خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

مهم‌ترین پیامد ایجاد روابط ایران با عربستان افزایش امنیت در منطقه است/ عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی - اسلامی با توقف دائمی مواجه شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۴۳۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: عمر رژیم‌صهیونیستی با توجه به شرایطی که در حال‌حاضر در سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌کنیم به گونه‌ای نخواهد بود که این طرح را بتواند بازسازی کند و براساس طرح جدید اقداماتی انجام دهد. بنابراین می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که موضوع عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی- اسلامی با یک توقف دائمی روبه‌رو شده است.

سیدرضا صدرالحسینی تحلیل‌گر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که بعد از توافق ایران و عربستان، حالا شاهد توافق عربستان با برخی از کشورهای منطقه از جمله یمن، سوریه، بخش‌هایی از لبنان و همچنین گروه‌ها و جنبش‌های آزادی بخش فلسطین مانند حماس هستیم. دلایل به وجود آمدن این اتفاقات چیست و این روابط چه تاثیری در منطقه خواهد داشت، گفت: بسیاری از تحلیل‌گران مسائل بین‌الملل و منطقه با پیش‌بینی اینکه پس از رابطه مجدد جمهوری اسلامی ایران و عربستان، روابط منطقه‌ای و در نتیجه امنیت منطقه‌ای گسترش و افزایش پیدا خواهد کرد، مطالبی را گفته بودند. در حال‌حاضر آن پیش‌بینی‌ها به منصه ظهور رسیده است.

وی افزود:‌ عربستان طی حداقل ۸-۹ سال گذشته، شرایطی را در منطقه فراهم کرد که بسیاری از جریان‌های مقاومتی و کشورهایی که علاقه‌مند به استقلال هستند، دچار دوگانگی شده بودند. از یک طرف عربستان به عنوان برادر بزرگتر علاقه‌مند بود که کشورهای عربی منطقه با ضرب‌آهنگ این کشور همراه باشند و در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اظهارنظر و اقدام کنند، از طرفی دیگر آن کشورها و جریان‌های مقاومتی علاقه‌مند بودند که استقلال آنها مورد احترام قرار بگیرد. از جمله این کشورها و جریان‌های مقاومتی می‌توانیم از جریان مقاومت انصارالله و کشور سوریه نام ببریم. 

صدرالحسینی تصریح کرد: برخی از کشورها و جریان‌های مقاومتی دیگر نیز به همین شکل عمل کردند و بعد از چرخشی که عربستان به سمت احترام به استقلال آن کشورها و جریان‌های مقاومتی  داشت، مشاهده می‌کنیم که ارتباطات و گفت‌وگوهایی بین این کشورها و جریان‌ها به وجود آمده است. از جمله دیدار وزیر امورخارجه عربستان از سوریه، سفر مقامات ارشد حماس به ریاض، همچنین گفت‌وگوهایی در مورد مسائل فی‌مابین بین مقامات عربستان و انصارالله از جمله این موارد است. در نهایت می‌توان به این شکل نتیجه‌گیری کرد که ارتباطات دیپلماتیک منطقی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های امنیت منطقه شمرده شود. به همین دلیل است که رژیم صهیونیستی که به عنوان مهمترین و خبیث‌‌ترین عامل منطقه به شمار می‌رود، از نزدیک شدن این دو کشور اظهار نگرانی کرده است و به طور علنی از گسترش روابط بین این دو کشور اظهار نارضایتی کرده که قطعا نسبت به این روابط به دنبال ایجاد اختلال است.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که با توافقاتی که شکل گرفته، آینده خاورمیانه را شما چطور پیش‌بینی می‌کنید و چه پیامی به سایر کشورها از جمله اسرائیل و طرف‌های غربی می‌رساند، گفت: همان‌طور که در بخش اول گفتم، یکی از پیامدهای مهم گسترش و تعمیق روابط بین دو کشور موثر و قدرتمند در منطقه یعنی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان می‌تواند در حوزه‌های مسائل مختلف از جمله انرژی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، توریسم یا گردشگری در حوزه‌های مذهبی باشد. غیر از آن، وجود این رابطه در افزایش امنیت بر منطقه تاثیرگذار خواهد بود. می‌توانیم اینچنین نتیجه‌گیری کنیم که هرچقدر در غرب آسیا و به ویژه خلیج‌فارس افزایش امنیت توسط کشورهای عضو این منطقه ایجاد شود، از سوی غرب ما شاهد کاهش دخالت امنیتی و از سوی دیگر نیز شاهد نگرانی و ناراحتی رژیم صهیونیستی خواهیم دید.

صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که در گذشته اسرائیل طرح صلح ابراهیم را در میان کشورهای عربی دنبال کرده بود. حالا با گسترش توافق عربستان با کشورهای منطقه این طرح توسط اسرائیل به چه شکل دنبال خواهد شد آیا سیاست دیگری را در پیش خواهد گرفت یا همچنان بر سیاست خود پایدار خواهد ماند، گفت: در مورد صلح ابراهیم باید این نکته بیان شود که رژیم‌صهیونیستی به جز استفاده از یک لفظ برای فریب افکار عمومی، چیزی بیش از این نداشت، مساله عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی اسلامی برای حفظ امنیت رژیم‌صهیونیستی بود.

وی افزود: در مورد دوم تقریبا باید بگوییم، موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی در منطقه با توقف کامل روبه‌رو شده است. نکته سوم این است که عادی‌سازی روابط رژیم‌صهیونیستی با امرا، پادشاهان و خلیفه‌های منطقه صورت می‌گرفت نه با امت منطقه. بر همین اساس است که امروز می‌بینیم در سودان یکی از مهمترین عوامل اغتشاشات و شرایط موجود در آنجا و شرایطی که اتفاق افتاده، امضای روابط با رژیم‌صهیونیستی است و این مخالفت در میان بقیه ملت‌های مسلمان در منطقه هم جاری است.

صدرالحسینی تصریح کرد: بر همین اساس رژیم‌صهیونیستی سعی و تلاش خواهد کرد مانند طرح‌های گذشته‌ای که از حدود ۴۰ سال پیش تا به امروز برای برون‌رفت از بحران داخلی و منطقه‌ای خود داشت، این آشکارسازی یا عادی‌سازی روابط را به گونه‌ای دیگر مطرح کند که حتما زمان خواهد برد و بلافاصله امکان تغییر نقشه راه یا طرحی در این رابطه وجود نخواهد داشت. نکته آخر آنکه عمر رژیم‌صهیونیستی با توجه به شرایطی که در حال‌حاضر در سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌کنیم به گونه‌ای نخواهد بود که این طرح را بتواند بازسازی کند و براساس طرح جدید اقداماتی انجام دهد. بنابراین می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که موضوع عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی- اسلامی به یک توقف دائمی روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز