خبرگزاری کار ایران

موسوی نژاد در مخالفت با فانی:

آموزش و پرورش بدون باندبازی اداره شود

نماینده موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین وزارتخانه‌ای باید بدون باندبازی اداره شود٬ امروز دچار آسیب جدی شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا سید مهدی موسوی‌نژاد در مخالفت با فانی در صحن علنی مجلس عنوان کرد: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در تاریخ 25 خرداد سال 93 یعنی یک سال پیش تقدیم هیات رئیسه شد و بنا به دلایلی امروز مطرح شد. لازم است یادآوری کنم استیضاح به معنی و با هدف عزل و برکناری یک وزیر نیست٬ بلکه به معنی توضیح خواستن و روشنگری است؛ چه بسا با توضیحات آقای فانی٬ نمایندگان قانع شوند و او با توان به کارش ادامه دهد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم با بیان اینکه همه ما به پاکدستی و تدین آقای فانی اذعان داشته و به او ارادت داریم٬ گفت: دلیل اصلی استیضاح در حوزه مدیریت و تدابیر راهبردی وزارت آموزش و پرورش است٬ در حالی که همه تلاش‌ها این بود که استیضاح صورت نگیرد و این کار با تذکر تمام شود. ما خوشحال نیستیم که پس از جلسات متعدد همه راه‌ها به استیضاح ختم شد. امیدواریم نتیجه استیضاح امروز هرچه هست به نفع جامعه فرهنگی باشد.

موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه استیضاح یکی از راه‌های انتقال مشکلات فرهنگیان به دولت است٬ گفت: امیدواریم راهی برای اراده جدی رئیس جمهور و معاونان او برای حل مشکلات فرهنگیان باشد. آنچه در مورد استیضاح به آقای فانی گفته می‌شود٬ در حوزه فرهنگیان و آموزش و پرورش است. عدم اقدام جدی در اجرایی شدن سند تحول بنیادی آموزش و پرورش علیرغم اینکه این مورد در برنامه پیشنهادی آقای فانی در رای اعتماد وجود داشته٬ یکی از دلایل استیضاح است.

وی گفت: عدم توجه به رویکرد برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان و انتصاب مدیران بازنشسته، بی‌انگیزه و بی‌برنامه با رویکردی سیاسی  و جناحی در مدیریت‌های ستادی و ارشد از دیگر مشکلات موجود در رابطه با آموزش و پرورش است. نگاه قالب جناحی و حزبی به آموزش و پرورش در این دوره وجود دارد.  در سیاست‌های کلی تحول آموزش و پرورش بر ثبات آن تاکید شده٬ نه تبدیل آن به ستادهای انتخاباتی.

موسوی‌نژاد افزود: متاسفانه حلقه مشاوران خاص سیاسی آقای فانی در استان‌ها٬ باعث انتصاب افرادی شده‌اند که صرفاً به خاطر فعالیت‌های آنها در ستادهای انتخاباتی و بدون توجه به شایستگی آنها این اقدام صورت گرفته و مهم‌ترین وزارتخانه‌ای باید بدون باندبازی اداره شود٬ امروز دچار آسیب جدی شده است.

وی ادامه داد: آقای فانی شما چه اقدام عملی در اجرای بند 6 سیاست تحول آموزش و پرورش با هدف تحول در ساختار مدیریت و افزایش کیفیت آموزش و پرورش و همچنین بند ارتقای سهم اعتبارات غیر پرسنلی به پرسنلی انجام داده‌اید. عدم استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان برای حل مشکلات آنها و همچنین عدم استفاده از رویکرد عملی برای جذب نیروی کارآمد در دوره ابتدایی از دیگر مشکلاتی است که وجود دارد. متاسفانه نیروی بازنشسته به عنوان عامل کار در دوره ابتدایی استفاده می‌شود و از فناوری اطلاعات برای تحقق عدالت آموزشی و ارائه برنامه‌های آموزشی به صورت الکترونیکی استفاده نمی‌شود و در سال‌های اخیر این روند سیر نزولی هم داشته است. مدیریت نامناسب در ساماندهی نیروهای انسانی باعث شده که محل سکونت برخی معلمان دور از همسر و خانواده آنها باشد که این نیز مشکلی را برای فرهنگیان به وجود آورده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم به عدم اجرای مصوبات مجلس در خصوص استخدام مربیان پیش دبستانی و عدم توجه به مرخصی‌های زایمان معلمان و فرهنگیان به عنوان دیگر مشکلات و دلایل استیضاح فانی اشاره کرد.

موسوی‌نژاد با اشاره به ناتوانی وزیر محترم در جلب توجه نظر دولت به آموزش و پرورش یادآور شد: شما سرانه فضاهای آموزشی را نگاه کنید به مدارس شبانه روزی توجه نمی شود و مناطق محروم نیز بی‌توجه مانده اند مدارس نمونه دولتی پول نمی‌گیرند٬ ولی به انحای مختلف پول می‌گیرند و بیمه طلایی فرهنگیان نیز برای دلخوش کردن فرهنگیان است٬ چقدر از فرهنگیان ما شغل دوم دارند و این به دانش آموزان ضربه می زند.

کد خبر : ۲۸۵۸۹۹