خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

استرداد کشتی و محموله نفتی ایران با مقررات بین‌المللی قابل تطبیق است/ تلاش آمریکا برای انحراف افکار عمومی از محاکمه اسرائیل با حمله به یمن/ ایران خواهان توسعه جنگ نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۱۲۴

تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت:‌ ایران تا به حال خیلی با متانت و شکیبایی نسبت به موضوعاتی که اتفاق افتاده و می‌افتد رفتار کرده است. ایران خواهان توسعه جنگ نیست، اما اگر آمریکا یا انگلیس بخواهند عمدا وارد درگیری شوند، مسئولیت هر کنش و واکنشی در منطقه را باید برعهده بگیرند. آمریکا و انگلیس بارها و بارها با دادن پیام‌های متعدد و مکرر توسط کشورهای مختلف به جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که ما خواهان توسعه درگیری نیستیم، اما این انگلیس است که آمریکا را وسط میدان جنگ آورده تا او را تشویق کند که وارد عملیات شود و در نتیجه جنگ و درگیری را توسعه می‌دهند. این دو کشور هرچه ببینند از چشم خودشان خواهند دید.

سید صباح زنگنه کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال در روزهای گذشته شاهد توقیف نفتکش آمریکایی که در اردیبهشت ماه گذشته نفت ما را دزدیده بودند، بودیم. تحلیل شما درباره این حادثه چیست، گفت: در عرف و قوانین بین‌المللی چنانچه یک وسیله یا محموله دریایی توسط کشور دیگری به سرقت برود و نام و پرچم آن کشتی تغییر یابد، این عمل مانع از حق و حقوق مالک اصلی آن کشور نمی‌شود. در این صورت ایران مالک آن محموله بوده و کشتی که بعدها نامش تغییر یافته وارد منطقه شده و توسط نیروهای نظامی کشور ایران به سواحل ایران هدایت شده است.

وی افزود: این یک عمل متعارف در برابر دزدان دریایی بین‌المللی، برای کشوری است که قدرت احقاق حق خود را دارد و یک فعل مجاز به لحاظ قانونی است. تبعا این عمل برای کشورهایی که دریاها را محل مانور و تسلط خودشان می‌دانستند غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل تلقی خواهد شد. اما استرداد کشتی و محموله نفتی یک امر طبیعی بوده و طبق مقررات بین‌المللی هم قابل تطبیق است.

صباح‌ زنگنه در پاسخ به این سوال که ایران به چه شکل می‌تواند شکایت خود را از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری کند، گفت: ایران اقدام به شکایت خواهد کرد اما باید دید کدام دادگاه این شکایت را به طور منصفانه و بی‌طرفانه پیگیری خواهد کرد. ایران از دو مسیر شکایت از طریق محافل بین‌المللی و محافلی که طبق قانون دریاها عمل می‌کنند کار را دنبال کرده است. اما کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا که اقدام به سرقت نفت و سرقت کشتی‌های حامل نفت می‌کنند، به دادگاه‌ها مراجعه نمی‌کنند تا علت کارشان را توجیه کنند که این نشان می‌دهد به قوانین و مقررات بی‌اعتنا هستند. لذا تنها راه عملی، استرداد حق و حقوقی که توسط قدرت‌های بزرگ تضییع شده خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولاتی که در خلیج فارس رخ داده و حساسیت‌هایی را در تنگه هرمز به وجود آمده است، وضعیت امروز را چگونه تحلیل می‌کنید، گفت: تنگه‌ هرمز همیشه حساس بوده و برای جهان اهمیت داشته و دارد. جمهوری اسلامی ایران هنوز از قدرت خود برای مقابله با قدرت‌های بزرگ استفاده نکرده است؛ چراکه سعی می‌کند در منطقه با آرامش رفتار کند و مسئولیت‌پذیری خودش را نشان دهد. البته قدرت‌های بزرگ به خوبی می‌دانند اگر از مسیر غیرقانونی و غیرقانونی در منطقه دخالت یا واکنش داشته باشند، منطقه را دچار آشوب خواهند کرد. لذا با تدبیر و مدیریت صحیح شرایط منطقه، ضمن نشان دادن قدرت، باید توانایی حفظ مسئولیت‌پذیری هم نشان داده شود. بنابراین قدرت به تنهایی جوابگو نیست بلکه مسئولیتپذیری و تضمین امنیت منطقه جزو شرایط مهم یک قدرت منطقه‌ای به نام ایران است. 

صباح زنگنه در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولاتی که همزمان در دریای سرخ اتفاق افتاده است، پیش‌بینی شما از رخدادهای روزها یا ماه‌های آینده در آبراه‌های مهم اطراف ایران چیست، گفت: این تحولات عملا ناشی از دخالت‌های قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا و انگلیس است. وگرنه منطقه دارای روندهای خاص خودش است. وقتی قدرت‌های بزرگ از یک رژیم‌ ظالم و جنایتکار حمایت کنند، انواع کمک‌ها و تسلیحات را به او برسانند، این کار مورد اعتراض ملت‌های منطقه قرار می‌گیرد، آن قدرت‌ها به افکار عمومی بی‌توجه می‌شوند و تبعا کشورها و ملت‌های منطقه خود راه‌های برخورد راخواهند داشت و آنها را کشف کرده و عمل هم خواهند کرد.

وی افزود: وقتی ملت‌های منطقه تأکید داشته و دارند که آمریکا نباید به اسرائیل اسلحه بدهد و نباید از اسرائیل حمایت مالی، سیاسی و تسلیحاتی کند، اما آمریکا عمدا در جهت این اقدامات رفتار می‌کند و چندین‌بار در قطعنامه‌هایی که اسرائیل را محکوم کرده اعمال وتو می‌کند، معلوم می‌شود که این اقدام معادله درستی نیست. آمریکا از اسرائیل حمایت کرده و اسرائیل به جنایت‌هایش ادامه می‌دهد، جمعیتی از زنان، مردان و کودکان را در غزه به قتل می‌رساند و این نشان می‌دهد که با قصد و تعمد این کار را انجام می‌دهد و سخنان مسئولان رژیم اسرائیل دلالت بر قصد و نیت عامدانه در قتل فلسطینی‌ها است و آمریکا هم از همه این جنایت‌ها حمایت می‌کند، معلوم است که مردم این رویه و این سیاست را نمی‌پذیرند و به آمریکا هم اعتراض کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: وقتی آفریقای جنوبی، این رژیم جنایتکار و عامل کشتار انسان‌ها در فلسطین اشغالی را به دادگاه بین‌المللی می‌کشاند، باز هم آمریکا وارد معرکه شده و با حمله به یمن سعی می‌کند افکار عمومی را از دادگاه محاکمه و بازخواست اسرائیل منحرف کند. این مجموعه از اقدامات، هیچ کدام از ملت آزاده‌ را راضی نمی‌کند و آن‌ها را وادار به عکس‌العمل می‌کند. عکس‌العمل یمنی‌ها هم خیلی شاخص و معین است. اعتراض یمنی‌ها صرفا به کشتی‌های حامل کمک به اسرائیل یا هر حمل‌ونقل دریایی نیست و یک محدوده مشخصی دارد، اما اقدامات انگلیس و آمریکا خیلی فراتر از این موضوع بوده و سعی می‌کنند همه دنیا را علیه مردم یمن بسیج کرده و اقداماتی در این راستا انجام دهند.

صباح زنگنه در پاسخ به این سوال که استراتژی ایران برای جلوگیری از درگیری جدید نظامی در منطقه باید چه باشد، گفت: ایران تا به حال خیلی با متانت و شکیبایی نسبت به موضوعاتی که اتفاق افتاده و می‌افتد رفتار کرده است. ایران خواهان توسعه جنگ نیست، اما اگر آمریکا یا انگلیس بخواهند عمدا وارد درگیری شوند، مسئولیت هر کنش و واکنشی در منطقه را باید برعهده بگیرند. آمریکا و انگلیس بارها و بارها با دادن پیام‌های متعدد و مکرر توسط کشورهای مختلف به جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که ما خواهان توسعه درگیری نیستیم. اما این انگلیس است که آمریکا را وسط میدان جنگ آورده تا او را تشویق کند که وارد عملیات شود و در نتیجه جنگ و درگیری را توسعه می‌دهند. این دو کشور هرچه ببینند از چشم خودشان خواهند دید.

وی افزود: ایران تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد و تغییری در سیاست ایران در جهت دفاع از مردم مظلوم فلسطین رخ نداده است. در عین حال که خواهان حفظ حقوق مظلومین است، خواستار توقف هر نوع عملیات نظامی علیه مردم فلسطین چه در غزه و چه در کرانه غربی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز