خبرگزاری کار ایران

میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید انتظار داشت عملکرد غلامی در دوران خاتمی و روحانی یکسان باشد/ گشایش‌های تدریجی هزینه کمتری دارد

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۴۴۳

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر لزوم توجه به فضای سیاسی حاکم بر کشور، ابراز امیدواری کرد که وزرای پیشنهادی علوم و نیرو بتوانند با تعامل مناسب با نمایندگان از مجلس رای‌اعتماد بگیرند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به جلسه انتهای هفته اخیر چند نماینده اصلاح‌طلب مجلس با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری که در دفتر محمدرضا عارف برگزار شد، با تاکید بر این‌که منصور غلامی از مدیران دانشگاهی اصلاح‌طلب، با اخلاق و توانمند است، گفت: نکته حائز اهمیت این است که به هر حال هیچ وزیری، قرار نیست همه امور را به‌تنهایی پیش ببرد و باید ببینیم اولاً برای اداره وزارت علوم چه برنامه‌ای دارد و در ثانی ببینیم چه رویکردی در انتصابات خود خواهد داشت.

غلامی به برنامه‌های روحانی اعتقاد دارد

وی با بیان این‌که گزینه پیشنهادی علوم روز یکشنبه در جلساتی با کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های سیاسی مجلس، برنامه‌هایش را تشریح کرد، یادآور شد: نکته حائز اهمیت این است که مدیریت دانشگاه‌ها به شیوه‌ هیات امنایی اداره می‌شوند و هر دانشگاهی نیز آیین‌نامه اجرایی و مدیریتی خاص خود را دارد؛ بنابر این مهم این است که وزیر علوم بتواند در ستاد، هماهنگ‌کننده خوبی باشد و بتواند برنامه‌های دولت را نیز به‌خوبی اجرا کند و به نظر می‌رسد آقای غلامی باتوجه به اعتقادی که برنامه‌های روحانی دارد، می‌تواند این مهم را به انجام برساند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر سابقه اصلاح‌طلبی وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: با این همه نباید انتظار داشته باشیم، غلامی دقیقاً مشابه برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی که مدنظرمان بود، عمل کند. ضمن آن‌که به‌طور کلی اصلاح‌طلبان نیز در روش با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم قطعاً در اجرای قانون مصر خواهد بود و رویکرد کلی که به مسائل دارد، بر این پایه استوار است که باید در محیط فرهنگی و دانشگاه‌ها با تعامل و گفت‌وگو به سمتی برویم که فضای دانشگاه‌ها، باز و پویا باشد و تشکل‌های دانشجویی بتوانند به‌نوعی در چارچوب قانون فعالیت کنند که عملکرد عمومی دانشگاهیان منجر به توسعه کشور در امور مختلف شود.

روسای دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات با مشارکت دانشگیاهیان انتخاب می‌شدند

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درمورد علت تفاوت دیدگاه دانشجویان فعلی و دانشجویان سال‌های دولت اصلاحات درخصوص عملکرد غلامی گفت: منتقدان باید توجه داشته باشند که فضای حاکم در دانشگاه‌ها تا سال ۸۴ با فضای دانشگاه‌ها در سال‌های بعد متفاوت است. تا پیش از دولت احمدی‌نژاد، روسای دانشگاه‌ها با مشارکت دانشگاهیان انتخاب می‌شدند. درمجموع درسال‌های اصلاحات فضای بازی بر کشور و متعاقباً دانشگاه‌ها حاکم بود و این وضعیت در فضای رسانه‌ای کشور نیز آشکار بود.

نباید انتظار داشته باشیم عملکرد غلامی در دوران خاتمی و روحانی یکسان باشد

وی خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز به کار دولت احمدی‌نژاد به تدریج به سمت فضایی بسته رفتیم و نهادهای دیگری در دانشگاه‌ها شکل گرفته و تقویت شدند. در میانه کار احمدی‌نژاد و پیرو حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ فضای دانشگاه‌ها و فضای عمومی سیاست کشور بیش از پیش به سمت امنیتی شدن پیش رفت. بنابر این نمی‌توان انتظار داشت عملکرد آقای غلامی که از ماه‌های نخستِ کار دولت روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ بار دیگر به دانشگاه بازگشت و مدیریت دانشگاه بوعلی‌سینای همدان را برعهده گرفت، با عملکردش در دولت اصلاحات یکسان باشد. نکته دیگر این است که دولت روحانی در سطح کلان نیز با همین مشکل روبرو است.

عضو کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که باتوجه به سپری شدن نزدیک به ۵ سال از پایان دوره احمدی‌نژاد و در شرایطی که روحانی، دومین دولت خود را تشکیل می‌دهد، آیا وقت آن نرسیده که دولت بیش از گذشته به سمت مطالبات رای‌دهندگان نزدیک شود، گفت: دولت روحانی، دولتی است که با بحران‌های جدی مواجه است. در بحث سیاست خارجی در حالی که انتظار داشتیم با تحقق توافق هسته‌ای، دولت روحانی فرصت رسیدگی به پرونده‌های اساسی دیگر را بازخواهد یافت، اکنون می‌بینیم که این مجال فراهم نشده است.

روحانی نمی‌تواند بی‌محابا دست به اقداماتی بزند که به نفع ملت نیست

وی افزود: متاسفانه چشم‌انداز سیاست خارجی ما هنوز روشن نیست و در سایر حوزه‌ها نیز با مشکلات اساسی روبرو هستیم و دولت روحانی در این شرایط اساساً‌ نمی‌تواند بی‌محابا دست به اقداماتی بزند و جامعه و برخی نهادهای قدرت را درگیر مسائلی کند که خروجی آن به نفع مردم، دولت و اصلاح‌طلبان نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام تاکید کرد: به نظر می‌رسد رویکرد عقلانی دولت روحانی و تلاش برای تعامل با نهادهای قدرت، رویکرد درستی است و جواب خواهد داد. هم‌اکنون درحالی که دانشجویان به درستی نسبت به محدودیت‌ها انتقاد می‌کنند اما باید درنظر داشته باشند که علاوه بر دولت و وزارت علوم، نهادهای دیگری نیز در دانشگاه‌ها تاثیرگذارند و باید بتوانیم با گفت‌وگو و تعامل عاقلانه مسائل را مدیریت کنیم.

گشایش‌های تدریجی هزینه کمتری به همراه خواهد داشت

وی افزود: قطعاً اگر گشایش‌ها به تدریج رقم بخورد، هزینه کمتری به همراه خواهد داشت تا این‌که بخواهیم به زور و به‌دور از رویکرد تعاملی به دستاوردهای زودرس و ناپایدار دل خوش کنیم.

رویکرد غلامی عقلانی و مبتنی بر تعامل با نهادهای تصمیم‌گیر در دانشگاه است

میرزایی ضمن ابراز امیدواری نسبت به توفیق وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: رویکرد غلامی، رویکردی عقلانی و مبتنی بر تعامل است و قصد دارد از طریق تعامل با تصمیم‌گیران تاثیرگذار در دانشگاه‌ها وزارت علوم را اداره کند و به نظر می‌رسد این رویه جواب خواهد داد که بتوانیم ضمن حفظ آرامش در دانشگاه‌ها به سمت منافع ملی و توسعه کشور پیش برویم و این درحالی است که اساساً شلوغ‌کاری سیاسی و جنجال‌آفرینی هیچ نتیجه‌ای برای دانشگاه و متعاقباً کشورمان به همراه نخواهد داشت.

اگر مجلس دغدغه حل بحران آب و بهادادن به نخبگان را دارد، اردکانیان مطلوب است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درمورد گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت نیرو گفت: اگر مجلس دغدغه کشور، دغدغه رفع بحران آب و دغدغه علم و بها دادن به نخبگان را دارد و اگر قرار است به تجربه بها بدهیم، به نظر می‌رسد اردکانیان گزینه‌ای مطلوب برای وزارت تصدی وزارت نیرو است.

وی با اشاره به مطالعه و بررسی رزومه و دیدگاه‌های وزیر پیشنهادی نیرو یادآور شد: اردکانیان فردی لایق و توانمند برای تصدی وزارت نیرو است و به نظر می‌رسد مشکل خاصی در کسب رای‌اعتماد از مجلس نداشته باشد.

افزایش راندمان و جلوگیری از اتلاف نیرو بجای راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اولویت‌های کاری اردکانیان در وزارت نیرو گفت: وزیر پیشنهادی نیرو باید بحران آب را در به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهد و برنامه‌ای دقیق و مدون برای مدیریت این بحران ارائه کند. همچنین لازم است در حوزه برق نیز باید توجه داشته باشد که باتوجه به هزینه‌های صورت‌گرفته در نیروگاه‌ها، راندمان این نیروگاه‌ها فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی دارد و وزیر نیرو باید نسبت به نوسازی نیروگاه‌ها اقدام کند.

میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است بجای تاسیس و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید، نسبت به افزایش راندمان این نیروگاه‌ها اقدام کرده و مانع از اتلاف انرژی در این تاسیسات شویم.

امیدوارم نارضایتی نسبی نمایندگان از دولت در رای‌اعتماد به وزرای علوم و نیرو تاثیر نگذارد

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در پیش‌بینی وضعیت ۲ وزیر پیشنهادی علوم و نیرو در مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس پس از رای بالایی که در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به هیات وزیران دولت، انتظار داشتند وزرا در بحث انتصابات تعامل بیشتری با مجلس داشته باشند که این انتظار تاحدودی بی‌پاسخ ماند. البته نمایندگان عمدتاً تمایلی به دخالت در امور اجرایی ندارند و صرفاً انتظار دارند در جریان امور قرار بگیرند و بتوانند ضمن آن‌که وظایف نظارتی‌شان را انجام می‌دهند به انتصاب افراد توانمند کمک کنند که باتوجه به برآورده نشدن این انتظار به‌طور نسبی، نوعی ناراضایتی در میان نمایندگان در قبال دولت وجود دارد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید ادامه داد: بنابر این وزرای پیشنهادی علوم و نیرو باید در هفته جاری که رایزنی‌ها صورت می‌گیرد و جلسات برگزار می‌شود، این مسائل را درنظر بگیرند تا بتوانند با رای قابل‌قبول مجلس را ترک کنند. امیدواریم که این فضای انتقادی مجلس نسبت به دولت در رای‌اعتماد به ۲ وزیر پیشنهادی نیرو و علوم تاثیر نگذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز