خبرگزاری کار ایران

شوهانی در تذکری آیین‌نامه‌ای:

هیات رییسه در تصویب لایحه مناطق آزاد سلیقه‌ای عمل می‌کند

نماینده مردم ایلام هیات رییسه را در تصویب لایحه مناطق آزاد متهم به سلیقه‌ کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی٬ احمد شوهانی در دقایق ابتدایی نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری در جلسه علنی دیروز اظهار داشت: در سال‌های گذشته چندین لایحه مناطق آزاد به تصویب رسید٬ اما آن زمان کسی تصویب این لوایح را مغایر با قوانین برنامه و نیازمند به کسب دو سوم آرای نمایندگان تشخیص نداد٬ اما دیروز این اتفاق افتاد و آقای باهنر مجلس را غافلگیر کرد.

وی افزود: بنده روز گذشته مشروح قوانین و مصوبات سال‌های گذشته را به هیات‌رئیسه تقدیم کردم و این درحالی است که همه قوانین با نصف به علاوه یک رای نمایندگان به تصویب رسیده بود با این وجود در نشست علنی دیروز ابتدا اعلام شد تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری با رای نصف به‌علاوه یک نمایندگان به تصویب می‌رسد٬ اما در پایان جلسه آقای باهنر همه نمایندگان مجلس را غافلگیر کردند و گفتند تصویب این لایحه به دلیل مغایرت با قانون برنامه پنجم نیازمند دو سوم آرای نمایندگان است.

نماینده مردم ایلام در مجلس در پایان با اشاره ضمنی به آبستراکسیون مدعی شد که یکصد نفر از نمایندگان مجلس نظر و تفسیر دیگری درباره مصوبه روز گذشته دارند و اگر هم اکنون در صحن علنی پاسخ نگیرند با خروج از صحن جلسه امروز مجلس را از رسمیت خواهند انداخت چراکه این رفتار سلیقه‌ای است.

ابوترابی‌فرد: لایحه مناطق آزاد در جلسه هیأت رئیسه تعیین تکلیف می‌شود

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد که ریاست نشست علنی امروز را برعهده داشت در پاسخ به تذکر شوهانی اعلام کرد این سخنان به هیچ‌ عنوان زیبنده مجلس شورای اسلامی نیست و ما براساس برداشتمان از قانون عمل کردیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس جلسات علنی می‌تواند بر اساس تفسیر و برداشتی که از آیین‌نامه داخلی دارد جلسه را مدیریت کند ممکن است موارد متعددی باشد که از آیین‌نامه داخلی برداشت‌هایی داشتیم٬ ولی در ‌‌نهایت و پس از بررسی‌های تکمیلی به این نتیجه رسیده‌ایم که آن برداشت‌ها قابل نقد و اصلاح بوده‌اند.

ابوترابی‌فرد با اشاره به لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری وویژه اقتصادی خطاب به شوهانی گفت: احتمالا منظور شما این است که در تصویب قانون مناطق آزاد برداشت‌های دیگری هم وجود دارد، تازمانی که قانون برنامه پنجم تصویب نشده قوانین مصوب پیش از آن به قوت خود باقی است اما طبیعتا پس از تصویب برنامه پنجم، همه قوانین مصوب مشمول کاهش درآمدهای مالیاتی و کاهش حقوق ورودی می‌شود که این مسئله با ممنوعیت روبرو است.

ابوترابی‌فرد در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ راهی پیش روی ما وجود ندارد٬ اما مطمئن باشید موضوع مورد نظر شما مجددا در هیات رئیسه مطرح و بررسی خواهد شد.

به گزارش ایلنا پس از پایان صحبت‌های ابوترابی فرد حدود ۳۰ نفر از نمایندگان حاضر در صحن با تجمع در جایگاه هیات‌رئیسه به صحبت با ابوترابی‌فرد پرداختند.

 روز گذشته لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری وویژه اقتصادی در دستور کار نشست علنی مجلس قرار داشت که پس از بیان نظرات موافقان و مخالفان به رای گذاشته شد که در ‌‌نهایت با توجه به اینکه بنا براعلام محمدرضا باهنر که ریاست جلسه دیروز مجلس را برعهده داشت تصویب این لایحه نیازمند کسب دو سوم آرای نمایندگان بود با چند رای اختلاف از تصویب بازماند و برای بررسی‌های مجدد به کمیسیون ارجاع شد.

باهنر مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه را دلیلی برای اینکه تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیازمند کسب دو سوم آرای نمایندگان است، اعلام کرده بود.

کد خبر : ۳۳۱۶۲۹