خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

انتقاد شاعرانی که به مظاهر فقر می‌پردازند از همتایان خود در ستایش عشق/ گستره قشر مستضعف نیازمند کمک عموم جامعه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۷۳۵

نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری بر این مهم تاکید شد که با وجود فعالیت نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی برای کمک به نیازمندان، اما باید بگوییم که گستره قشر مستضعف به اندازه‌ای زیاد شده که مردم هم باید به حوزه نیکوکاری ورود کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری با حضور دبیر جشنواره، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و عضو هیئت علمی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه بهشتی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی خانمحمدی (دبیر جشنواره ملی شعر نیکوکاری) با اشاره به آنکه این جشنواره از بهمن سال ۱۴۰۰ شروع به فعالیت کرد، در این نشست گفت: بعد از برگزاری در تهران ضرورت را بر آن دیدیم تا در استان‌ها نیز با شاعران در ارتباط باشیم. در نهایت به استان‌های قم، کرمان، گیلان، مشهد و اصفهان رفتیم و نشست‌هایی با شاعران و بزرگران این استان‌ها برگزار کردیم.

او ادامه داد: در نهایت شاهد ارسال ۶۱۶ اثر به این جشنواره بودیم که در این میان ۲۵۷ اثر در بخش کلاسیک، ۱۳۵ اثر در بخش سپید و نیمای، ۱۰۱ اثر رباعی، ۷۸ اثر کودک و ۴۵ اثر ترانه دریافت شد و ۲۸۷ نفر شرکت کردند. این آثار قابلیت آن را دارند که در قالب تولیدات متنوع از سوی ارگان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند و به طور مثال در قالب ترانه و ... تولید و به جامعه ارائه شوند.

به گفته خانمحمدی، امسال نگاه کلی به شعر نیکوکاری وجود داشت و در سال‌های آینده این نگاه موضوعی خواهد شد و اولویت‌های نیکوکاری مد نظر قرار خواهد گرفت. حال ممکن است این اولویت بسته به شرایط جامعه به طور مثال اطعام ایتام یا ... باشد.

عباس محمدی (مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری) نیز گفت: نیکوکاری به کار خیر کردن و دستگیری و لطف و مروت تعبیر می‌شود. امروزه نیز دستگاه‌ها و مردمان مختلفی به دنبال نیکوکاری و دستگیری از کودکان کار و ایتام هستند. نهادینه کردن نیکوکاری به تمام بخش‌های جامعه نیازمند فرهنگسازی است و انواع رشته‌های هنری می‌تواند در این راه به ما کمک کند. در اشعار گذشتگان اشاراتی به نیکوکاری هست و حتا در تمدن و گذشته ما پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک وجود دارد و بر آن تاکید شده است اما این روزها تا حدودی از این مهم جا مانده‌ایم و جامعه نیازمند تلنگر است.

او ادامه داد: درحالی که شاهد حضور انواع رشته‌های هنری برای فرهنگسازی در بخش‌های مختلف هستیم اما جای شعر و هنرهای دیگر در این فرهنگسازی خالی بود و سعی کردیم در کنار سایر هنرها به شعر بپردازیم تا موضوع نیکوکاری را در جامعه پررنگ کنیم و تلنگری برای جامعه و همگانی شدن این امر خیر باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: شاید بگویید که نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند که به نیازمندان کمک کنند اما باید بگوییم که گستره قشر مستضعف به اندازه‌ای زیاد شده که مردم هم باید به حوزه نیکوکاری ورود کنند.

سیدمهدی طباطبایی (عضو هیئت علمی و مدیرکل فرهنگی دانشگاه بهشتی) نیز با اشاره به آنکه وقتی فرهنگ و ادب فارسی را ورق بزنیم شاهد آن هستیم که نیکوکاری در فرهنگ ما جاری بوده است، گفت: نیکوکاری در انواع ادبیات از حماسی گرفته تا غنایی و… جاری است. وقتی به عنوان نهاد دانشگاهی دعوت شدیم تا در جشنواره شعر نیکوکاری حضور داشته باشیم بر آن شدیم تا حلقه مفقوده در جامعه که همان توجه جامعه نخبگان به نیکوکاری بود را پوشش دهیم.

او ادامه داد: مشارکت شاعران ۲۳ استان در این جشنواره اهمیت دارد و در تمام بخش‌ها تعداد شاعران خانم بیشتر بود و منتخب اشعار ارزشمند است. نقطه عطف این جشنواره آن بود که نیکوکاری را از مرکزیت نهادها و سازمان‌ها در آورد چراکه نیکوکاری یک مفهوم عام و ملی است.

به گفته او، در این دور از جشنواره، شاعران به مظاهر فقر در جامعه پرداخته و به شاعرانی که صرفا به عشق می‌پردازند، انتقاد کرده بودند. استناد به آیات و احادیث و مصداق‌هایی از بی‌دریغ بخشیدن و حتا کارهایی که ائمه می‌کردند و… مدنظر شاعران بود.

بنابراین گزارش، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره ملی شعر نیکوکاری۳۰ خرداد ساعت ۱۸ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. در هر بخش ۳ برگزیده معرفی و جوایز اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز