، طلاکوبی و گل و مرغ ایرانی) و خالق تابلوی «معراج»،  محمدباقر آقامیری (نگارگر)، محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مهدی جمالی‌نژاد (معاون وزیر کشور و عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) جلیل جوکار (نگارگر ) و محمود شالویی (رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) به ایراد سخن پرداختند. 

پیام وزیر ارشاد برای نکوداشت زینب‌السادات امامی

محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با صدور پیامی به مراسم بزرگداشت استاد زینت السادات امامی که رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن را قرائت کرد، گفت: هنر متعالی و برخاسته از حقیقت ضمیر آدمی، یادآور فردوس برین است و مایه اصلی آن، رنج پر سوز و درد سترگ روح غربت زده و گام برداشتن در مسیر سعادت و کمال؛ همچنان که جوهره هنر معنویِ ایرانی – اسلامی، پیوندی ریشه دار و عمیق میان زیبایی و تعالی و معنویت و صناعت به نمایش می‌گذارد. آنگاه که این موهبت الهی به عطوفت زنانه و مهر مادری آراسته گردد، موجبات خلق آثار ارزشمندی را فراهم می‌کند که انسان را به سوی اصل افلاکی خویش فرا می‌خوانَد. 

او اضافه کرد: این حقیقتی است که زنان از دیرباز، سهمی انکارناپذیر در هنر ایرانی داشته‌اند و بخش زیادی از هنرهای کشور عزیزمان مرهون سرپنجه توانمند بانوان ایران زمین، و وامدار جِدّ و جهد خلاقانه آنان است که گاه در سماع حروف و نقوش، تابلوی جان ساختند و آویزه عرش داشتند و گاه در رگ رگ قالی، گلیم، سفال، نگارگری و تمام هنرهای دیروز و امروز، نقش خود را به شیوایی و شیرینی رقم زدند. 

اسماعیلی تصریح کرد: هنرمند پیشکسوت سرکار خانم زینت السّادات امامی فرزند نامدار مرحوم استاد میرزا آقا امامی از هنرمندان بلندآوازه اصفهانی در سده اخیر است که در زمینه هنر سوخت، طلاکوبی، تذهیب و تشعیر، مینیاتور و گل و مرغ به مقام و مهارت ستودنی دست یافت، که به ویژه در «هنر سوخت» که آمیزه‌ای از چند هنر است، هم اکنون چهره‌ای فاخر به شمار می‌آید. به یقین میراث گران‌سنگ هنر نگارگری و تذهیب، ریشه‌ای عمیق و پیوندی دیرینه با تبار خاندان امامی در نصف جهان دارد و خانم امامی با بیش از هفت دهه فعالیت هنری، به حق از میراث داران این هنر متعالی و ارزنده هستند که با شایستگی به چهره‌ای فاخر و ماندگار در هنر سوخت بدل شده‌اند و با تلاش‌های ایشان این هنر به گونه‌ای تازه، مستقل، فاخر و شکوهمند، جلوه‌گری را آغاز کرد و پنجره‌ای نو فراروی هنرمندان مستعد گشود؛ به نحوی که از رهگذر کوشش مثال زدنی و پشتکار توأم با خلوص ایشان، این هنر زمینی را به «معراج» رهنمون ساخته‌اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این پیام تأکید کرد: تردیدی نیست بیش از آنکه بانوان هنرمند ارجمندی چون سرکار خانم امامی نیازمند تشویق و تحسین ما باشند، ما نیازمند حضور همیشگیِ بانوان در این صحنه‌های غرورانگیز می‌باشیم تا به نسل جوان این پیام را منتقل کنیم که اگر امروز در سرزمین ما درخت هنرهای تجسمی پربار است و میوه می‌دهد و نورانی است؛ به یمن وجود با برکت این انسان‌های بزرگ است. 

او در پایان بیان کرد: امیدوارم مسیری که دولت مردمی در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی و مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی در پیش گرفته با تکاپو و همت بانوان گرانقدر به رشد و توسعه بیشتر منجر شود. 

آثار امامی ثروت فرهنگی و هنری ایران

درادامه نشست، محمد باقر آقامیری (نگارگر)  طی سخنان کوتاهی گفت: استاد «امامی» به فرهنگ و هنر ایرانی بسیار بها داده و آثار بدیعی را نیز خلق نموده است که جمله این آثار، به مثابه ثروت فرهنگی و هنری ایران اند. 

او اضافه کرد: «هنر» یکی از خصائص جدایی ناپذیر ایران و ایرانیان است و همواره در طول تاریخ، آثار هنری ما بی‌نظیر بوده اند. به عنوان نمونه وقتی به آثار هنری- تاریخی اصفهان نگاه می‌کنیم، هنوز که هنوز است این زیبا، ماندگار و بی‌بدیل‌اند چرا که این میراث هنری با «عشق» حاصل شده است و آن هنگام که مثلا به گنبد‌ها و برخی ابنیه تاریخی – هنری می‌نگریم، نوعی آرامش روحی و معنوی آدمی را فرا می‌گیرد. 

او اظهار کرد: بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی و هنری ما در حال تخریب و از بین رفتن است که باید مسئولان کشور هرچه زودتر برای این معضل نیز چاره کنند. 

آقامیری در پایان تأکید کرد: استاد زینت السادات امامی، هنرمندی زحمتکش و تأثیر گذار است و آثار هنری او همواره ماندگار و جاودان باقی خواهد ماند. 

هنرمندان واسطه‌های فیض الهی‌ هستند

محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در این آئین به ایراد سخن پرداخت و گفت: در ادبیات عرفانی ما در باب کلمه «ساقی» گفته‌اند که «ساقی» فضل و فضیلت را از عالم دیگر می‌گیرد و به ما در این عالم می‌رساند؛ به عبارتی ساقی، واسطه فیض است. از اینرو هنرمندان ما، از جمله استاد زینت السادات امامی نیز ساقیان عصر و واسطه فیض‌اند که خود و خاندان مکرمشان همواره هنردوستان و فرهنگ دوستان را از چشمه زلال معرفت خود سیراب نموده اند. 

او تصریح کرد: این فضل و فضیلت، نوعی موهبت الهی است که به هرکسی اعطا نمی‌شود و عنایت الهی را می‌طلبد. خاندان با فضیلت امامی که از سلاله امامان معصوم اند، این موهبت را دریافت کرده‌اند و امیدوارم ما نیز خوشه‌چین معرفت این خاندان مکرم باشیم. 

اهمیت معرفی مفاخر به نسل جوان

مهدی جمالی‌نژاد (معاون وزیر کشور و عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) دیگر سخنران این آئین بود. او بیان کرد: بزرگداشت استاد زینت السادات امامی از دو جهت مهم و قابل توجه است: جهت اول اینکه که ایشان نه تنها از نخبگان هنری اصفهان بلکه از نخبگان جهانی اند. خانواده استاد امامی بسیار هنرمند و خوش نام‌اند و همه اهالی اصفهان به ایشان و خاندان‌شان ارادت دارند. این خانواده در همه عرصه‌های هنری، فرهنگی و مذهبی دستی دارند. 

اوافزود: جهت دوم این است که مراسم‌های تجلیل از مفاخر برای نسل جدید و جوان ما می‌تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد. این نسل به لحاظ هوش و پویایی در اوج‌اند و لذا باید مطلع باشند که بزرگانی چون استاد امامی چگونه به این جایگاه رسیده اند. ظرفیت‌های نسل جوان مورد توجه قرار نگرفته است. و این جلسات می‌تواند در آشنایی بیشتر این نسل با مفاخر فرهنگی و هنری ایران تأثیر قابل توجهی داشته باشد. 

جمالی‌نژاد تأکید کرد: ضروری است که سرمایه‌های فرهنگی و هنری ایران را بیش از پیش ارج نهیم و آن‌ها را به جامعه و جوانانمان معرفی نماییم؛ مسئولان فرهنگی در این راستا وظیفه سنگین‌تری را به عهده دارند و باید به این مهم اهتمام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز