خبرگزاری کار ایران

دانشجویان در نامه‌ای خطاب به رییس دانشگاه رازی کرمانشاه:

در مقابل فشارهای انحصارطلبان قاطعانه ایستادگی کنید

فعالان دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در نامه‌ای خطاب به رییس این دانشگاه که به امضای ۵۰ انجمن علمی، نشریه، کانون فرهنگی و هنری و انجمن دانشجویی رسیده، خواستار ایستادگی قاطعانه در مقابل طیف‌های اقلیت انحصارطلب در این دانشگاه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعداد ۵۰ انجمن علمی، نشریه، کانون فرهنگی و هنری و انجمن دانشجویی دانشگاه رازی در نامه‌ای خطاب به رییس این دانشگاه خواستار حمایت او از گشایش فضای دانشگاه شدند.

در متن این نامه آمده:

ریاست محترم دانشگاه، دانشجویان و دانشگاهیان فهیم دانشگاه رازی

پس از سال‌ها سیاست‌های نامطلوب فرهنگی، علمی و سیاسی در دانشگاه و حاکمیت تک‌صدایی، مدتی است که نسیم قانون‌گرایی در دانشگاه وزیدن گرفته است. گرچه تضییقات و فشارهای سهمگین گذشته هنوز جبران نشده است، تا حد زیادی فضای منطق و قانون‌گرایی بر فضای فعالیت‌های دانشگاهی حاکم شده است و فعالان دانشجویی مجال تنفس یافته‌اند و در سایهٔ حاکمیت قانون به بهبود شرایط امیدوار شده‌اند. در چنین اوضاعی مدیرانی که پیشتر جز به مانع‌تراشی برای فعالیت‌های دانشجویی اعم از علمی، فرهنگی و سیاسی نمی‌اندیشیدند و به هیچ صدایی جز حامیان خودشان مجال بروز فعالیت نمی‌دادند، از این اوضاع برآشفته‌اند و پی‌درپی با بهانه‌هایی مختلف و بعضاً واهی به دنبال سنگ‌اندازی هستند و طبق رویهٔ سابق همچنان با پرونده‌سازی‌ و ایراد تهمت و افترا خواستار بازگشت به رویهٔ سابق سنگر گرفتن در پشت انحصارات سیاسی و فرهنگی خود هستند، دورانی که آشکارا دانشگاه و تمام امکانات آن صرفا در اختیار یک طیف خاص بوده و به اکثریت قاطع فعالان عرصه های علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه که در ارتباط مستقیم با این طیف نبوده‌اند مجالی برای فعالیت نمی‌دادند.

اخیراً انحصارطلبان دانشگاه که با تحولات اخیر و گشایش نسبی فضای دانشگاه موقعیت خود را درخطر می‌بینند از هرفرصتی برای اخلال در امور دانشگاه استفاده کرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به آبستراکسیون در جلسات شورای فرهنگی، اخلال و بی‌نظمی‌های پیاپی در برنامه‌های فرهنگی و سیاسی, جلوگیری از فروش نشریات انجمن های علمی و ... اشاره کرد.

این اقلیت پر سروصدا در آخرین کنش خود با فرافکنی در رابطه با برگزاری مراسم شب شعر طنز فضای فرهنگی دانشگاه را به شدت مسموم کرده‌اند و با دستاویز قرار دادن این مراسم، در حرکتی غیراخلاقی، انگشت اتهام را به سمت شخص معاون فرهنگی دانشگاه کشانده‌اند. چنین سوءاستفاده از این مراسم در شرایطی رخ می‌دهد که معاون فرهنگی دانشگاه نه شاعر است که خود اشعار را بسراید و نه پیش‌گو که اطلاعی از اشعار شعرا داشته باشد، ایشان تنها به صداوسیمای رسمی کشور اعتماد کرده و شاعران برنامه‌های رسمی آن رسانه را که اتفاقاً سابقه اجرای مراسم در حضور رهبر انقلاب را نیز داشته‌اند به دانشگاه دعوت کرده و علاوه بر این ها خود ایشان نیز در این مراسم حضور نداشته و همراه با ریاست دانشگاه در برنامه دیگری حضور داشتند.

ما فعالان دانشگاه رازی ضمن اعلام حمایت قاطع خود از روند رو به گشایش فضای دانشگاه خواستار حمایت قاطع مدیران دانشگاه، دانشجویان و دانشگاهیان فهیم از رشد علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه هستیم و خواهان آن هستیم که در مقابل فشارهای این طیف انحصارطلب قاطعانه ایستادگی کنند تا شاهد دانشگاهی پویا، آزاد و شایستهٔ دانشجویان و دانشگاهیان آگاه این دانشگاه باشیم.

نهادهای حقوقی امضاءکننده بیانیه حمایت از گشایش فضای دانشگاه رازی

۱.  انجمن علمی گروه معماری

۲.  انجمن علمی گروه جامعه‌شناسی

۳.  انجمن علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی

۴.  انجمن علمی گروه حقوق

۵.  انجمن علمی گروه مهندسی آب

۶.  انجمن علمی گروه مواد

۷.  انجمن علمی گروه  زیست شناسی

۸.  انجمن علمی دانشکده تربیت بدنی

۹.  انجمن علمی گروه گیاهپزشکی

۱۰.  انجمن علمی گروه منابع طبیعی

۱۱.  انجمن علمی دانشکده علوم ورزشی

۱۲.  انجمن علمی گروه فقه و حقوق

۱۳.  انجمن علمی گروه فیزیک

۱۴.  انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی

۱۵.  انجمن علمی گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات

۱۶.  انجمن علمی گروه نساجی

۱۷.  انجمن علمی گروه مهندسی شیمی

۱۸.  انجمن علمی گروه جغرافیا

۱۹.  انجمن علمی گروه مهندسی برق

۲۰.  انجمن علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی

۲۱.  انجمن علمی محیط زیست

۲۲.  مجمع شورای مشاوران انجمن های علمی

۲۳.  انجمن علمی گروه مهندسی عمران

۲۴.  انجمن علمی گروه مهندسی مکانیک

۲۵.  انجمن علمی گروه ریاضی

۲۶.  انجمن علمی گروه شیمی

۲۷.  شورای ادوار انجمن های علمی دانشگاه رازی

۲۸.  انجمن راهنمایی و مشاوره

۲۹.  انجمن نانو

۳۰.  نشریه چرخ دنده

۳۱.  نشریه ایران امروز

۳۲.  نشریه علمی لنترن

۳۳.  نشریه شناخت

۳۴.  نشریه علمی هورنا

۳۵.  نشریه کاغذ و قلم

۳۶.  نشریه کرماشان

۳۷.  نشریه قلم

۳۸.  نشریه علمی  پیچش

۳۹.  نشریه یار مهربان

۴۰.  نشریه تصویر

۴۱.  نشریه سرو

۴۲.  نشریه آژمان

۴۳. نشریه سیلیکون

۴۴.  کانون مطالعات فرهنگی

۴۵.  کانون فرهنگی فیلم و عکس

۴۶.  کانون اسیب های اجتماعی

۴۷. کانون شعر و ادب

۴۸. انجمن اسلامی مدرسین

۴۹. انجمن اسلامی دانشجویان عدالتگرا

۵۰. کمیته علمی فرهنگی دانشکده مدیریت حسابداری

کد خبر : ۴۳۸۶۹۳