خبرگزاری کار ایران

دبیر اندیشکده امور اجتماعی، جمعیت و نیروی انسانی مرکز الگو:

بهبود دین و دنیا با سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۱۸۶

دبیر اندیشکده امور اجتماعی، جمعیت و نیروی انسانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به گونه‌ای طراحی شد که ابعاد مادی و معنوی پیشرفت را در عین تکامل و تعالی اجتماعی و افزایش سطح رفاه و زندگی مردم بهبود می‌بخشد.

به گزارش ایلنا، احمد غیاثوند (دبیر اندیشکده امور اجتماعی، جمعیت و نیروی انسانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) گفت: هدف نظریه‌های غربی توسعه، تنها دست‌یابی به رفاه مطلق مادی است اما اسلام، مکتبی است که گرچه بر جنبه‌های مادی انسان تأکید دارد، اما آن‌ها را ابزاری برای رسیدن به اهداف متعالی در نظر گرفته است. بدین‌سان، هدف پیشرفت در اسلام، نیل به اهداف متعالی است و بدون شک، وصول به این هدف، مستلزم در دست داشتن ابزارهای مادی و معنوی است.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس رابطه دوطرفه و دیالکتیک دین با توسعه، تدوین شده است. به عبارت دیگر در تدوین و تهیه سند الگو هم از ظرفیت‌ها و منابع دینی و هم از ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بهره‌برداری شده است. در سند الگوی پیشرفت، انتظارات دین برآورده شده و تعالی و تکامل بشری مدنظر قرار گرفته است. در مقابل، در بحثِ رابطه پیشرفت با دین، از دین انتظار می‌رود بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی خود در رفع موانع و محدودیت‌های پیشرفت یاری رساند و به گذر از وضع موجود به وضع مطلوب کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که جامعه ایرانی، جامعه‌ای دینی است سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تأثیر دین در زندگی اجتماعی افراد پرداخته است به عبارت دیگر، مبانی پیشرفت، بازتولید فرهنگ این‌جهانی دینی و آن‌جهانی دینی است یعنی در کنار توجه نظام دینی به مناسک دینی و رعایت شأن و منزلت جامعه اسلامی، بحث معنا و دینی کردنِ اعمال و رفتارهای اجتماعی هم مورد توجه بوده است. این دو نگاه در عین اینکه در دو سر طیف تأثیر دین در زندگی اجتماعی قرار می‌گیرند، می‌توانند در رابطه‌ای دیالکتیک و پویا در سطح زندگی روزمره با هم به کار گرفته شوند.

غیاثوند گفت: بخشی از این کار با توجه به اصول و آموزه‌های مختلف دینی در دین اسلام مانند وقف، نذر، انفاق، صدقه، ایثار و… میسر است، به عبارت دیگر می‌توان گفت با استفاده از این اصول می‌توان با انگیزه‌بخشی دینی، نیت‌مند کردن رفتار، انضباط‌بخشی، اخلاقی کردن جامعه و تفسیر مجدد برخی امور دینی، به ارزش‌های مادی و معنوی پیشرفت کمک کرد. استفاده از این ظرفیت‌های دینی در کنار فقه پویای اسلام با توجه به تغییر و تحولات جوامع به سوی تجدد باعث شده است سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به گونه‌ای طراحی شود که ابعاد مادی و معنوی پیشرفت در عین اینکه به تکامل و تعالی اجتماعی کمک می‌کند سطح رفاه و زندگی مردم را نیز بهبود دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز