خبرگزاری کار ایران

قاضی‌پور در مخالفت با وزیر آموزش و پرورش:

مسئولان وزارتخانه پشت سر آقای فانی حرف می‌زنند

نماینده مردم ارومیه در انتقاد از عملکرد وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای وزیر تعدادی مسئول گذاشته که خود او را قبول نداشته و پشت سرش حرف می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ نادر قاضی‌پور در موافقت با استیضاح فانی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: دین اسلام٬ خواندن٬ پیر و جوان، شهری و روستایی، برده و ارباب نمی‌شناسد و اقدامی عام است٬ اما این دولت آن را خاص کرده است. تحصیل روستاییان در مناطق مرزی و عشایری یکی از مشکلات موجود در کشور است.

نماینده مردم ارومیه افزود: مدارسی که مردم ساخته‌اند و تحویل آموزش و پرورش در روستاها داده‌اند٬ امروز فروخته شده و تعدادی از آنها به جای تبدیل به دانشگاه٬ به مراکز ترک اعتیاد تبدیل شده است.

وی افزود: خیر اهداکننده می‌گوید که ما برای آموزش فرزندان خود این مدارس را اهدا کرده‌ایم نه برای اصلاح معتادان متخلف.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه امکانات لازم برای مدارس روستایی اختصاص داده نشده٬ گفت: علیرغم اینکه اعتبارات آموزش و پرورش دو برابر شده٬ اما امکانات آن به روز نشده است. مدیران مدارس شبانه‌روزی همواره از کمبود امکانات به ویژه مواد غذایی در این مدارس شکایت می‌کنند. آقای فانی آیا جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی مورد تایید شماست؟ چه کسی دستور چنین کاری را داده است؟

نماینده ارومیه خاطرنشان کرد: به لطف شما در برخی شهرها شاهد ایجاد مدارس کپری و کانکس هستیم آیا دانش‌‌آموزان ما در دمای بالای 50 درجه تحمل این گرما را دارند؟ شما آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده‌اید و برای شش کلاس یک معلم قرار داده‌اید. در برخی روستاها مدارس بعد از فصل سرما شروع به کار می‌کنند. این دانش‌آموزان هم خدایی دارند.

قاضی‌پور تاکید کرد: بحث ما با کل کابینه است چرا آمار بی‌سوادی کشور در روستاها خیلی بالا رفته و چرا مدارس روستایی جمع شده و روزبه‌روز خانواده‌های آنها برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک می‌کنند. تخلیه روستاها به معنی افزایش حاشیه‌نشینی است. برخی هم مجبور هستند در روستاها بمانند و فرزندانشان ترک تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه امروز هزینه تحصیل برای افراد کم درآمد خیلی بالا رفته٬ گفت: همه ما قسم خورده‌ایم به قانون اساسی وفادار باشیم؛ در حالی که هر روز در حوزه آموزش و پرورش هزینه‌تراشی‌هایی می‌شود و مردم با مشکلاتی مواجه می‌شوند. طبق اعلام بانک مرکزی٬ فرهنگیان ما دو و نیم میلیون تومان می‌گیرند٬ اما کدامیک از معلمان ما چنین مبلغی را می‌گیرد.

قاضی‌پور مشکل اعزام فرهنگیان روستایی به خارج از کشور عدم صدور کارت‌های طلایی فرهنگیان را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: آقای فانی شما وعده دادید که دانش‌آموزن پیش‌دبستانی را 17 مرداد 93 برگزار می‌کنید٬ اما این کار صورت نگرفت. شما سیستم آموزش و پرورش را متمرکز کرده‌اید. آقای وزیر روحیه شما کم‌تحرک است و این کم‌تحرکی باعث ضرر به آموزش و پرورش شده است.

وی گفت: نشریه نیمکت که در مدارس و با هزینه دولت توسط آموزش و پرورش توزیع می‌شود٬ برای جناح و افراد خاصی تبلیغ می‌کند. ما امروز آزمون مهمی را پیش رو داریم. صلاحیت مجدد متولی آموزش و پرورش امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد. امام فرمودند مجلس و دولت باید اصلاح فرهنگ و مدارس را از دبستان تا دانشگاه جدی بگیرند. رهبری هم می‌گویند آموزش و پرورش کنونی ساخته و پرداخته فکر و فلسفه ما نیست. متاسفانه آینده تعلیم و تربیت 12 میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون معلم مشخص نیست.

قاضی پور با بیان اینکه پس از گذشت سال‌ها هنوز سیاست بومی کردن آموزش و پرورش اجرا نشده٬ گفت: فارغ از همه شرایط آموزش و پرورش مدیری با کفایت در راس این وزارتخانه می‌خواهد. بررسی میانگین فعالیت‌های فانی ما را متقاعد نمی‌کند که او بتواند سند تحول ملی آموزش و پرورش را اجرایی کند. چراکه او به مجموعه تجاربی که در این سند آمده٬ اعتقادی ندارد٬ در حالی که رهبری نیز بر این سند صحه گذاشته است.

وی افزود: توانایی آقای فانی در سطحی نیست که بتواند پاسخگوی نیازها باشد. آقای فانی تعدادی مسئول گذاشته که حتی خود او را قبول نداشته و پشت سرش حرف می‌زنند. ما قسم خورده‌ایم که از حق و حقوق ملت دفاع کنیم. آیا می‌دانید بعضی دانش‌آموزان روی حلبی و نیمکت شکسته درس می‌خوانند.

کد خبر : ۲۸۵۸۸۲