خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی فارس مطرح کرد؛

عقب ماندگی 50 درصدی فارس در حوزه اقتصاد زیرساخت های صنعتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۸۶۹

کشور پاسخگوی آنچه بر این استان تحمیل شده، نیست

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: آمارها نشان از عقب ماندگی 50 درصدی این استان در حوزه اقتصاد زیرساخت های صنعتی است.

به گزارش ایلنا، محمد صادق حمیدیان در بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در استان فارس افزود: استان فارس 7 درصد سرزمین، 6.2درصد جمعیت و حدود 6 درصد از شهدای کشور را به خود اختصاص داده اما در تولید ناخالص داخلی وضعیت استان فارس در کشور؛ بالغ بر 4.5 درصد است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت امروز اقتصادی ما حاصل 80 سال اقتصاد گذشته استان است، ادامه داد:  علیرغم اینکه استان فارس سال ها با از بین بردن منابع آب زیرزمینی استان سکان دار استقلال گندم در کشور شد اما امروز کشور پاسخگوی آنچه بر این استان تحمیل شده، نیست.

فارس در حوزه زیرساخت ها دچار مشکلات اساسی است

حمیدیان تصریح کرد: امروز در استان فارس در حوزه زیرساخت ها دچار مشکلات اساسی هستیم و ما به عنوان بخش خصوصی استان از نمایندگان در مجلس  انتظار داشتیم در خصوص بازنگری سرمایه گذاری بخش دولتی در زیرساخت های صنعتی شدن استان و به ویژه در جریان بررسی برنامه هفتم اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا تا زمانی که در زیرساخت ها سرمایه گذاری مطلوبی صورت نگیرد نمی توان انتظار صنعتی شدن استان را داشت.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه انتظار این بود که در برنامه هفتم توسعه کشور نگاه ژرف تری به این موضوع و جبران مافات شود و چانه زنی برای احقاق حق این استان در مجلس مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: موضوع مهم دیگر ، بالا بودن قیمت تمام شده تولید ملی است؛ به طوری که بخش خصوصی در کشور دچار بحران قیمت تمام شده است و در چنین شرایطی دولت در خواست حذف معافیت ها و معافیت های مالیاتی در برنامه هفتم را مطرح و نمایندگان نیز به آن چراغ سبز نشان می دهند.

تاثیرات منفی جبران ناپذیر بر بخش تولید و بنگاه ها 

حمیدیان گفت: در شرایطی که امروز اقتصاد ما در وضعیت نونهالی است و اگر این معافیت ها به واحدهای تولیدی کمک نکند، تاثیرات منفی جبران ناپذیر بر بخش تولید و بنگاه ها وارد می کند که دستاورد و بازخورد حذف این معافیت ها به آحاد جامعه منتقل می شود و در بلند مدت نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه انتظار است در سیاست گذاری های کلان کشور قبل از نهایی شدن این چنین موضوعات به ویژه در قانون بودجه سال آینده توجه ویژه ای به بحث حذف معافیت ها و مالیات ها و تاثیرگذاری آن بر بخش صنعت و اقتصاد شود، عنوان کرد: امروز بسیاری از کشورهای قدرمند در حوزه اقتصاد جهانی، به دنبال چابک کردن بدنه دولت هستند به عنوان مثال ژاپن با 5000 میلیارد دلار تعداد 86 هزار نفر پرسنل دارد ولی دولت در ایران با 400 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی به عبارتی 3 و به روایتی 5 میلیون نفر کارمند دارد.

دولت خیلی گران اداره می شود 

حمیدیان تاکید کرد: به عبارت شفاف، دولت در ایران خیلی گران اداره می شود و علی القاعده مالیات می بایست در توسعه و یا خدماتی که به مردم ارائه می شود هزینه گردد و اساسا گران اداره شدن دولت را چرا باید به مالیات دهنده تحمیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با انتقاد از روند نامطلوب پیش گرفته دولت که خودش را بزرگتر و فشار این نقیصه را بر بخش خصوصی ومالیات دهنده در جامعه وارد می سازد، تصریح کرد: بخش خصوصی باید مالیات را برای توسعه و خدماتی که دریافت می کند پرداخت کند؛ نه برای گران اداره شدن دولت.
 
حمیدیان معتقد است نگاه جامع در حوزه تصویب معافیت ها و معافیت های مالیاتی از راه های تسهیل امر سرمایه گذاری درکشور و استان صورت می گیردو گفت: این بخش نیازمند بازنگری قوانین بالادستی است که نمایندگان در مجلس نیز برای تصویب بودجه به نکات جامعی در سطح ملی و بین المللی داشته باشند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز