خبرگزاری کار ایران

ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

هرچه جنگ غزه طولانی شود، روسیه از آن به نفع خود بهره‌برداری می‌کند/ تهران و مسکو درباره پایان جنگ غزه اهداف مشترک ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۱۱۳

سفیر پیشین ایران در شوروی گفت: ایران و روسیه خیلی راحت نمی‌توانند درباره پایان جنگ غزه با هم همکاری کنند چون اهداف‌شان متفاوت است. روس‌ها نشان دادند که هیچ‌کدام از مسائل مورد توجه ما از جمله غزه برای‌شان اهمیت ندارد و آنچه برای‌شان مهم است جنگ با اوکراین است که در این شرایط برای آنها ایجاد شده است.

نعمت‌الله ایزدی سفیر پیشین ایران در شوروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد سفر رئیسی به مسکو گفت: به طور طبیعی رایزنی‌های‌ ما با روسیه به طور مرتب در جریان است و علاوه بر مسائل دوجانبه قاعدتا موضوعات روز هم که یکی از مهم‌ترین‌های آن‌ها بحث غزه است، در دستور کار این دیدار بود. اما نه اینکه بتوانیم بحث خاصی را با روس‌ها در این رابطه داشته باشیم، با توجه به مواضع آمریکا، اسرائیل و حماس به نظر نمی‌رسد که روسیه بخواهد کار خاصی در مورد جنگ غزه انجام دهد. غیر از آنکه فقط یکسری مشورت و رایزنی در این مورد صورت بگیرد. وگرنه موضوعی که ما بتوانیم در قالب پایان دادن جنگ و ایجاد آتش‌بس یا ایجاد تحولاتی در آنجا، در مورد آن تبادل نظری داشته باشیم، نبوده است.

وی افزود: دلیل آن هم این است که روس‌ها مشکلات خاص خودشان را به ویژه درباره موضوع اوکراین دارند که خیلی نتوانستند در این رابطه فعال باشند همانطور که به نظر می‌رسید این دیدار بیشتر تمرکز روی مسائل دوجانبه داشت، به خصوص که الان آمریکایی‌ها محدودیت‌های جدیدی را در مواضع اقتصادی با ما دنبال می‌کنند و شاید با کمک روس‌ها بتوان زوایای جدیدی باز کرد برای اینکه تبادلات اقتصادی‌مان بیشتر شود و احیانا بتوانیم از کمک آنها استفاده کنیم. ضمنا وقتی مباحثی هم در این رابطه در شورای امنیت و سازمان ملل باشد، هماهنگی‌هایی صورت بگیرد.

ایزدی در مورد احتمال طرح موضوع کریدور شمال به جنوب، در دیدارهای صورت گرفته گفت:‌ در حال حاضر موضوع کریدور شمال به جنوب، دیگر از دستور کار دو کشور ایران و روسیه خارج شده و الان گزینه‌های دیگری که مطرح شده اما واقعیت این است که عملا اختیار از دست ایران و روسیه خارج شده است و چین طرح‌های جدیدی را دنبال می‌کند. مگر اینکه به این معنا بخواهیم بگوییم این طرح را بالا آورده و روی میز بگذارند که مقداری طرح‌های دیگر را با استفاده از مزیت‌هایی که برای آن تعریف می‌کنند، کمرنگ کنند.

وی افزود: خود روسیه هم در حال حاضر در شرایطی نیست که بتواند خیلی درباره مباحث کلان اقتصادی صحبت کند؛ اگر هم صحبتی کند، خیلی نمی‌توان به آن اعتماد کرد. چون گرفتاری جدی ‌روسیه الان در اوکراین است که به هیچ‌جایی نرسیده و شرایط پا در هوایی دارد که نتوانسته کامل تفوق پیدا کند و آمریکایی‌ها هم همچنان علیرغم جنگ غزه حمایت‌شان را از اوکراین برنداشته‌اند. بنابراین احتمال اینکه در رایزنی‌های خصوصی در این مورد صحبت شده باشد وجود دارد.

ایزدی گفت: ما با روسیه سر جنگ اوکراین خیلی بحث‌ خاصی نداریم. البته برداشت من این است که دولت ایران خیلی علاقه‌ای ندارد که صحبتی داشته باشد. می‌تواند صحبت‌هایی داشته باشد با توجه به اینکه روس‌ها در اعلام خبر درست استفاده از پهپادها یک مقدار خلف وعده داشتند. کاری که ما باید انجام دهیم این است که از آنچه غربی‌ها به ما می‌گویند اتهام‌زدایی کنیم و بنابراین نهایتا بتوان در دیدارهای خصوصی‌تر از روسیه گله کرد. اما در مورد اوکراین طرف حساب ما کشورهای دیگر، حامیان اوکراین و خود اوکراین است. در این حالتی که ایجاد شده ایران با کشورهای اروپایی به خاطر روسیه وارد نوعی اختلاف جدی شد و عملا روس‌ها پای ما را به این اختلاف کشیدند و متأسفانه این شرایط به راحتی هم برطرف شدنی نیست. حداقل با خود روس‌ها که کار خاصی نمی‌توان کرد چون آنها کاری که نباید انجام بدهند را کردند و شاید فقط بتوان از آنها گلایه کرد. اما بیشتر باید اعتمادسازی بین ما و طرف‌های دیگر انجام شود که آن داستان دیگری است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا روسیه به دنبال راهکاری برای پایان دادن به مسئله جنگ است، گفت: تحلیل‌ها می‌گوید هرچقدر جنگ غزه طولانی‌تر شود، همچنان که از ابتدا اینطور بوده، در ادامه روسیه هم از آن بهره‌برداری می‌کند. چون روسیه در شرایط خاصی قرار گرفته که بخش زیادی از توجهات به جنگ اوکراین، معطوف به جنگ غزه شده و این فرصتی را برای روسیه ایجاد کرده است. من شخصا خیلی انگیزه‌ای برای روس‌ها متصور نیستم که علاقه داشته باشند که بتوانند برای خاتمه دادن به جنگ کاری کنند. اما ایران با توجه به شرایطی که وجود دارد از جهت کشتار مردم بی‌گناه که آمار آن واقعا بالا رفته است به دنبال توقف جنگ است.

وی افزود:  برداشت من این است که ایران و روسیه خیلی راحت نمی‌توانند در این خصوص با هم همکاری کنند چون اهداف‌شان متفاوت است. روس‌ها در این رابطه چیزی را از دست ندادند، روس‌ها نشان دادند که هیچ‌کدام از مسائل مورد توجه ما از جمله موضوع غزه چندان برای‌شان اهمیت ندارد و آنچه برای‌شان مهم است جنگ با اوکراین است که در این شرایط برای آنها ایجاد شده است. حتی در مباحث اقتصادی هم روس‌ها از تحریم‌هایی که در قبال ایران اعمال می‌شود، بهره‌برداری می‌کنند و آنها هم خودشان در حال تحریم هستند ولی شرایط‌شان با ما فرق دارد. روس‌ها نفت‌شان را می‌فروشند با توجه به داشتن اهداف مشترک، خیلی شرایط مناسبی نداریم که بتوانیم کار خاصی انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز