خبرگزاری کار ایران

جمالی نوبندگانی به ایلنا خبر داد؛

جزییات انسداد مرز باشماق به‌درخواست دولت مرکزی عراق / احتمال جایگزینی مرز خسروی

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۹۰۶

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از احتمال انسداد مرز باشماق به‌درخواست دولت عراق و جایگزینی مرز خسروی برای پیشبرد روابط دو کشور خبر داد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به انتشار اخباری درمورد انسداد مرز باشماق در منطقه مریوان و در همسایگی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: جمهوری اسلامی در رابطه با مسائل مربوط به اقلیم کردستان عراق، صرفاً حکومت مرکزی عراق را به رسمیت می‌شناسد.

وی افزود: دولت مرکزی عراق پیش از این خواستار انسداد گذرگاه‌های مرزی در منطقه همسایگی با اقلیم کردستان شده و خواهش کرده بود که این گذرگاه‌های مرزی در اختیارشان قرار بگیرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که ایران و ترکیه در هماهنگی کامل با یکدیگر در رابطه با مسائل اقلیم کردستان اقدام می‌کنند، خاطرنشان کرد: به هر حال ممکن است مرزها بسته شود و ما هم مرز باشماق در قسمت شمالی مریوان را داریم و هم مرزهای دیگری با این کشور را داریم و هر زمان دولت مرکزی عراق که به‌عنوان دولت قانونی در این منطقه شناخته می‌شود، درخواست کند قطعاً جمهوری اسلامی هماهنگی لازم را انجام می‌دهد؛ آن‌چنان که اگر جمهوری اسلامی از دولت عراق بخواهد که چنین اقدامی انجام دهد، انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت عراق چنین درخواستی درمورد مرز باشماق داشته است، گفت: به هر حال برخی از این درخواست‌ها در راستای هماهنگی‌های امنیتی و برخی هم در راستای هماهنگی‌های اقتصادی است و ایران به‌طور کلی با درخواست‌های دولت عراق موافقت می‌کند.

نماینده فسا در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مشخصاً‌ انسداد مرز باشماق را تایید می‌کند، تاکید کرد: نمی‌توانم این مسئله را به‌طور صد در صد تایید کنم اما باید بگویم اگر همچنین اتفاقی افتاده باشد، دور از تصور نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره احتمال جایگزینی مرز خسروی بجای مرز باشماق یادآور شد: واقعیت این است که مرز خسروی ما با مناطق غیر از اقلیم کردستان در ارتباط است. مرز خسروی در گذشته باز بوده و تجارت ما با کشور عراق از این طریق انجام می‌گرفت و به هر حال اگر یکی از مرزهای میان دو کشور بسته شود، این امکان وجود دارد که مرز دیگری جایگزین شده و ارتباطات‌مان از طریق گذرگاه‌های دیگر مرزی پیگیری کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: به هر حال ممکن است، اقداماتی انجام شود اما نیازی به خبررسانی صریح نباشد.

جمالی نوبندگانی در پاسخ به پرسشی درمورد تاثیر انسداد مرز باشماق بر زندگی مرزنشینان و مشکلات معیشتی مردم این منطقه گفت: این مسئله‌ای درست است و اتفاقاً یکی از مسائل مدنظر ما همین مسائل است. به هر حال از مرز باشماق صادرات نفت، بنزین و گازوئیل انجام می‌شود اما گاهی منافع ملی به‌نوعی اقتضاء می‌کند که به این شکل عمل کنیم و مشکلات کوچک‌تری نیز وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز