خبرگزاری کار ایران

صادقی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

جزییات جلسه ۲ ساعته وزیرپیشنهادی علوم در دفتر عارف/ احتمال برگزاری نشست یکشنبه فراکسیون امید با حضور غلامی

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۸۹۸

یک عضو اصلاح‌طلب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جلسه اخیر خود و دو نماینده دیگر مجلس با گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست اما درنهایت باتوجه جمیع شرایط و بن‌بستی که در این حوزه ایجاد شده، حضورش می‌تواند راهگشا باشد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به احتمال قوی معرفی منصور غلامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی روز یکشنبه هفته آینده مجلس شورای اسلامی گفت: اخیراً در جلسه‌ای با حضور بنده، فاطمه سعیدی نماینده تهران و جلال میرزایی در دفتر دکترعارف میزبان آقای منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم بودیم که البته از تعداد بیشتری از نمایندگان دعوت کرده بودیم اما به هر حال باتوجه به این‌که مجلس هفته گذشته تعطیل بود، جلسه با حضور همین تعداد از نمایندگان برگزار شد.

جلسه دوساعته صادقی، سعیدی، میرزایی با وزیرپیشنهادی علوم در دفتر عارف

وی افزود: این جلسه دو ساعته به‌منظور آشنایی بیشتر با برنامه‌ها و دیدگاه‌های آقای غلامی و همچنین بیان برخی انتقادهایی که به عملکردشان در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان به‌ویژه در ۴ ساله دولت روحانی وارد شده است، برگزار شد و مسائلی که در فضای مجازی عنوان شده و نیز برخی دیگر از مسائل و مشکلاتی که در این مدت، ازسوی دانشگاهیان به بنده و دیگر همکاران انتقال داده شده را با صراحت و بی‌پرده مطرح کردیم و آقای غلامی نیز به تفصیل پاسخ دادند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: درنهایت، نظر به مسائلی که در این جلسه مطرح شد و پاسخ‌هایی که آقای غلامی ارائه کردند، ما ۳ نفر یعنی بنده، خانم سعیدی و آقای جلالی به این جمع‌بندی رسیدیم که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم باتوجه به جمیع شرایط مناسب است.

غلامی با ایده‌آل اصلاح‌طلبان فاصله دارد

وی افزود: باوجود آن‌که آقای غلامی با ایده‌آل‌های ما فاصله زیادی دارد و ایده‌آل ما گزینه‌هایی همچون دکتر فرجی‌دانا و دکتر توفیقی بودند اما در شرایط فعلی که معرفی حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌های احتمالی، هر کدام به‌دلیلی بی‌نتیجه ماند، به نظر می‌رسد آقای غلامی که فردی باسابقه و مجرب است، گزینه‌ای قابل‌قبول باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: آقای غلامی در دولت خاتمی به‌مدت ۸ سال ریاست دانشگاه بوعلی‌سینای همدان را برعهده داشته و پس از دوره ۸ ساله احمدی‌نژاد نیز مجدداً در سال‌های اخیر ریاست این دانشگاه را در دولت روحانی به عهده داشته است. همچنین پیش از دولت اصلاحات نیز مسئولیت‌هایی همچون ریاست دانشکده یا معاونت‌های مختلف را در کارنامه دارد.

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها همچنین با تاکید بر ویژگی‌های مثبت اخلاقی گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: آقای غلامی مدیری باتجربه و در عین حال اخلاق‌مدار و متدین است که با پیشینه اصلاح‌طلبی، از اعضای قدیمی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بوده و باوجود آن‌که هرگز از انجمن خارج نشدند اما باتوجه به آن‌که در دوره ۸ ساله پیش از دولت روحانی، فعالیت‌های انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شد، آقای غلامی هم چندان فعال نبودند.

انتصاب غلامی به ریاست بوعلی با حکم فرجی‌دانا و حمایت اصلاح‌طلبان

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باوجود انتقادهایی که مطرح می‌شود، اصلاح‌طلبان همدان تاکید داشتند در ابتدای کار دولت روحانی گزینه ایده‌آل‌شان برای ریاست دانشگاه بوعلی، دکتر غلامی بوده که بالاخره پس از یک سال با حکم دکتر فرجی‌دانا به این عنوان منصوب شد. با این حال تاکید دارند که انتظارات در این مدت برآورده نشده است.

دانشگاهیان همدان معتقدند گشایش‌های موردنظرشان در دوره غلامی محقق نشد

وی افزود: به‌گفته ناظران و دانشگاهیان همدان تغییرات موردنظر در فضای سیاسی و گشایش‌هایی که انتظار می‌رفت، در دانشگاه بوعلی ایجاد نشده و یکی از تشکل‌های اصلاح‌طلب این دانشگاه نیز انتقاداتی نسبت به عدم صدور مجوز فعالیت این تشکل دارد. البته در این دوره به یک تشکل به‌عنوان انجمن اسلامی دانشجویان معتدل مجوز اعطا داده شده اما مجوز یک تشکل اصلاح‌طلب مدتی است که بلاتکلیف مانده است.

صادقی همچنین گفت: از طرفی برخی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان نسبت به پاره‌ای برخوردها با نشریات دانشجویی این دانشگاه انتقاداتی را مطرح می‌کنند و معتقدند آقای غلامی حمایت مناسبی از فعالیت‌های دانشجویان نداشته و همچنین در برگزاری برخی برنامه‌های دانشجویی و مراسم‌ها از دانشجویان پشتیبانی نکرده است.

انتقاد نسبت به انتصاب معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس در ادامه به بخش دیگری از انتقادات به عملکرد گزینه پیشنهادی وزارت علوم در دانشگاه بوعلی سینای همدان اشاره کرد و با تاکید بر بحث انتصابات در این دانشگاه گفت: منتقدان همچنین به برخی انتصابات در دانشگاه بوعلی سینای همدان ازسوی آقای غلامی انتقاد دارند و به‌ویژه معتقدند معاون فرهنگی دانشگاه نه‌تنها گرایش اصلاح‌طلبی ندارد، بلکه نزدیک به جبهه پایداری بوده است.

صادقی یادآور شد: با این حال، باوجود آن‌که گفته می‌شود این فرد عضو بسیج بوده اما به‌گفته آقای غلامی، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی ایثارگری است که با هویت اصلاح‌طلبی فعالیت می‌کرده و همچنین تاکید داشت که با حضور این مدیر فرهنگی، موفق شده‌اند فضا را بهتر مدیریت کنند.

وی افزود: دانشجویان نسبت به عملکرد مدیریتی آقای غلامی نیز انتقاد می‌کنند و علاوه بر مسائلی که درباره برخی کمبودها در امکانات رفاهی دانشگاه عنوان می‌کنند، می‌گویند دانشگاه بوعلی در دوره آقای غلامی به‌لحاظ رتبه علمی تنزل یافته است.

غلامی از نیروهای اصیل آموزش‌عالی با جوهره اصلاح‌طلبی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح ارزیابی خود درباره این گزینه پیشنهادی گفت: جمع‌بندی کلی ما، باتوجه به پاسخگویی و توضیحات مفصل و صریحی که ازسوی آقای غلامی صورت گرفت، این است که ایشان ازجمله نیروهای اصیل آموزش‌عالی، با تجربه بالا و همچنین با جوهره اصلاح‌طلبی است.

علت تفاوت رویکردهای مدیریتی غلامی در دولت خاتمی و روحانی

وی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت دیدگاه دانشجویان دوران اصلاحات دانشگاه بوعلی و دانشجویان فعلی این دانشگاه درباره عملکرد غلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بعضاً تفاوتی که شرایط فعلی کشور با دوران اصلاحات دارد را درنظر نمی‌گیرند. گفته می‌شود دکتر غلامی فعلی، غلامی سال‌های ۷۶ تا ۸۴ نیست اما مسئله این است که کدامیک از مدیران و روسای فعلی دانشگاه‌ها همان رویه سال‌های دوران اصلاحات خود را دنبال می‌کنند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تغییر کرده است. به بیان دیگر هم تجربه‌ها افزایش یافته و هم محدودیت‌ها بسیار بیشتر شده است. علاوه بر این، این دولت، آن دولت نیست. این دولت روحانی است و آن دولت خاتمی!

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: به هر حال شرایط دوره اصلاحات را نمی‌توان با شرایط امروز مقایسه کنیم. علاوه بر این به نظر می‌رسد، سالخوردگی نیز در نحوه برخورد افراد با مسائل تاثیرگذار باشد. دکتر غلامی متولد سال ۳۲ است و بعضاً وقتی افراد پا به سن می‌گذارند، قاعدتاً آن شور و نشاط و پویایی از افراد گرفته می‌شود.

انتقاد دانشجویان اصلاح‌طلب به انجمن اسلامی دانشجویان معتدل

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به سوال دیگری مبنی بر این‌که بخشی از دانشجویان منتقد معتقدند در ابتدای راه تشکیل انجمن اسلامی معتدل، برخی دانشجویان اصلاح‌طلب در این تشکیلات جذب شده و در ادامه راه تسویه شده‌اند و همچنین می‌گویند غلامی با ایجاد نهادی از بالا به پایین تحت عنوان تشکل دانشجویان معتدل، سعی دارد بدنه دانشگاه را حامی خود جلوه دهد، گفت: تاجایی که در جریان هستم، انجمن اسلامی معتدل دانشگاه بوعلی عملکرد بدی نداشته و در مقاطعی با دعوت از چهره‌های سیاسی از جمله دکتر مطهری و بنده، گرایش خود را نشان داده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد اعضای این انجمن طیفی از دانشجویان اصلاح‌طلب هستند که نام خود را انجمن اسلامی معتدل گذاشته‌اند. البته طیف دیگری از دانشجویان این دانشگاه که خود را اصلاح‌طلبانی اصیل‌تر می‌دانند نیز به‌دنبال تشکیل انجمن اسلامی خود هستند.

علت طولانی شدن روند صدور مجوز انجمن اسلامی دانشجویان اصلاح‌طلب بوعلی

وی درباره علت عدم صدور مجوز انجمن اسلامی دانشجویان اصلاح‌طلب دانشگاه بوعلی نیز گفت: اتفاقاً آقای غلامی در این رابطه نیز توضیحاتی ارائه کرده و گفتند که مدتی طول کشیده تا این دانشجویان اساس‌نامه پیشنهادی خود را ارائه کردند که در ابتدا متن این اساسنامه بیش از اندازه طولانی بوده و درنتیجه روند اصلاح این اساسنامه نیز مدتی به طول انجامیده که هم‌اکنون به انجام رسیده و اکنون نیز باوجود آن‌که این فرآیند طولانی شده، هم‌اکنون پرونده برای صدور مجوز به جریان افتاده است. گویا در یک مقطع نیز ملاحظاتی درباره اشخاص متقاضی مجوز مطرح شده که این افراد تغییر کرده‌اند و درمجموع به نظر می‌رسد لزوم طی روند اداری نیز منجر به طولانی‌تر شدن این پروسه شده است.

صادقی ادامه داد: آقای غلامی همچنین گفت که البته این روند در مراحل پایانی قرار دارد و بنا بود که مجوز به‌زودی صادر شود اما باتوجه به مسائلی که درباره احتمال معرفی رییس دانشگاه به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم مطرح شده، شخصاً دست نگه داشته تا احیاناً این شائبه ایجاد نشود که صدور مجوز به دلیل این مسئله بوده است.

غلامی در دولت روحانی سعی کرد دانشگاه را به‌نحوی عاقلانه مدیریت کند

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با اشاره به ویژگی‌های مدیریتی غلامی، در پاسخ به سوال درمورد نحوه مدیریت او در  ۴ سال اخیر گفت: به نظر می‌رسد آقای غلامی در این مدت سعی کرده، دانشگاه را به‌ نحوی عاقلانه مدیریت کند و بدون این‌که منجر به ایجاد تنش در فضای دانشگاه شود، طوری رفتار کند که تمامی دانشجویان با گرایش‌های مختلف قادر به فعالیت باشند.

نقش غلامی در برخورد با نشریات دانشجویی دانشجویی بوعلی

وی درباره برخوردهایی که با نشریات دانشجویی صورت گرفته، گفت: نکته حائز اهمیت این است که عمده این مسائل و برخوردها با نشریات دانشجویی ازسوی نهادهایی خارج از دانشگاه صورت گرفته است و آقای غلامی هم گفتند که بخش حقوقی دانشگاه مدام پیگیر این پرونده‌ها بوده و شخصاً نیز پیگیر بوده و اتفاقاً درباره هر موردی که مطرح کردیم، در تماسی که با دفتر حقوقی دانشگاه داشتند، توضیحاتی را به تفصیل دریافت و به ما ارائه کردند و به نظر می‌رسد پیگیری‌های جدی صورت گرفته است و خودشان هم در جلسه گفتند که  حتی در مواردی با برخی مقامات قضایی رایزنی‌هایی داشته است.

برخی منتقدان غلامی ضعف‌های اخلاقی خود را پشت شعارهای سیاسی پنهان کردند

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس دهم همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که در این جلسه پس از آن‌که انتقادات را مطرح کردیم، مشخص شد برخی از اشخاصی که در این مدت انتقادات بسیار شدیدی نسبت به عملکرد آقای غلامی داشتند، بجز مشکلات سیاسی و دانشجویی، بعضاً پرونده‌هایی نیز به لحاظ اخلاقی داشتند.

وی افزود: به نظر می‌رسد برخی از این مخالفت‌ها منجر به غبارآلود شدن فضا شده و آن‌چنان که متوجه شدم، درواقع برخی منتقدان سرسخت آقای غلامی سعی می‌کنند بعضی مشکلات اخلاقی و غیرسیاسی‌شان را پشت مسائل سیاسی پنهان کنند و طبیعتاً وقتی متوجه این مسئله شدم، بر دیدگاهم اثر گذاشت. این درست نیست که در هیاهوهایی این‌چنینی با داعیه اصلاح‌طلبی از فردی حمایت کنیم که در پس شعارها و مسائل سیاسی قصد دارد ضعف‌های اخلاقی خود را پنهان کند.

عدم قاطعیت و صراحت مدیران دانشگاه‌ها مختص غلامی نیست

صادقی در عین حال تصریح کرد: البته بنده برخی از انتقادهای منتقدان را قبول دارم اما باید بگویم این انتقادها صرفاً مختص عملکرد آقای غلامی نیست؛ در واقع آن‌چه در دوره فعلی، تقریباً فراگیر شده، این است که مدیران دانشگاه‌ها از آن قاطعیت، صراحت و شجاعت لازم برخوردار نیستند و این مسئله سوال‌برانگیز است؛ هرچند بعضاً این‌طور توجیه می‌کنند که این محافظه‌کاری به‌خاطر تغییر شرایط کشور است.

اگر مدیران با قاطعیت ورود کنند، می‌توانیم بر محدودیت‌ها فائق بیاییم

وی خاطرنشان کرد: آقای غلامی در این رابطه گفتند که در شرایطی مدیریت دانشگاه را به‌دست گرفتیم که نحوه مدیریت دانشگاه در ۸ ساله احمدی‌نژاد مشکلات اساسی ایجاد کرده بود و برای این‌که بتوانیم مسیر حرکت را دوباره به ریل خود برگردانیم، نیاز به زمان بیشتری داریم. علاوه بر این، تاکید داشتند که محدودیت‌ها افزایش چشم‌گیری داشته است. با این حال شخصاً همچون دانشجویان و عمده منتقدان آقای غلامی معتقدم اگر مدیران با جدیت و قاطعیت در مسائل مختلف ورود کنند، می‌توانیم با کمک یکدیگر بر این محدودیت‌ها فائق بیاییم.

برگزاری جلسه احتمالی ظهر یکشنبه فراکسیون امید با غلامی

عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: درمجموع قرار شد اگر صبح روز یکشنبه آقای غلامی از سوی رییس‌جمهوری به‌عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم معرفی شد، پس از اتمام جلسه علنی در فراکسیون امید میزبان ایشان باشیم تا بتوانیم با حضور دیگر نمایندگان بررسی‌های دقیق‌تری را انجام دهیم و اگر دیگر نمایندگان نیز انتقاداتی داشتند، مطرح شود.

صادقی در پایان تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد آقای غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست اما درنهایت باتوجه جمیع شرایط و بن‌بستی که در این حوزه ایجاد شده، حضورش می‌تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز