خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:/مشروح/

تظاهرات‌ مقابل سفارت ایران در ترکیه هدایت شده بود/ در نقض برجام پیش‌قدم نمی‌شویم

asdasd
کد خبر : ۴۳۹۳۲۰

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌: تصور ما این است که تجمعات مقابل نمایندگی‌هایمان در ترکیه هدایت شده توسط گروه‌های خاص است و می‌خواهند آن را به کشورهای دیگر توسعه بدهند تا به بهانه حلب علیه ما اعتراض کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که قرار است نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه فردا برگزار شود. توافقی هم میان ترکیه و روسیه برای آتش بس در حلب صورت گرفت. نقش ایران در مذاکرات سوریه کجاست، گفت: اجلاس سه جانبه با ایده و ابتکار کشورمان، میان ایران و روسیه و ترکیه قرار بود ۷ دی برگزار شود اما به دلیل پیچیدگی شرایط حلب، این نشست فردا در مسکو برگزار می‌شود. نشستی هم میان معارضان با دولت روسیه برگزار می‌شود که نسبتی با نشست سه جانبه ندارد. 

سفر آمانو در جریان ارتباطات مستمر میان ایران و آژانس صورت گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همه طرف‌ها در حال مذاکره بوده و ممکن است به توافقی هم برسند. اینکه چه توافقی میان ترکیه و روسیه شده را نمی‌توانم اظهارنظر کنم و نشست آستانه با معارضان در این چارچوب قابل تفسیر است.  ما تلاش‌های دیپلماتیکی را طی روزهای گذشته انجام داده و به آن ادامه می‌دهیم. 

او در مورد سفر آمانو اظهار کرد: سفر آمانو در جریان ارتباطات مستمر میان ایران و آژانس صورت گرفت و صحبت‌هایی درباره همکاری مشترک صورت گرفت. مساله خاصی نیز وجود ندارد که پیامی برای تهران بیاورد. 

تماس با جان کری در مورد قانون تمدید تحریم‌ها بود

قاسمی در مورد جزییات تماس ظریف با جان کری گفت: با توجه به تمدید قانون ایسا، تماس‌هایی‌ وجود داشت و تذکرات لازم داده شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که اولین واکنش ایران به نقص برجام با دستورات رییس جمهور صادر شد. گام‌های بعدی ایران چیست، اظهار کرد: ما از ابتدای برجام مانند هر قرارداد دیگری برای همه شقوق و شرایط احتمالی پیش بینی‌های لازم را داشته‌ و طراحی‌های لازم را کرده‌ایم. متناسب با شرایط اقدام متقابل را خواهیم کرد و جای نگرانی وجود ندارد.

او افزود: در دستورالعمل آقای روحانی به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی راهکارهایی ابلاغ شده و دستگاه‌ها اقدامات لازم را شروع کرده‌اند. ما همچنان به رصد شرایط ادامه خواهیم داد تا عکس العمل طرف مقابل را ببنیم و عمل کنیم. برجام توافقی چندجانبه است و یک طرف نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. مجموعه‌ای از کشور‌ها در مذاکرات برجام حضور داشته و نظراتشان را بیان کردند. 

از دیروز وضعیت کمک رسانی در حلب شکننده شد

قاسمی در مورد اقدامات ایران پس از آزادسازی حلب گفت: درباره سوریه و شرایط حلب موضع جدیدی نداریم و برخلاف برخی کشورها که شرایط سیاسی و منطقه‌ای موجب تغییر نظر آن‌ها شد، نظراتمان‌‌ همان مواضع قبلی است.

او با بیان اینکه همچنان بر نگرانی‌هایمان درباره شرایط انسانی، ضرورت آتش‌بس، وضعیت آوارگان و کارشکنی گروه‌های تروریستی در اجرای آتش بس تاکید می‌کنیم، ادامه داد: امیدواریم گره‌ها و مشکلات در روزهای آینده حل شود. متاسفانه از روز گذشته با شکلیک گروه‌های تروریستی وضعیت کمک رسانی در حلب شکننده شد. در برخی نقاط سوریه شرایط وخیم‌تر است. شاید از نظر زمان مردم آن مناطق در محاصره بیشتری بوده‌اند.

تمایل کویت برای اعزام نماینده شورای همکاری خلیج فارس نماینده‌ای به ایران

قاسمی با تاکید بر اینکه توجه ما به همه سوریه است و امیدواریم جامعه جهانی کمک‌هایش را سریع‌تر برساند، یادآور شد: کمک‌های قابل توجهی به سمت حلب و دیگر مناطق سوریه از سوی ایران ارسال شده و امیدواریم این کمک‌ها زود‌تر به دست مردم سوریه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه کویت اعلام کرده به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهد با ایران مذاکره کند. سازوکار این مذاکرات چیست، اظهار کرد: ما نیز شنیده‌ایم کویت علاقه‌مند است نماینده‌ای به ایران بفرستد. اینکه چقدر می‌تواند نماینده شورای همکاری باشد اطلاعی ندارم. موضع ما در برابر همسایگان مثبت است و هر اقدامی کنند، پاسخ مثبت را از تهران دریافت می‌کنند. 

تظاهرات‌ مقابل سفارت ایران در ترکیه هدایت شده بود

او در مورد اینکه گفته می‌شود سازماندهی اعتراضات در برابر نمایندگی‌های ایران توسط دولت ترکیه بوده است،گفت: چند تظاهرات در آنکارا و استانبول در برابر نمایندگی‌هایمان در ترکیه داشتیم که غیرمتعارف، نسنجیده و بدون اطلاع قبلی بود.

قاسمی با اشاره به اینکه این اعتراضات در نیمه شب روی داده است، افزود: روز بعد سفیر ترکیه را احضار و مراتب اعتراضمان را اعلام کردیم. در روزهای بعد تظاهرات‌های کوچکتری وجود داشت که پلیس ترکیه مراقبت‌های بیشتری از نمایندگی‌های ایران کرد. تصور ما این است که این تظاهرات‌ها هدایت شده توسط گروه‌های خاص است و می‌خواهند آن را به کشورهای دیگر توسعه بدهند تا به بهانه حلب علیه ما اعتراض کنند. البته این تظاهرات‌ها در برابر سفارت روسیه هم انجام شد. اما اینکه از چه منبعی تعذیه می‌شوند، ما اطلاعات کافی را داریم.

سفر جهانگیری لغو نشد؛ به تعویق افتاد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد ارتباط این اعتراضات با لغو سفر معاون اول رییس جمهور به ترکیه گفت:‌ درباره سفر آقای جهانگیری سفر دو روزه ایشان به ترکیه از پیش معلوم شده بود ولی چند موضوع مانند سفر آقای روحانی به چند کشور موجب شد این سفر به تعویق افتاده و در زمان دیگری انجام شود. برخی رسانه ها از کلمه لغو نام بردند که اشتباه است بلکه تعویق است و امیدواریم در زمان مقرر این سفر انجام شود.

اظهارات غربی‌ها در مورد نقش ایران در حلب برای توجیه عملکردشان است

او در پاسخ به این سوال که موضع ایران در برابر صحبت‌های تند اوباما درباره فعالیت ایران در سوریه چیست، گفت: اتفاقات سوریه برخلاف پیش‌بینی برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای بود. فکر می‌کردند در سال اول دولت سوریه سقوط می‌کند یا می‌توانند در حاکمیت سوریه خدشه‌ای ایجاد کنند در حالی که شرایط سوریه تعییر یافته و ارتش سوریه توانسته شرایط را در حلب متفاوت کند. بنابراین خشم این کشورها طبیعی است. اظهارات مسئولان کشورهای غربی درباره حلب و نقش ایران در این شرایط طبیعی است و می‌خواهند عملکرد نادرست‌شان را در حلب به گونه‌ای توجیه کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: نباید به این صحبت‌ها توجه کرد و آن را جدی گرفت. امیدوارم سوریه نقطه جدی‌تر در سرکوب تروریسم در منطقه و حذف آن یا کمرنگ شدن آن باشد.

ترامپ شخصیتی غیرقابل پیش‌بینی دارد

او در پاسخ به سوالی در مورد مواضع ترامپ نسبت به ایران گفت: قضاوت در این باره زود است. ایشان شخصیت غیرقابل پیش‌بینی دارد. باید صبر کرد و دید چه می‌شود. تحولات در منطقه و جهان سریع و پیچیده است. باید دید وصعیت در کاخ سفید چگونه پیش می‌رود.

در نقض برجام پیش‌قدم نمی‌شویم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدامات امریکا، ایران برجام را نقض خواهد کرد یا نه، گفت: نقض برجام را از سوی ایران نداریم. ایران بر تعهد خود باقی می‌ماند، مگر آنکه دیگران پیش قدم شوند. ما پیش قدم در این باره نمی‌شویم. هیات نظارت بر برجام به صورت دائم مسائل مربوط به برجام را رصد می‌کند و اگر اخلالی ایجاد شود، متناسب با شرایط اقدام خواهد کرد. ایران می‌تواند اقداماتی کند و می‌تواند اعلام شود یا شود ولی مقامات در این باره حساس هستند و نگرانی‌ در این باره ندارد.

او ادامه داد: نهایتا براساس وضعیت پیش رو تصمیم خواهیم گرفت و طرف مقابل می‌تواند مطلع شود، ایران چه تصمیمی را خواهد گرفت. تاکید می‌کنم که ایران پیش‌قدم برای اخلال بدعهدی و تخریب برجام نخواهد بود. متناسب با بدعهدی و اخلال طرف مقابل پاسخ مناسب را خواهیم داشت که می‌تواند پاسخ کوبنده‌تری باشد.

دستورات روحانی براساس تصمیم هیات نظارت بر برجام بود

قاسمی در مورد تلاش برای تغییر برخی مفاد برجام توسط ترامپ گفت: برجام توافقی است که یک طرف نمی‌تواند یکجانبه کاری انجام دهد. بحث‌ها درباره این مساله بیشتر روش تبلیغی رژیم صهیونیستی است که تلاش می‌کنند در روند عادی‌سازی روابط ایران با جهان اخلال ایجاد کرده و ایران‌هراسی را تبلیغ کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا دستورات روحانی پاسخی متناسب با نقض برجام است، گفت: دستورات رییس جمهور یک اقدام جدی و به جایی است که در زمان مناسب انجام شد و براساس تصمیم هیات عالی نظارت بر برجام صورت گرفته است. مباحث فنی این دستور را باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید.

نفوذ ایران در یمن به کری و الجبیر ارتباطی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اینکه جان کری دیروز در دیدار با الجبیر گفته است که در گفت‌وگوی با ایران در مورد  توقف جنگ در یمن صحبت کرده است، گفت:  من در هیچ موضوعی با امریکا جز برجام مذاکره و گفت‌وگویی نداشته و نداریم. مواضع ما در یمن روشن است و فکر می‌کنیم دخالت خارجی و جنگ موجب پیچیدگی شرایط در یمن و جنایت بشری شده است. از گفت‌وگوهای یمنی-یمنی در میز مذاکرات حمایت می‌کنیم. مساله‌ای که درباره نفوذ ایران گفته می‌شود، ربطی به دیگران ندارد و به تاریخ و تمدن هم ربطی ندارد. اگر ایران در یمن نفوذی دارد به کری و الجبیر ارتباطی ندارد. آقای الجبیر باید بیاموزد که دست از حمایت از تروریسم بردارد و بهتر است دست از جنگ‌افروزی بردارد و بهتر است درباره ایران و رابطه ایران با دنیا صحبتی نکند.

خبر گم شدن تبعه فرانسوی در کویر لوت مورد تایید است

قاسمی در مورد گم شدن تبعه فرانسوی در ایران یادآور شد:  این خبر درست است. یک تبعه فرانسوی به ایران به عنوان توریست می‌‌آید و به مناطق کویری برای کویرنوردی می‌رود. به او توصیه شده بود به برخی نقاط سفر نکند. او به مناطقی رفته ولی دیگر خبری از او ندارند. پیگیری‌های بسیاری صورت گرفته است. یک احتمال ایجاد اتفاق در کویر لوت برای ایشان است.

روال اداری سفرای جدید در حال طی شدن است

او در مورد تعاملات ایران با لبنان با توجه به معرفی اعضای دولت جدید این کشور خاطرنشان کرد: با توجه به حل بحران ریاست جمهوری در لبنان، این مساله می‌تواند یک اقدام رو به پیشرفت تلقی شود. حل این بحران می‌تواند به ایفای نقش بهتر این کشور در منطقه کمک کند و می‌تواند در ارتقای لبنان موثر باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا سفرای ایران در سوریه و عمان تعیین شده‌اند، گفت: سفرا تعیین شده‌اند و در حال سیر روال اداری کارشان هستند. امیدواریم این روال تمام شود و هر چه زود‌تر آن‌ها به محل ماموریت‌شان اعزام شوند.

در مورد اظهارات ترزا می اقدامات لازم را انجام دادیم

او در پاسخ به این سوال که اگر کمیسیون مشترک ایران و ۵+۱ رای مطلوب ایران را ندهد راه حقوقی وجود دارد یا خیر، گفت:  حتما وجود دارد ولی راه بررسی این مساله طولانی است. نمی‌خواهم قبل از مشخص نشدن نتیجه اظهارنظری کنم. ما در برابر هر شرایط سناریو خواهیم داشت.

قاسمی در مورد اینکه  آیا ایران اقدام جدی در برابر اظهارات ترزا می‌، نخست وزیر بریتانیا خواهد داشت، تصریح کرد: در برابر اظهارات برخی مقامات بریتانیا وزارت امور خارجه از ابتدا اقدامات لازم را انجام داد. دو بار رییس نمایندگی بریتانیا را به وزارت خارجه احضار کرد. وزرات امور خارجه در چارچوب منویات نظام، وظایفش را در برابر کشور‌ها بدون درنگ انجام می‌دهد و آنچه لازم بوده با احضار سفیر و سپس کاردار بریتانیا انجام شده است.

برای بررسی موضوع حلب فردا نشستی در مسکو خواهیم داشت

او در پاسخ به این سوال که موضوع حلب تا چه اندازه در به تاخیر افتادن سفر آقای جهانگیری موثر بود، تاکید کرد: سفر آقای روحانی و لزوم حضور ایشان در تهران در آن زمان و حضور در چند جلسه مهم موجب شد تا سفر به زمان دیگری موکول شود. هیچ کشوری نمی‌تواند مواضع صددرصدی داشته باشد. ما با ترکیه از ابتدا در بحث سوریه اختلاف‌سلیقه و نظر داشته‌ایم ولی مانعی برای تماس و گفت‌وگو نبوده است. در روزهای پیش تماس‌های تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور وجود داشت و طرفین درباره سوریه رایزنی موثر و مستمری داشتند که مفید بود و فردا هم نشستی در مسکو خواهیم داشت. الزاما گفت‌وگو‌ها نیز به معنای تفاهم صددرصدی نیست. ما تماس‌ها را خواهیم داشت و نظرات متفاوت هم برای ما طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

باکو نباید با سفر نتانیاهو موافقت می‌کرد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد واکنش ایران به سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان گفت: ما شاهد شیطنت‌ها و رفتار تخریب‌گرانه اسراییل در منطقه هستیم که تلاش می‌کند با اقدامات خود و گاهی با این سفر‌ها در روابط کشورهای اسلامی تخریب ایجاد کند. این حضور‌ها نقش تخریب دارد و در این چارچوب می‌توان این سفر را تحلیل کرد. تحلیل ما این است که باکو نباید این هیات را می‌پذیرفت ولی آذربایجان کشور مستقلی است و باید هوشمندانه مانع از تاثیرگذاری اسراییل بر روابط کشورهای اسلامی شود.

تصمیم کاهش روابط ایران و بریتانیا در سطح کلی نظام مطرح نیست

او در خصوص طرح مجلس درباره کاهش سطح روابط با لندن گفت:  مجلس مخیر است اقدامات لازم را انجام دهد. ممکن است چند نماینده طرحی را هم داشته باشند، ولی ما چیزی را نشنیده‌ایم. چنین تصمیمی در سطح کلی نظام مطرح نیست. ممکن است در روابط‌ بین‌المللی صحبت یا اقدامی شود که متناسب با آن دولت پاسخ متناسب می‌دهد. در برابر انگلستان این پاسخ داده شد.

قاسمی گفت: دعوت از سفیر ما درباره حلب و سوریه بود که در روزهای گذشته از طریق نمایندگی‌هایمان چه در تهران و چه در دیگر کشور‌ها مشعول شنیدن نظرات دیگر کشور‌ها هستیم. تهران با توجه به جایگاه خود دائما در حال رایزنی و مشاوره است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز