خبرگزاری کار ایران

احمدی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی ابعاد دیدار احتمالی امیرعبداللهیان با بوررل، ماکرون و مقام‌های عربستان در حاشیه کنفرانس بغداد۲/ متن پیشنهادی بوررل همچنان می‌تواند مبنای مذاکرات باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۹۸۴

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: همچنان زمینه برای احیای برجام وجود دارد. متن پیشنهادی که بوررل داده بود همچنان می‌تواند مبنای کار باشد و با توجه به شرایط جدید و تحولاتی که در طول ۳ تا ۴ ماه گذشته اتفاق افتاده انتظار آنکه ایران، امتیازی ورای آنچه که در پیش‌نویس بوررل آمده است، خیلی مشکل خواهد بود.

کوروش احمدی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در نشست بغداد ۲ در امان اردن، جوزپ بوررل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور خواهد داشت، احتمال دیدار آقای امیرعبداللهیان با او چقدر وجود دارد و آیا احیای برجام و آغاز مذاکرات محلی از اعراب دارد، گفت:‌ احتمال این ملاقات حتما وجود دارد. حضور آقای بوررل در اردن به منظور ارتباط کلیه کشورهای اروپایی با کشورهای عربی است و حتما با همه وزرای خارجه و هیئت‌ها که در آنجا هستندt ملاقات می‌کند و حتما هم درباره موضوع برجام که می‌شود کاری انجام داد یا خیر گفت ,گوهایی مطرح خواهد شد.

وی افزود: در مورد اینکه برجام در شرایط موجود بتواند آینده‌ای داشته باشد، حداقل در کوتاه مدت امیدی وجود ندارد. به دلیل آنکه مسائلی که علیه ایران به وجود آمده، از جمله استفاده از پهبادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین , انعکاس اعتراضات در ایران توسط رسانه‌های غربی، باعث شده تا سیاستمداران و نمایندگان مجالس کشورهای غربی در این مورد فعال شوند. با این وجود همچنان زمینه برای احیای برجام وجود دارد. متن پیشنهادی که بوررل داده بود، همچنان می‌تواند مبنای کار باشد و با توجه به شرایط جدید و تحولاتی که در طول ۳ تا ۴ ماه گذشته اتفاق افتاده انتظار آنکه ایران، امتیازی ورای آنچه که در پیش‌نویس بوررل آمده است، خیلی مشکل خواهد بود. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: بنابراین اگر طرفین حاضر باشند و طبق همان متن پیشنهادی بوررل جلو بروند، فکر کنم احتمال احیای برجام وجود دارد. با توجه به آنکه آمریکایی‌ها اعلام کردند که این موضوع دیگر در دستور کارشان نیست اما تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهد داشت. به همین دلیل این احتمال و امیدواری وجود دارد، مشروط بر آنکه دو طرف حاضر شوند از مواضع‌شان تعدیل کرده و بر آن متن توافق کنند. 

احمدی در پاسخ به این سوال که نیروهای فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا روز گذشته در تهران حضور داشتند، آیا گزارش آن‌ها در این مقطع می‌تواند در دیدار احتمالی امیرعبداللهیان بوررل تاثیر بگذارد، گفت: این مذاکرات در کانال موازی با مذاکراتی است که در کمیسیون برجام انجام می‌شود. حضور هیئت فنی آژانس در تهران، در روند موازی با احیای برجام بوده و همچنین مکمل همدیگر هستند. 

وی افزود: اینکه در این زمان هیئت آژانس به تهران آمد، تحول مثبتی است. هرچند قرار بود این ملاقات در ماه نوامبر اتفاق بیافتد اما با سه هفته تاخیر این دیدار هم نقطه مثبتی دارد که باعث می‌شود ایران و آژانس از مواضع خودشان تعدیل کنند و در آن صورت ایران همکاری بیشتری با آژانس داشته و آن‌ها هم سختگیری کمتری نسبت به برنامه‌های ایران داشته باشند. بنابراین اگر طرفین بتوانند در مواضع خود تغییر ایجاد کنند، این موضوع یک فاکتور مهم است که باید تا اوایل ماه مارس به نتیجه مهمی برسد که اگر این موضوع حل نشود، خطر آنکه آژانس در نشست ماه مارس موضوع برنامه اتمی را به شورای امنیت ارجاع دهد، وجود دارد. 

احمدی در پاسخ به این سوال که در نشست بغداد امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و مقامات عربستان هم حضور دارند، آیا احتمال دارد آقای امیرعبداللهیان دیداری جداگانه با هریک از این افراد داشته باشد و اگر این دیدار شکل گرفت حول محور چه موضوعاتی خواهد بود، گفت: اگر دیدار آقای مکرون با آقای امیرعبداللهیان انجام شود، موضوعات گفت‌وگو حول محور تحولات اخیر روابط بین‌الملل ایران یعنی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و همچنین سیاست داخلی آن یعنی مسائل اعتراضات اخیر خواهد بود.

وی افزود: اما در موضوع دیدار با مقامات عربستانی با توجه به آنکه پروسه مذاکره با عربستان قبلا وجود داشته اما در مسیر افت قرار دارد، با توجه به بیانیه مشترک چین و عربستان که درباره اراضی ملی ایران صحبت کردند، ممکن است زمینه برای ملاقات مقامات ایرانی و عربستانی وجود نداشته باشد اما این نشست فرصت خوبی است که همه جنبه‌های سیاسی دو کشور مورد گفت‌وگو و مذاکره قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز