خبرگزاری کار ایران

چنارانی در نطق میان دستور:

بانک‌ها از رسالتشان فاصله گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۱۹۹

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه امروز بانک‌ها از رسالتشان فاصله گرفته‌اند، از سرمایه‌گذاری آنها در خرید و فروش ملک و بحث ساخت و ساز، دخالت در تجارت و مجتمع های تجاری و مسکونی انتقاد کرد و از این اقدامات به عنوان عاملی در جهت افزایش تورم در بازار مسکن یاد کرد.

به گزارش ایلنا،  هاجر چنارانی  در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: ز نیشابور و نیشابوریان یاد/که نیشابور شهر عشق و فریاد/هزاران درود هزاران سلام/به شهیدان پاک خاک نیشابور بزرگ و به سرداران ناآور آن؛ ۲۸ اردیبهشت ماه سالروز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری است، از همین تریبون خانه ملت، همه نیشابوریان عزیز و همه نیشابوردوستان را دعوت می‌کنم در این روز ارزشمند در خاک پاک نیشابور ما میزبان قدوم شما باشیم.

وی تصریح کرد: و اما خیام نیشابوری از بزرگترین دانشمندان سده های ۵ و ۶ هجری در فلسفه ریاضیات و نجوم سرآمد زمان خود بود، زنده یاد علامه محمد تقی جعفری در تحقیقات خود در باب خیام به چند منبع موثق اشاره می کند که از او با نام امام و حجت الحق‌یاد می کند. در باب خیام پرسشگری و خلاقیت او کم نظیر و مثال زدنی بود، خیام به زیبایی تمام بی اعتباری دنیا، گذرا بودن عمر و ناتوانی انسان در برابر خالق متعال را گوشزد می کند و برای انسان امروز اغتنام فرصت و لذت بردن از حال را توصیه می کند. این قافله عمر عجب می گذرد/دریاب دمی که با طرب می گذرد

چنارانی اظهار کرد: و اما هجدهم اردیبهشت ماه یا هفته و روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، این روز را به همه کسانی که زحمت می کشند و هر بار که حادثه ای اندوه می سازد با هلال سرخ عشق و دوستی از غمهایمان می کاهند و همه آنهایی که لباس عاشقی بر تن دارند روزتان سرخ و عشق آفرین و مسیرتان در پناه لطف پروردگار همواره سبز باد.

وی افزود: در این راستا تقدیم می کنم از اندیشه هایی که خانه های هلال را ایجاد کردند تا در راستای تاب آوری جوامع محلی و حفاظت از محیط زیست و اقلیم روستایی کمک کنند.

چنارانی بیان کرد: و اما همکاران خوبم، یک نکته جالب در بحث بانک‌ها و بانکداری جمهوری اسلامی ایران، یک نکته ای که در این ۸ سال مجلس به آن رسیدم اینکه متاسفانه هیات مدیره ها و مدیر عامل بانک ها در جمهوری اسلامی ایران از حالتی به حالتی و از بانکی به بانکی دیگر منتقل می شود و اینطوری است که متاسفانه مشکل نظام بانکدای ما هیچ وقت حل نشده و نخواهد شد.

وی افزود: یکی از بزرگتری چالش های اقتصادی جامعه و حتی از دغدغه های جامعه بانک ها و سودهای ربوی و پلکانی و مرکب آن هستند، امروز بانک ها از رسالتشان فاصله گرفته اند و با سرمایه گذاری در خرید و فروش ملک و بحث ساخت و ساز، دخالت در تجارت، مجتمع های تجاری و مسکونی و متاسفانه روز به روز به تورم بازار مسکن افزوده می شود.

چنارانی عنوان کرد: بانک های باید محکوم و مکلف شوند که به قشر ضعیف خدماتی بدهند و از پرداخت تسهیلات ازدواج و مسکن و قرض الحسنه و فرزندآوری حمایت کنند نه اینکه هزاران نفر متاسفانه در نوبت هستند.

وی افزود: یک نکته دیگر در باب بانک ها، چند درصد اعتبارات بانک ها زیر ۲۰۰ میلیون به مردم پرداخت شده و چند درصد از آنها برگشت نکرده که امروز متاسفانه مردم در حوزه انتخابیه همه منتظر این وام‌ها هستند؟

چنارانی خطاب به رییس جمهور، اظهار کرد: نزدیک ۲ سال از دوره ریاست جمهوری شما می‌گذرد، مردم منتظرند تا وعده های شما آرام آرام جامه عمل بپوشد، وعده یک میلیون مسکن در سال و یک میلیون اشتغال، شما فرمودید به حمایت مجلس نیاز دارید کدامین لایحه را به فوریت به مجلس ارسال کردید که مجلس بررسی نکرد و تایید نکرد؟  

وی افزود: امسال در بودجه تقریبا افزایش هزینه های شما ۴۰ درصد است، این میزان را قرار است از کجا تایید کنید؟

چنارانی خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیان کرد: جناب آقای خاندوزی، طبق فرموده مقام معظم رهبری سال رشد تولید و مهار تورم است، برعکس نخوانید و برعکس عمل نکنید، سال رشد تورمش نکنید و مهار تولید که انگار این گونه کرده اید. چرا بانک ها از پرداخت وام های تبصره ۱۶ و ۱۸ که اشتغال آفرینی و حمایت از تولید است متاسفانه ماه ها است بلاتکلیف ملت را رها کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: جناب آقای رییسی، جامعه کشاورزان و دامداران دچار سردرگمی شده اند، برای معرفی وزیران، نظر نخبگان و شایستگان این گروه را درنظر بگیرد، امروز دامداران مشکلات عدیده ای دارند، در برابر تعیین قیمت شیر و گندم چرا از این جامعه بزرگ حمایت نمی شود؟ مگر وزیر شما قول نداده بود که تمدیدکارت را مجددا برای دامداران و مرغداران داشته باشد، امروز همه به بانک ها بدهکارند و ضامنین با مشکل مواجه شده اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: و اما آموزش و پرورش، تسری فوق العاده را برای خیلی از سازمان ها و وزارتخانه ها تایید کردید، آموزش و پرورش چه کم از بقیه وزارتخانه ها و سازمان ها داشت؟.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز