خبرگزاری کار ایران

کریمی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا اگر نتواند از جنگ غزه به سود انتخابات پیش رو استفاده کند، تلاش می‌کند لااقل متضرر نشود/چین حتی برای موضوعات خودش هم روابط با غرب را دستخوش تنش نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۴۴۱

تحلیلگر سیاست خارجی گفت: آنچه اروپا امروز سرلوحه موضع گیری های خود در مواجهه با ایران قرار داده به مراتب از نسخه آمریکایی­ شدیدتر و سخت گیرانه‌­تر است. بنابراین آمریکا نیاز چندانی به موضع گیری مجدد در این باره ندارد. اولاً ایالات متحده عضو برجام نیست و ثانیاً در مذاکرات غیرمستقیم خود به شرحی که رفت به شرایط مطلوبش رسیده است و نیازهای انتخاباتی اش با کمترین ریسک تامین شده اند.

ساسان کریمی تحلیل‌گر سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که ۱۸ اکتبر یکی از بندهای غروب مربوط به برداشتن تحریم تسلیحاتی موشکی و پهبادی به پایان رسید. اما با توجه به شرایط موجود، تروئیکای اروپایی اعلام کردند این تحریم‌ها همچنان پابرجا خواهد ماند. تحلیل شما درباره شرایط به وجود آمده چیست، گفت: وضعیت حقوقی ما پس از هر غروب با پیش از آن متفاوت است. اینکه اروپا یا هر طرف دیگری از برجام نخواهد اقدامات و عملیات متناسب با هر مرحله را به واسطه بهانه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی کند امر دیگری است. اما به واسطه اینکه از نظر حقوقی غروب برجام به صورت خودکار انجام می­‌شود و نیازی به تصویب یا تصمیمی از جانب طرف­‌های برجام ندارد، امر از لحاظ حقوقی حاصل است. اما در شرایط کنونی اجرایی شدن برجام و نه اصل آن با دست اندازهایی مواجه است مانند هر طرف دیگری اروپا یا دیگران هم ممکن است نسبت به عمل به تعهداتشان کوتاهی یا بهانه‌جویی کنند.

کریمی در مورد اقدامات ایران در پاسخ به هرگونه تصمیم احتمالی اروپا درباره اخلال در روند بعد از پایان تحریم تسلیحاتی گفت: علی­‌القاعده ایران اعتراض دیپلماتیک خود را ثبت خواهد کرد. اما شاید به واسطه ملاحظات خود از ارجاع موضوع به کمیسیون مشترک برجام و اقدام به استفاده از سازوکار حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در آن خودداری کند، کما اینکه طرف‌­های مقابل همیشه این خودداری را پیشه خود قرار داده‌اند. به صورت ضمنی این توافق بین طرف‌­های مختلف وجود دارد که انجام آنچه اقدامات جبرانی یک‌جانبه دانسته می‌­شود، امر پذیرفته‌­تر یا قابل تحمل­‌تری است تا زیر سوال بردن اصل متن و حتی ارجاع به سازوکار حل و فصل اختلافات.

وی یادآور شد: این البته به علت آن است که همه طرف­‌ها اولاً خود را دارای اهرم‌­های متناسب بالقوه برای جبران آنچه تخلف طرف مقابل در ایفای تعهدات خود قلمداد می­‌کنند می‌­دانند و ثانیاً برجام را هنوز متنی قابل استناد و بالقوه قابل بازگشت طبقه‌­بندی می­‌کنند و من حیث‌المجموع وجود آن را برای روابط چندجانبه بین‌­الملل و نیز صلح و امنیت بین‌­المللی هم از نظر عملیاتی و هم از لحاظ نمادین مفید می‌‌دانند.

کریمی در مورد سناریوهایی که قرار است بعد از ۱۸ اکتبر به وجود بیاید، گفت: به نظرم ایران ممکن است در پاسخ به عدم ایفای تعهدات اروپایی، گامی هسته­‌ای به جلو بردارد و در واقع اروپایی ها را با نتیجه­ عمل خود مواجه کند. در عین حال تلاش ایران برای تثبیت حق تبادلات هسته‌ای ممکن است به اقداماتی در خرید و فروش تسلیحات با طرف‌­های نزدیک (از نظر سیاسی) بینجامد. این طرف‌­ها علی­‌القاعده بیش از هر کشور دیگری به طور بالقوه روسیه و چین می‌­توانند باشند. اما لااقل چین به نظر نمی‌­رسد که بخواهد در هیچ موضوع غیراقتصادی هزینه‌ نالازمی در مواجهه با اروپا و آمریکا برای خود تولید کند. همانطور که در سابقه هم چنین موردی دیده نمی‌­شود. چین حتی برای موضوعات خود هم حاضر نیست روابط با غرب را دستخوش تنش کند و بر خلاف اراده و تحریک آمریکا، زیر بار امنیتی شدن فضای عملکرد خود نمی‌­رود.

وی افزود: این امر را در موضوعاتی نظیر تایوان و بالون ساقط شده در آمریکا و غیره دیده‌­ایم. بنابراین برای موضوع ایران به طریق اولی هرگز حاضر نخواهد بود کوچکترین نارضایتی در شرکای غربی‌اش به وجود بیاورد. در مورد روسیه موضوع هواپیماهای سوخو ۳۵ و دیگر تسلیحات نظیر سامانه موشکی اس ۴۰۰ و غیره هنوز باز هستند و می‌­توان به مسکو در این زمینه­‌ها فشار وارد کرد. البته روس‌ها هم هرگز موضوعی غیر از نفع مستقیم خود و از جمله کاهش توان نسبی ما را در اولویت­‌های خود قرار نداده‌­اند.

کریمی در پاسخ به این سوال که تصمیم اروپا مبنی بر عدم رعایت پایان تحریم تسلیحاتی چه تاثیری بر آمریکا خواهد گذاشت، گفت: آمریکا یعنی دولت آقای بایدن در حال حاضر تنها یک اولویت در ذهن خود دارد و آن انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است و تقریباً همه موارد از جمله موضوع ایران و هسته­‌ای، موضوع اسرائیل و غیره را با آن می‌­سنجد. متاسفانه ما هر آنچه در این زمینه در ابتدای دولت سیزدهم داشتیم از دست داده‌­ایم و هر کار کردیم و هر چند وزیر خارجه مان به طور مکرر و یکطرفه نسبت به مساله احیای برجام ابراز خوشبینی کرد، موثر نیفتاد و به علت تاخیری که در ابتدای دولت انجام شده بود کار از کار گذشته و آمریکا به احیای برجام راضی نشد. بنابراین گویا توافق شد که توافقی در کار نباشد و به عدم افزایش سطح تنش­‌ها رضایت داده شد و گویا این به مساله هسته­‌ای هم محدود نبود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در عین حال به نظر می­‌رسد دولت بایدن به آنچه قصد داشته در کوتاه مدت انجام دهد رسیده و آنچه انجام شده اولویت‌­های او بوده است و نه اولویت­‌های ما یعنی رفع تحریم­‌ها. ما از امکان عادی شدن وضعیت‌مان در محیط بین­‌المللی که بر فروش نفت و بازرگانی‌مان بیشترین تاثیر را دارد محروم مانده‌­ایم و به سطحی حداقلی از تراکنش­‌های موجود در فروش نفت به چین و غیره اکتفا کرده­‌ایم.

وی افزود: آنچه اروپا امروز سرلوحه موضع‌گیری‌های خود در مواجهه با ایران قرار داده به مراتب از نسخه آمریکایی­ شدیدتر و سخت‌گیرانه‌­تر است. بنابراین آمریکا نیاز چندانی به موضع گیری مجدد در این باره ندارد. اولاً ایالات متحده عضو برجام نیست و ثانیاً در مذاکرات غیرمستقیم خود به شرحی که رفت به شرایط مطلوبش رسیده است و نیازهای انتخاباتی اش با کمترین ریسک تامین شده اند. از سوی دیگر اروپا که -برخلاف آمریکا- خود را درگیر مواجهه با روسیه در مساله اوکراین می‌‌بیند آمریکا را از تغییر موضع مستغنی کرده است. امروز ایالات متحده موضوع جنگ غزه را بیش از هر چیز دنبال می­‌کند و تلاش می­‌کند اگر نتواند از آن به سود انتخابات پیش رو استفاده کند، لااقل متضرر نشود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز