خبرگزاری کار ایران

اقبالی در گفت‌وگو با ایلنا:

مواضع روسیه درباره غزه بیشتر جنبه اعلامی دارد و تغییری در تحولات جنگ ایجاد نخواهد کرد/ اقلیت روس بزرگترین اقلیت در سرزمین‌های اشغالی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۱۵۶

کارشناس مسائل اورآسیا گفت: اسرائیل آنقدر گرفتار است که بعید می‌دانم بتواند برای جنگ اوکراین نقش‌آفرینی کند. الان هرچه زور و انرژی دارد را برای جنگ غزه متمرکز کرده است و اقداماتی هم که انجام می‌دهد اقداماتی خارج از عرف و استاندارد بین‌المللی، انسانی و حقوق‌بشری است. بعید می‌دانم در حال حاضر در شرایطی که خود گرفتار طوفان‌الاقصی است، بتواند به روسیه و جاهای دیگر کمکی ارائه دهد.

علی بمان اقبالی سفیر پیشین ایران در آلبانی و کارشناس مسائل اورآسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مواضع اخیر روسیه درباره جنگ غزه و کمک به اسرائیل گفت: به هر حال دلایل متعددی درباره این موضع‌گیری وجود دارد که مهم‌ترین آن مربوط به بحران اوکراین است که شرایط در آنجا به نوعی اقتضا کرده که روسیه نه تنها در مورد غزه، بلکه در موضوعات دیگر هم منطبق با منافع ملی یا منافع ژئواستراتژیک خود باشد. بیشتر این موضوع را باید در این قالب ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که موضع‌گیری اخیر روسیه چه تاثیری در روابط میان ایران و روسیه خواهد گذاشت، گفت: مواضع روسیه در این اواخر، به ویژه در رابطه با جنگ غزه و بیانیه‌ با کشورهای عربی بیشتر در چارچوب تحولات ژئواستراتژیک اوراسیا تعریف می‌شود. مواضع جمهوری اسلامی ایران هم کاملا در هر دو موضوع مشخص، مبرهن و خیلی صریح است. در موضوع فلسطین، یک موضوع واحد و راسخی از طرف ایران در مورد دفاع از حقوق مردم فلسطین وجود دارد که همچنان پایدار و ثابت است. اما موضوعی که به نظرم باید به آن توجه کرد، این است که در عین‌حال که ضرورت دارد واکنش‌های شایسته و اعلامی در این‌ موارد ارائه شود، خیلی‌ هم نباید این موضوع را به نوعی ارزیابی کنیم که انگار معادلات را تغییر خواهد داد. این‌گونه مواضع تغییری در تحولات غزه و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: ایران در این جنگ بارها اعلام کرده این عملیات با تصمیم خود مبارزین و مردم فلسطین رقم می‌خورد. ایران از قدیم یک موضع ثابت داشته که از حقوق ملت فلسطین تا رسیدن به حقوق و حق تعیین سرنوشت و موضوعات اینچنینی دفاع می‌کند. این موضع‌گیری‌ روسیه تأثیرگذاری ماهوی در ارتباط با ایران نخواهد داشت. بنابراین ما اینجا هم نباید خیلی روی آن تمرکز کنیم و بیش از حد به آن بپردازیم. یک موضع اعلامی بوده و با توجه به عواملی که من به آن اشاره کردم، این یک موضع کلی است که اکثر کشورها مواضع اعلامی‌شان برمبنای منافع ملی، تأمین اهداف و منافعی است که برای سیاست خارجی‌شان اتخاذ کردند.

اقبالی گفت: آن چیزی که مربوط به موضع روسیه در اتفاقات اخیر می‌شود گفت این است که به نظرم خیلی در بطن تحولات تأثیرگذار نخواهد بود؛ به خصوص اینکه روسیه موضوع اوکراین را دارد و در سرزمین‌های اشغالی، اقلیت روس بزرگترین اقلیت این منطقه هستند و این ملاحظات از قدیم وجود داشته و الان هم وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که در پی مواضعی که روسیه در خصوص جنگ غزه گرفته است آیا به نظر شما اسرائیل قرار است کمکی در ماجرای اوکراین به روس‌ها داشته باشد، گفت: اسرائیل آنقدر گرفتار است که بعید می‌دانم بتواند برای جنگ اوکراین نقش‌آفرینی کند. الان هرچه زور و انرژی دارد را برای جنگ غزه متمرکز کرده است و اقداماتی هم که انجام می‌دهد اقداماتی خارج از عرف و هرگونه نرم بین‌المللی، انسانی و حقوق‌بشری است. بعید می‌دانم در حال حاضر در شرایطی که خود گرفتار طوفان‌الاقصی است بتواند به روسیه و جاهای دیگر کمکی ارائه دهد.

سفیر پیشین ایران در آلبانی گفت: ملاحظه کارشناسی‌ام این است که در عین‌حال که با این اعلام موضع، تا حدودی تغییراتی در آن شاهد باشیم اما نباید خیلی هم این را به تعبیری برجسته کنیم، چراکه این نوع موضع‌گیری‌ها بیشتر جنبه اعلامی دارد. با توجه به عوامل متنوع و متکثری که در نوع این تحولات، نوع روابط روسیه با منطقه خاورمیانه و تحولات راهبردی و ژئوپلیتیکی منطقه اوراسیا اتخاذ می‌شود، بیشتر باید وقایع اخیر را در این قالب دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز