خبرگزاری کار ایران

طرح اسرائیل در غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۸۷۹

نویسنده: احمد منصور

دنیس راس، فرستاده سابق آمریکا برای صلح در خاورمیانه هفته گذشته مقاله ای در نیویورک تایمز منتشر کرد که در آن گفت که او با بسیاری از حاکمان عرب در منطقه صحبت کرده است و آنها به او اطمینان دادند که از نابودی حماس حمایت می کنند. اما آنها از مردم خود می ترسند که آن را اعلام کنند و اگر ما - برای یک ماه تمام - رفتار اکثر حاکمان و دولت های عرب را که در مورد جنایات جنگی بی سابقه ای که در غزه رخ می دهد سکوت کرده اند، زیر نظر داشته باشیم، باید متوجه شویم اسرائیل نمی‌توانست این کار را بدون حمایت یا سکوت اعراب انجام دهد.

پس از گذشت نزدیک به یک ماه از عملیات نظامی وحشیانه اسرائیل در نوار غزه، طرح اسرائیل در قبال غزه و جنبش حماس تا حد زیادی از طریق اظهارات مقامات اسرائیلی و آمریکایی که از طرح‌های اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند، آشکار شده است.

می توان برنامه و اهداف اسرائیل در جنگ با غزه را در موارد زیر خلاصه کرد:

اول: تخریب هر چه بیشتر محله‌ها، خانه‌ها و زیرساخت‌ها و خدمات غزه، تا زندگی در آن‌ها را برای کسانی که از ترک آن امتناع می‌کنند غیرممکن یا بسیار دشوار کند.

اسرائیل این کار را با بمباران کل میادین مسکونی در اکثر محله‌های غزه که ده‌ها هزار نفر در آن ساکن بودند اجرا کرد. خانه‌ها ویران شدند به گونه‌ای که زندگی در آنجا غیرممکن باشد. سپس اسرائیل به تخریب زیرساخت‌ها روی آورد و مخازن آب، ایستگاه‌های برق و حتی ژنراتورهای انرژی خورشیدی را بمباران کرد، سپس بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، کلیساها و هر چیزی که می‌توانست مردم را به سمت آن سوق دهد.

هر روز هم بمباران و تخریب همه امکانات خدماتی که می تواند به مردم غزه کمک کند تا بقای خود را حفظ کنند و طرح آوارگی را خنثی کنند، ادامه دارد.

دوم: ایالات متحده اعلام می کند که قصد دارد گذرگاهی امن را باز کند، که این اظهارات موید طرح جابجایی مردم غزه به مصر بر اساس طرحی است که از سال 2015 برای آن تهیه شده بود از جمله تخریب تونل ها، تخریب شهرها و روستاهای مجاور مرز غزه، تشدید محاصره بر مردم غزه، و ایجاد شهرها یا شهرک های مسکونی که دیوارکشی شده و محافظت می شود تا به عنوان زندانی باز برای آوارگان غزه باشد.

بایدن و رهبران اسرائیل چندین بار در مورد آواره کردن مردم غزه به مصر صحبت کرده‌اند و هنوز هم می‌گویند، بایدن در آخرین اظهارت خود از این طرح گفت: «آوارگی موقتی خواهد بود و دائمی نیست. این اظهارات نادرست و فریبنده است، زیرا غزه نمایانگر یک عقده قدیمی در ذهنیت اسرائیلی است تا جایی که آنها از آن جدا شدند و در سال 2005 آن را با تحقیر رها کردند.

همچنین میزانی که کنگره برای اسرائیل تصویب کرد ( 16 میلیارد دلار) بخشی از آن به روند جابجایی اختصاص یافت. گزارش های زیادی در مورد پاداشی که رژیم مصر می تواند برای این کار دریافت کند منتشر شده است، از جمله لغو سود بدهی مصر، علاوه بر تثبیت رژیمی که در آن مستقر است. در روزهای آینده این جنایت بیشتر آشکار خواهد شد جنایتی که در آن اسرائیل و آمریکا با مصر و بسیاری از طرف‌ها همکاری می‌کنند.

سوم: اشغال نظامی کامل و موقت غزه پس از با خاک یکسان کردن محله های غزه، حذف نظامی حماس، خلع سلاح، انحلال رهبران و محاکمه اعضای آن، اسرائیل حتی در چند روز گذشته اصلاحاتی را در قوانین خود به این امید انجام داد.

چهارم: پس از آن، قرار دادن غزه تحت قیمومیت بین المللی، واگذاری آن به تشکیلات خودگردان، یا بازگرداندن آن به وضعیتی که قبل از سال 1967 توسط یک حاکم نظامی مصر اداره می شد.

نقشی که در کرانه باختری برای حفاظت از امنیت اسرائیل ایفا می کند. رئیس جمهور ترکیه متوجه طرح قرار دادن نوار غزه تحت حمایت نیروهای سازمان ملل و یک اداره بین المللی شده است.

ترکیه در 4 نوامبر اعلام کرد که ترکیه آمادگی دارد تا این نقش را بازی کند. نقشی که این کشور در اداره قبرس ترکی در غزه ایفا می کند، اما پذیرش آن برای اسرائیل غیرممکن است. همچنین موضع ترکیه در مورد آنچه در غزه اتفاق می افتد بسیار پایین تر از حد استاندارد است. برخی آن را شرم آور و برخی دیگر آن را در راستای موضع بین المللی می دانند.

این به طور خلاصه نقشه اسرائیل در غزه در صورت موفقیت در اشغال نوار غزه است.

دنیس راس، فرستاده سابق آمریکا برای صلح در خاورمیانه هفته گذشته مقاله ای در نیویورک تایمز منتشر کرد که در آن گفت که او با بسیاری از حاکمان عرب در منطقه صحبت کرده است و آنها به او اطمینان دادند که از نابودی حماس حمایت می کنند. اما آنها از مردم خود می ترسند که آن را اعلام کنند و اگر ما - برای یک ماه تمام - رفتار اکثر حاکمان و دولت های عرب را که در مورد جنایات جنگی بی سابقه ای که در غزه رخ می دهد سکوت کرده اند، زیر نظر داشته باشیم، باید متوجه شویم اسرائیل نمی‌توانست این کار را بدون حمایت یا سکوت اعراب انجام دهد.

اینها رویاهای اسرائیل و طرح آن است که با حمایت غرب و اعراب به دنبال اجرای آن در غزه است. اما سوال مهم اینجاست: "آیا می تواند این را اجرا کند؟" این موضوع بسیار دشوار و پیچیده است، که می توانیم در مقاله آینده به آن بپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز