خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن برنج درگفتگو با ایلنا:

اعلام زود هنگام بهای خرید تضمینی، کشت را با چالش جدی مواجه کرد / بیشتر از نیاز واردات داشتیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۵۴

همانگونه که دیر اعلام کردن قیمت برنج مشکل زاست اعلام زود هنگام نیز بی معناست، زیرا قطعا قیمت‌های اعلام شده فوق الذکر برای سال آتی علاوه بر زودهنگام بودن غیر ایده آل است.

دولت با اعلام زودهنگام قیمت خرید تضمینی برنج درشهریور ماه سال جاری کشت برنج پرمحصول را با چالش جدی مواجه می‌کند.

جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص میزان ذخیره برنج کشور گفت: کشور ما سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزارتن تولید برنج دارد و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن نیز کسزی دارد که طی ۸ سال گذشته مازاد بر این میزان یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن واردات داشته که این امر نشان از میزان ذخیره انبارهای برنج و همچنین بی توجهی مسوولان به امر تولید داخلی بوده است.

دبیر انجمن برنج با اشاره به اینکه دولت در ۵ ماهه نخست سال جاری میزان یک میلیون تن برنج وارد کرده افزود: در حال حاضر نه تنها کسری برنج نداریم بلکه به میزان لازم برنج ذخیره‌سازی شده است.

وی در ادامه به انتقاد از شیوه اعلام قیمت خرید برنج تضمینی برنج از سوی دولت پرداخت و توضیح داد: یکی ازراه‌های افزایش تولید برنج و تشویق کشاورز برای توسعه کشت ارقام پرمحصول، خرید تضمینی برنج است، بنابراین چنانچه قیمت خرید تضمینی با هزینه‌های تمام شده کشاورز هماهنگی داشته باشد، کشاورز با انگیزه بیشتری به تولید باکیفیت می‌پردازد.

وی با بیان اینکه زمان اعلام قیمت خرید تضمینی بسیار مهم است ادامه داد: کشاورز از فروردین برنج می‌کارد و بایدهم از اسفند ماه تصمیم بگیرد که برنج پر محصول بکارد یا خیر؛ ‌لذا برای تشویق کشاورز دهه دوم بهمن‌ماه مناسب‌ترین زمان برای اعلام قیمت خرید تضمینی است که این امر تا سال ۸۴ رعایت می‌شده و از آن زمان تاکنون زمان بندی رعایت نشده است.

علیزاده گفت: امسال دولت در اقدامی غیرمنتظره ۲۰ شهریورماه قیمت خرید تضمینی برنج را برای سال ۹۳ با نرخ‌های گران‌ترین و ارزان ترین به ترتیب ۲۷۰۰ و ۲۰۰۰ تومان اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که دیر اعلام کردن قیمت برنج مشکل زاست اعلام زود هنگام نیز بی معناست، زیرا قطعا قیمت‌های اعلام شده فوق الذکر برای سال آتی علاوه بر زودهنگام بودن غیر ایده آل است.

دبیر انجمن برنج از مسئولین خواست که نسبت به زمان و قیمت اعلام خرید تضمینی برنج تجدیدنظر کرده و بار دیگر بهمن‌ماه مجددا قیمت‌ها اعلام شود تا کشاورزان با انگیزه بیشتری به کشت اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز