خبرگزاری کار ایران

گسترش بی رویه شیراز؛ چالش پیش روی این شهر

شهرراخفه نکنیم!!

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۸۹

گسترش بی رویه شهر شیراز به سمت شمال غرب، تخریب باغات قصردشت، انبوه سازی درمجاری ورودی هوا به این شهرو…وضعیت هوای شهرشیرازرا به وضعیت بحرانی نزدیک کرده است.

ایلنا: گسترش بی رویه شهر شیراز به سمت شمال غرب، تخریب باغات قصردشت، انبوه سازی درمجاری ورودی هوا به این شهرو…وضعیت هوای شهرشیرازرا به وضعیت بحرانی نزدیک کرده است.

۲۰۰ کیلومتر مساحت و ۱.۵ میلیون نفر جمعیت و تفکیک اراضی به باغ‌شهرها بدون توجه به زیرساخت‌ها ازجمله عواملی است که این کلان شهر را با چالش های زیادی روبرو ساخته است. چالش هایی که به اعتقاداستاندارفارس شیراز را به یک ده بزرگ تبدیل کرده است.

درکنار هشدارهایی که کارشناسان شهری، اجتماعی و فرهنگی در خصوص گسترش بی رویه شهر شیراز به سمت شمال غرب این شهر می دهند. دغدغه های امام جمعه شیراز نیزدر این خصوص قابل تامل است.

به گزارش " ایلنا "، " آیت الله ایمانی " با اشاره به این موضوع که در نقشه قدیمی توسعه شهر شیراز مشاوران و مهندسان غربی اجازه توسعه شهر از سمت غرب و باغ های قصردشت را نمی دانند، ازسرعت گسترش این شهر به سمت شمال غرب به شدت انتقاد می کند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس به قاعده گریز بودن ساخت و سازها در اطراف شیراز اشاره می کند و اعتقاد داردکه نباید اسباب این کار در جامعه فراهم باشد.

اما در این میان شهردارشیراز که هزینه نگهداری وحفظ امنیت را در شهر درازی چون شیرازرا زیادمی داند، به شدت از گسترش شهر به سمت شمال غرب انتقاد می کند.

" علیرضا پاک فطرت " به تعاونی‌های مسکن نسبت به خرید اراضی مسکونی هشدار می دهدو می افزاید: خرید زمین وبلندمرتبه سازی در این ناحیه از شهر شیراز ضمن کمک به سرعت گسترش شیراز می تواندعاملی برای سکون هوا دراین شهر باشد.

وی بلند مرتبه سازی درشمال غرب شیراز را یکی از عوامل سکون هوادر این شهر می داند وضمن هشدار درخصوص این معضل، آن را یکی از چالش های پیش روی شهر شیراز در آینده ای نه چندان دور می پندارد.

البته کارشناسان محیط زیست اظهارات شهردارشیراز را در این خصوص تایید می کنند چراکه جهت وزش باد به شیراز از سمت شمال غرب است و شیب منطقه سپیدان در مقایسه با دشت شیراز باعثشده که همیشه باد تازه از گلوگاه کوهستانی منطقه شمال غرب به شیراز واردشود.

درحالی که درخصوص گسترش شهر به سمت شمال غرب انگشت اتهام به سمت شهرداری نشانه می رود، شهردارشیراز سعی دارد مجموعه شهرداری را ازاین اتهام تبرئه کند.

وی بهترین دفاع را حمله رو به جلو می داند و خودنسبت به این معضل پیش روی شهر بارها و بارها به شدت هشدار می دهد.

با بازشدن فضای سیاسی کشورپس ازانتخابات خردادماه که یکی ازنتایج آن دمیدن جان تازه درکالبدسمن ها بود، کمپین هایی خودجوش درشیراز شکل گرفت.

کمپین هایی که فعالیت بسیاری ازآنها درراستای حفظ محیط زیست است. دراین میان و بعد ازاتفاقات رخ داده در بارش برف دوهفته پیش که منجر به ازبین رفتن بسیاری ازدرختان سطح شهر شیراز شد، کمپین های مختلفی برای احیاء فضای سبز و باغات شهر شیراز تشکیل شد. که ازاین میان می توان به کمپین احیاء نارنجستان های شیراز اشاره کرد. اقدامی خودجوش و مردمی که می تواند مرحمی بر زخم های حاصل از بی توجهی به هوای این شهر باشد.

در حالی که بر اساس قانون مجازات قطع درخت، بین ۶ تا ۳۶ ماه حبس را برای متخلف در پی داردوازبین رفتن تعدادزیادی درخت در یک بارش ساده برف در شیراز هیچ کس را مورد تعقیب قانونی قرار نداد، به نظر می رسد این اقدام می تواند اقدام شایسته ای درخصوص بهبودوضعیت هوای شهر شیراز باشد.

درچندسال اخیر، عدم تحقق بودجه شهرداری و نبوددرآمد های ثابت برای آن باعثگردیده تا بلند مرتبه سازی در منطقه شمال غرب ادامه پیدا کند؛ اقدامی که باعثمی گردد باد تازه مجال ورود به شهر را نیابدو ارمغانی جزافزایش آلودگی هوا، برای مردم شیراز درپی نداشته باشد.

درچنین شرایطی نمایندگان مردم درشورای چهارم شهر شیراز نباید به وضعیت کنونی هوای شهردل خوش کنند وبا چشمان بسته اجازه گسترش شهر به سمت شمال غرب را صادر کنند.

تصمیم گیران شهر باید بر این نکته واقف باشند که دو دلیل عمده پاکی هوای شیراز در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ کشور، نخست وجود میراثگذشتگان یعنی باغات سطح شهر و دوم عدم وجود کارخانجات بزرگ در محدوده شهر و جریان داربودن هوای این شهر است، که درصورت عدم توجه به حفظ شرایط موجود و جلوگیری از افزایش فضای سبز و همچنین افزایش ساخت وساز درمحور شمال غرب، با بسته شدن مجرای ورود باد، ضمن فراهم شدن زمینه برای آلوده شدن هوای شیراز، ریه مردم این شهر در آینده ای نزدیک میزبان ریزگردهای مهاجرت کرده از صحرای عربستان و شن زارهای عراق خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز