خبرگزاری کار ایران

کشف اسکلت 2 هزار ساله یک نوجوان ۱۳ ساله

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۳۱۶

به گزارش ایلنا، باستان‌شناسان بقایای اسکلتی را در تالابی واقع در بریتانیا کشف کردند که قدمت آن به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل می‌رسد. این کشف زمانی رخ داد که پلیس گزارشی درباره کشف استخوان‌های انسان در تالاب یکی از روستاهای واقع در ایرلند شمالی دریافت کرد.

«لایو ساینس»‌ نوشت، به گفته پلیس، در بررسی اولیه مشخص نبود که بقایای کشف‌شده باستانی است یا متعلق به فردی است که اخیرا جان خود را از دست داده است.

بر این اساس پس از انجام آزمایش‌های دقیق مشخص شد که استخوان‌های کشف‌شده در حقیقت بقایای به‌جامانده از یک جسد به اصطلاح تالابی است که معمولا به لطف سطح پایین اکسیژن و خاک مرطوب به طور قابل‌توجهی سالم باقی می‌ماند. اعضای پزشکی‌ قانونی تشخیص دادند اسکلتی که استخوان‌های آن در سرتاسر تالاب پراکنده شده است، در حقیقت اسکلت پسر نوجوانی است که در سن ۱۳ تا ۱۷ سالگی فوت کرده است.

درحالی که بیشتر استخوان‌های او کشف شده‌اند، جمجمه‌ این اسکلت همچنان مفقود است و محققان مطمئن نیستند که قبل یا بعد از مرگ از بدنش جدا شده است.

در طول چند قرن اخیر بیش از ۱۰۰۰ جسد باتلاقی متعلق به بازه زمانی  عصر حجر تا دوران مدرن در اروپا پیدا شده است. بر اساس تحقیقی که نتایج ‌آن در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، در حالی که برخی اجساد باتلاقی مانند «مرد تولوندی» دانمارکی که سالم باقی مانده است، بقیه افراد قربانی‌شده هستند، برخی دیگر احتمالاً بقایای جنایتکاران اعدام‌شده یا حتی بقایای افرادی هستند که بر اثر مرگ‌های تصادفی همچون غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، مشخص نیست نوجوان ایرلندی چطور جان خود را از دست داده است.

با توجه به سالم ماندن جسد باتلاقی، محققان توانستند تکه‌هایی از پوست، ناخن‌های دست، ناخن‌های پا و یک کلیه را پیدا کنند.

محققان برای تعیین قدمت اسکلتی که اخیرا کشف شده است از روش تاریخ‌گذاری رادیوکربن استفاده کردند و با توجه به اینکه این نخستین‌بار است که تاریخ‌گذاری رادیوکربن روی تنها جسد باتلاقی موجود در ایرلند شمالی استفاده شده است، این یک کشف باستان‌شناسی واقعا منحصر به فرد برای ایرلند شمالی محسوب می‌شود.

مقامات قصد دارند بقایای کشف‌شده را برای انجام تحقیقات بیشتر و تعیین دلیل مرگ این نوجوان به «موزه ملی ایرلند شمالی» منتقل کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز