خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:‌

با در هم تنیده شدن تعاملات اقتصادی تهران و ریاض، روابط سیاسی دو کشور مستحکم‌تر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۱۰۸

تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه گفت: هرچقدر روابط ایران و عربستان در مسائل اقتصادی درهم تنیده‌تر شود، قطعا روابط سیاسی نیز مستحکم‌تر خواهد بود.

سیدرضا صدرالحسینی تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دستاوردهای سفر امیرعبدالهیان به عربستان گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ سیاست خارجی ما، حل چالش‌های برقراری روابط مجدد ایران و عربستان بعد از ۷ سال بو‌د که این موضوع می‌تواند دریچه‌ای برای ورود به بیش از ۵۰ کشور اسلامی باشد. در این رابطه سفر آقای امیرعبدالهیان به جده و ملاقات با همتای خود پاسخی به سفر ماه گذشته فیصل بن فرحان بود که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین حضور هیات اقتصادی همراه با آقای امیرعبداللهیان برای حل مشکلات فی‌مابین مسائل تجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دیدار طولانی وزیر خارجه با محمدبن سلمان ولیعهد این کشور از اهمیت خاص خود برخوردار است که صحبت‌های آقای امیرعبدالهیان پس از این دیدار نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. صراحت در گفتار میان این دو مقام ایران و عربستان حائز اهمیت بود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد موضوع گسترش روابط با کشورهای اسلامی آن هم از دروازه عربستان می‌تواند صادرات کالاهای ایران به دیگر کشورهای عربی و اسلامی را افزایش دهد. همچنین پرکردن خلا حضور رژیم صهیونیستی در منطقه، یکی دیگر از اهداف سفر آقای امیرعبداللهیان به عربستان بود. نکته قابل تامل دیگر انجام طرح مشترک امنیت منطقه‌ای در قالب امنیت قومی با کشورهای منطقه است که طرح آن توسط ایران ارائه شد و به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این سفر قلمداد شود.

صدرالحسینی در ادامه گفت: همچنین نیاز عربستان سعودی به فن‌آوری‌های ایران در حوزه‌های گوناگون و همچنین ضرورت انجام سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در حوزه انرژی، بندرگاهی، راه و راه‌آهن می‌تواند از نقاط همکاری دو کشور باشد. ضمن آنکه مشغول به کار شدن سفیر رسمی ایران در عربستان می‌تواند در حوزه افزایش سهمیه حجاج و راه‌اندازی حج عمره که درخواست‌های کثیری از سوی ملت ایران در این خصوص مطرح است، موثر واقع شود.

وی در پاسخ به این سوال که ایران در خصوص بحث مناقشه آمیز میدان گازی آرش به چه شکل می‌تواند با عربستان این موضوع را با تعامل دو طرفه حل کند، گفت: موضوع مهمی که در این رابطه می‌توان گفت این است که عربستان هیچ اشاره‌ و ادعایی درخصوص منطقه میدان گازی آرش نداشته و ندارد و طی بیانیه رسمی هم این موضوع را اعلام کرده و این کشور کویت است که در این رابطه ادعاهایی مطرح کرده بنابراین حل این مشکل باید از طریق گفت‌وگوهای میان ایران و کویت صورت بگیرد.

تحلیل‌گر مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که برای پایدار ماندن روابط دو کشور ایران و عربستان که مجددا بعد از ۷ سال احیا شده است چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: یک رابطه‌ ۱۰۰ ساله از قبل میان دو کشور وجود داشت که به مدت ۷ سال هم قطع بود، هرچقدر روابط دو کشور در مسائل اقتصادی درهم تنیده‌تر شود، قطعا روابط سیاسی نیز مستحکم‌تر خواهد بود. همچنین ما با عربستان در مسائل امنیتی نقاط مشترکی داریم که طرح‌های بومی که می‌توانیم در حوزه امنیت منطقه ارائه کنیم به قوی‌تر شدن روابط دو کشور کمک می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز