خبرگزاری کار ایران

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با ایلنا:

تعیین نرخ ارز مطابق برنامه پنجم توسعه نبود / ۲ برابر شدن عوارض صادراتی یک شبه اتفاق افتاد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۰۷

تا پیش از دولت نهم و دهم با یکسان سازی نرخ ارز قیمت دلار از ۸۰۰ تا حدود ۹۲۰ تومان نوسان داشت و با توجه به نرخ تورم کشور افزایشی می‌شد اما متاسفانه در دولت نهم و دهم به بهانه حفظ ارزش پول ملی بدون در نظر گرفتن تورم سالیانه و تزریق دلارهای نفتی هر روز از برنامه پنجم توسعه فاصله گرفته شد.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران و نایب رییس اتحادیه تولید کنندکان و صادرکنندکان سالامبور و چرم ایران از ۲ برابر شدن عوارض صادراتی بدون اطلاع رسانی قبلی خبر داد.

محمد لاهوتی نایب رییس اتحادیه تولید کنندکان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شاخص تعیین نرخ ارز اظهار داشت: شاخص تعیین نرخ ارز در کشورهای گوناگون متفاوت است و این طور نیست که با تعیین یک نرخ در کشور شاخص‌های اقتصادی و نوسانات دیگر بازار تاثیری بر نرخ ارز نگذارد.

وی افزود: هم اکنون اشکالی نرخ ارز آن است که متاسفانه دولت گذشته از برنامه پنجم توسعه پیروی نکرد و از سال ۸۴ به بعد از این برنامه فاصله گرفت در واقع تعیین نرخ ارز در دولت گذشته مطابق برنامه پنجم توسعه پیش نرفت.

لاهوتی خاطر نشان کرد: تا پیش از دولت نهم و دهم با یکسان سازی نرخ ارز قیمت دلار از ۸۰۰ تا حدود ۹۲۰ تومان نوسان داشت و با توجه به نرخ تورم کشور افزایشی می‌شد اما متاسفانه در دولت نهم و دهم به بهانه حفظ ارزش پول ملی بدون در نظر گرفتن تورم سالیانه و تزریق دلارهای نفتی هر روز از برنامه پنجم توسعه فاصله گرفته شد.

وی افزود: این در حالی است که می بایست تفاضل تورم داخلی و خارجی بر نرخ ارز محاسبه و با مدیریت شناور بصورت مستمر طی سال کاهش و یا افزایش می یافت. اما متاسفانه رفتارهای غیر تخصصی باعثشد تا در دولت گذشته نرخ ارز به صورت تصنعی پایین نگه داشته شود و کشور محلی برای واردات و مخل تولید و صادرات شد.

لاهوتی خاطر نشان کرد: به دلیل محدودیت درآمد ارزی کشور در اوایل سال ۹۰ به یکباره تغییراتی اتفاق افتاد و دولت وقت دیگر قادر به تزریق دلار هاب نفتی نبود ارزش بول ملی که تصنعا بایین نگه داشته شده بود در مدت زمان کوتاهی یکباره کاهش چشمگیری یافت و نرخ ارز حدود ۳ برابر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر بنا بر قانون نرخ ارز سالانه بر اساس شاخص های تکلیف شده افزایش بیدا کرده بود شوک این چنینی به کل اقتصاد کشور وارد نمی شد.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام اینکه نرخ دلار در حدود ۳۰۰۰ تومان با شرایط فعلی می تواند نرخ مناسب و متعادلی باشد افزود: این به معنی ثابت نگه داشتن نرخ ارز نیست و قطعا می بایست بر اساس افزایش و یا کاهش تورم کشور نرخ ارز نیز در نوسان باشد، در غیر اینصورت و ماندگاری این قیمت نیز مجددا مشکلات نمایان خواهد شد

عوارض صادراتی یک شبه ۲ برابر شد

لاهوتی همچنین در خصوص صادرات محصولات چرمی و سالامبور گفت: هم اکنون صادر کنندگان این حوزه از یک سو با مشکلاتی نظیر حمل و نقل و جابجایی و کاهش ۲۰ درصدی نرخ ارز طی جند ماه گذشته مواجه هستنند و متاسفانه از طرف دیگر سازمان توسعه تحارت یکباره بدون اطلاع رسانی قبلی عوارض صادراتی سالامبور گوسفندی را از اول مهرماه از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش داد.

وی تصریح کرد: با این اتفاق مشکلات صادرکنندگان در این بخش دوچندان شده است، ضمنا ما معتقدیم چنانچه از بخشی از صنعت عوارضی گرفته شود، باید عوارض آن در همان صنعت جهت حمایت در سرمایه‌گذاری های لازم و زیرساخت ها برای حرکت به سمت تولید محصول نهایی در همان حوزه قرار داده شود این در حالی است که امروزه عرارض تبدیل به درآمد زایی برای دولت شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز