خبرگزاری کار ایران

کولایی در آیین گشایش برنامه پژوهشی آسیا-پاسیفیک:

در حوزه مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای غافل هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۰۹۲

استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران گفت: ما به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی انحصاری که از آن برخودار هستیم، فرصت بازی بسیاری داریم. بازی‌های زیادی را هم ایجاد کرده‌ایم که در دیگران هم در آن حضور داشته‌اند ولی با آنکه هزینه را ما داده و فرصت و امکانات را ما ایجاد کرده‌ایم، دیگران از این فرصت استفاده‌ کرده‌اند و این مساله به دلیل ضعف ما است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست تخصصی به مناسبت گشایش «برنامه پژوهشی آسیا-پاسیفیک» که در مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در حوزه مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار غافل هستیم به ویژه آنکه ما ۴۰ سال پیش انقلاب کردیم تا نظم بین‌المللی جدیدی را ایجاد کنیم که این نیازمند شناخت جهان است.

وی ادامه داد: ما سال‌ها برای ایجاد خط لوله صلح تلاش کردیم و هزینه کردیم ولی کار به جایی رسید که یکی از مدیران گفت که دیگر ناامید شده است و این مسئله به خاطر آن است که طراحی ما در سیاست خارجی با آرمان، آرزو و رویا رخ نمی‌دهد بلکه باید براساس شناخت محیط و نظم بین‌المللی باشد.  

وی افزود: در خصوص رزمایش مشترک با چین و روسیه اگر ما اهداف و معادلات آنها را نشناسیم و متوجه تحول دیدگاه آنها در عرصه بین‌المللی نشویم، تبدیل به کارت آنها می‌شویم که متاسفانه الی ماشاالله در گذشته چنین نیز شده است. ما به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی انحصاری که از آن برخودار هستیم، فرصت بازی بسیاری داریم. بازی‌های زیادی را هم ایجاد کرده‌ایم که در دیگران هم در آن حضور داشته‌اند ولی با آنکه هزینه را ما داده و فرصت و امکانات را ما ایجاد کرده‌ایم، دیگران از این فرصت استفاده‌ کرده‌اند و این مساله به دلیل ضعف ما است. 

این استاد دانشگاه گفت: ما در دانشگاه برای شناخت مناطق مختلف چه کرده‌ایم؟ گشایش برنامه پژوهشی آسیا-پاسیفیک به نظر من برای کشور برکت خواهد داشت چراکه موجب شناخت بیشتر جهان می‌شود. باید کشورها، منافع، تحول در دیدگاه‌ها و... را بشناسیم. ما متاسفانه نتوانسته‌ایم از فرصت‌ها استفاده کرده و آنها را به دیگران واگذار کرده‌ایم؛ این فرصت‌سوزی ندانسته بوده است چون محیط بین‌المللی و منطقه‌ای را نشناخته‌ایم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز