خبرگزاری کار ایران

فیدان در نشست خبری با امیرعبداللهیان:

افزایش حجم مبادلات تجاری فی‌مابین ازجمله مهمترین محورهای گفت‌وگوهای دوجانبه بود/ از همدلی مردم ایران در زلزله اخیر ترکیه تشکر می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۷۲۵

وزیر خارجه ترکیه گفت: افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از جمله مهمترین محورهای مذاکرات امروز بود، همچنین با توجه به نزدیکی فرهنگی و تاریخی دو کشور جا دارد که من از همدلی و همراهی مردم ایران با مردم ترکیه بعد از حادثه زلزله اخیر قدردانی کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هاکان فیدان وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه عصر امروز در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی گفت: قبلاً در مسئولیت‌های مختلف به ایران سفر داشتم و این نخستین بار است که بعنوان وزیر خارجه به ایران آمده ام. از میهمان نوازی و تخصصی که آقای امیرعبداللهیان در کار خود دارند تشکر می‌کنم.

ملت های ترکیه و ایران سال‌های طولانی ست که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و جا دارد که من از همدلی و همراهی مردم ایران با مردم ترکیه بعد از حادثه زلزله اخیر قدردانی کنم.

تمایل داریم همکاری های منطقه‌ای و دوجانبه را در چارچوب منافع دوجانبه افزایش دهیم. 

در مبارزه با تروریسم، افزایش حجم تبادل تجاری، مبارزه با پ.ک.ک و گام هایی برای افزایش حجم تجارت صحبت کردیم.

کشاورزی، تجارت مرزی، دامداری‌ و ظرفیت های لجستیک موقعیت و‌ امکانات دو کشور با یکدیگر به اشتراک گذاشتیم.

تمایل داریم تمامی این موضوعات را در نشست کمیته اقتصادی به صورت تفصیل مطرح و بررسی کنیم.

امروز علاوه بر موضوعات دوجانبه درخصوص‌ مباحث منطقه‌ای رایزنی داشتیم، ترکیه و ایران دو کشور قدرتمند منطقه هستند که این قدرت مسئولیت هایی را برای ما به دنبال دارد، در همین راستا درخصوص‌ موضوعات سوریه، لبنان، عراق، قفقاز جنوبی، یونان و اوکراین گفت‌وگو کردیم. 

موضع ما این است که شهروندان سوری در ترکیه را در سلامت و آرامش به کشور خود بازگردانیم و سوریه زمینه این بازگردانی را فراهم کنند.

تمایل داریم که سوریه با ما همکاری بیشتری در برخورد و مواجهه را پ.ک.ک داشته باشد.

درخصوص‌ موضوع اسلام هراسی با برادر عزیزم آقای امیرعبداللهیان صحبت کردیم، چراکه میدانیم گاهی این اقدامات به صورت عمدی انجام میشود تا زمینه‌ساز اسلام‌هراسی شود. 

عربستان، ایران و ترکیه کشورهای بزرگ و مسئولیت پذیر منطقه هستند و اینکه این کشورها با یکدیگر در صلح و روابط نزدیک باشند اتفاق مهمی برای منطقه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز