خبرگزاری کار ایران

رییس مجمع واردات در گفتگو با ایلنا:

بهینه‌سازی طرح شبنم باید در دستور کار قرار گیرد نه حذف آن

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۱۱

در اجرای طرح شبنم و حتی در سطح عرضه آن و حتی برای صنوف بهر حال اشکالاتی وجود داشته ومن مدافع تمامیت آن نیستم. شاید در یک نگاه اجمالی بتوانیم بگوییم که بهتر بود طرح شبنم در چند فاز زمانی گام به گام و به مرور زمان اجرا می‌شد.

در کالاهای سلامت محور از قبیل لوازم آرایشی، بهداشتی و محصولات غذایی وجود چنین برچسبی ضروری است بر همین اساس برای تسهیل تجارت و مقررات زدایی باید چاره دیگری اندیشیده شود.

محمدحسین برخوردار رییس مجمع واردات در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در واکنش به برخی اخبار مبنی بر حذف کد شبنم و ایران کد، گفت: این تصمیم باید به تایید رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رییس کل گمرک و وزیر صنعت، معدن و تجارت برسد تا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

وی افزود: در اجرای طرح شبنم و حتی در سطح عرضه آن و حتی برای صنوف بهرحال اشکالاتی وجود داشته و من مدافع تمامیت آن نیستم و شاید در یک نگاه اجمالی بتوانیم بگوییم که بهتر بود طرح شبنم در چند فاز زمانی گام به گام و به مرور زمان اجرا می‌شد.

رییس مجمع عالی واردات با بیان اینکه الصاق برچسب شبنم و ایران کد نوعی اطمینان از اصالت کالا به مشتری می‌دهد، ادامه داد: در کالاهای سلامت محور از قبیل لوازم آرایشی، بهداشتی و محصولات غذایی وجود چنین برچسبی ضروری است بر همین اساس برای تسهیل تجارت و مقررات زدایی باید چاره دیگری اندیشیده شود.

وی گفت: بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی طی سال‌های گذشته رتبه ایران در تجارت بین الملل به دلیل طولانی بودن زمان واردات و صادرات کالا افت چشم گیری داشته است.

رییس مجمع عالی واردات با بیان اینکه در حال حاضر متوسط زمان ثبت و سفارش کالا تا واردات آن بسیار بالاتر از استاندارد‌های جهانی است، ادامه داد: طبیعتا پروسه دریافت شبنم و ایران کد، ب هر حال زمان خاص خودش را می‌برد و بر همین اساس برخی از مسوولین بر این باورند که این پروسه باید اصلاح شود اما نمیتوان از این نکته غافل بود که مشابه این طرح در بسیار ی از کشورهای جهان اجرا شده است و ما باید به فکر بهینه سازی آن باشیم و نه حذف آن.

وی با بیان اینکه الصاق برچسب شبنم و ایران کد نوعی اطمینان از اصالت کالا به مشتری می‌دهد، ادامه داد: در کالاهای سلامت محور از قبیل لوازم آرایشی، بهداشتی و محصولات غذایی وجود چنین برچسبی ضروری است بر همین اساس برای ارتقای ایران در تجارت بین‌الملل باید چاره دیگری اندیشیده شود.

وی در پایان یادآور شد: بدون شک تسهیل تجارت و مقررات زدایی از تجارت قانونی خوب است اما با حذف شبنم نمی‌توان موفق عمل کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز