خبرگزاری کار ایران

راکعی در گفت‌وگو با ایلنا:

نظارت استصوابی مانع از حضور افراد ناکارآمد به عرصه قدرت نشده است/اصل باید بر برائت باشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تحزب و توجه به چندصدایی در تامین منافع ملی نقش بسزایی دارد و ضمن جلوگیری از ارتداد سیاسی، در ایجاد آرامش و وحدت ملی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

فاطمه راکعی در گفت‌­وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به طرح «مذاکره ملی» میان جریانات سیاسی داخلی،‌ گفت: طی سال‌­های گذشته بارها این مسئله از سوی بسیاری از دلسوزان کشور مطرح شده است.

وی افزود: هنگامی که می‌­توانیم بر سر موضوعات خطیری همچون مسائل هسته‌­ای با کسانی که هیچ‌­گونه تشابهی در زبان، فرهنگ، دین و اصول‌­مان نداریم درخصوص پیچیده­‌ترین مسائل سیاسی گفت­‌وگو کنیم، چرا این شیوه را در داخل کشور و میان برادران هم­زبان و هموطن­مان پی نگیریم.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی یادآور شد: اصل مشورت و رجوع به خرد جمعی که هم در اسلام موردتاکید قرار گرفته و هم با آرمان­‌های امام راحل (ره) درخصوص لزوم تحقق وحدت کلمه همخوانی دارد، راه‌گشای حل بسیاری از مسائل و مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم وحدت ملی باتوجه به مشکلات و بحران‌­های خطیر منطقه‌­ای، خاطرنشان کرد: وحدت ملی تنها با شعار و صرف بیان این‌­که حرف اول را در منطقه می‌­زنیم،‌ محقق نمی­‌شود و تا زمانی که همگی به میدان نیاییم و باتمام وجود در راستای تحقق این گفتمان ملی تلاش نکنیم، به نتیجه نخواهد رسید و به نظر می‌­رسد باتوجه به شخصیت و جایگاه فراجناحی دولت یازدهم تحقق این مهم دور از انتظار نخواهد بود.

وی افزود: ادبیات و رفتار رئیس دولت نهم و دهم در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مشکلاتی را رقم زد و با واکنش برخی از فعالان در جریان اصلاحات روبرو شد که به دلیل هوش سیاسی‌­شان پیش از سایرین متوجه دروغگویی­‌ها و تخلفات شده‌­بودند و متاسفانه با برخوردی ناعادلانه با این عزیزان که هیچ‌گاه نه مخالفتی با نظام و ولایت داشتند و نه هدفی جز خدمت به مردم، همراه شد. حال با گذشت زمان و برملاشدن بدعهدی‌­ها و دست‌بردهای گسترده به بیت‌­المال ازسوی نزدیک­ترین افراد به رئیس دولت نهم و دهم وقت آن رسیده که زمینه را برای تحقق وحدت ملی در کشور و بازگرداندن اعتماد به مردم هموار سازیم.

راکعی خاطرنشان کرد: چنان­‌چه در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز به اثبات رسید، همه جریانات سیاسی برای تحقق خواسته رهبری که همان وحدت ملی است، با تمام وجود آماده­‌اند و احساس مسئولیت می­‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به دو مبحث «تحزب» و «عدم لزوم نظارت استصوابی» به عنوان دو موضوع مهمی که در «مذاکرات ملی» قابل طرح و پی­گیری است،‌ تشریح کرد: تحزب و توجه به چندصدایی در تامین منافع ملی نقش بسزایی دارد و ضمن جلوگیری از ارتداد سیاسی، در ایجاد آرامش و وحدت ملی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: تجربه اعمال نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان ثابت کرده که در ادواری که این نظارت به صورت سختگیرانه وجود نداشته افرادی متعهد و دلسوز به مجلس یا ریاست­‌جمهوری راه‌­یافته­‌اند و بلعکس در مواردی همچون انتخابات برخی مجالس و ریاست­‌جمهوری نهم و دهم این نظارت نتوانسته مانع از حضور افراد با مدیریت ناکارآمد و در مواقعی سودجو در قدرت شود.

راکعی در پایان خاطرنشان کرد: آنچنان که اسلام نیز موکداً سفارش نموده، می­‌بایست اصل را بر برائت گذارد و با اعتماد، همدلی، پذیرش و تحمل چندصدایی در فضای سیاسی، زمینه را برای تحقق وحدت ملی فراهم آورد.

کد خبر : ۲۸۸۱۸۳