خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیام حضور بمب‌افکن‌های مافوق صوت آمریکا در خاک ترکیه/سناریوی نظامی اسرائیل علیه غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۰۴۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: درست است که طی چهار هفته گذشته اسرائیل اقدام به بمباران‌های گسترده در غزه کرده اما واقعیت این است که ارتش اسرائیل توان یک جنگ فرسایشی را ندارد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل اولین حضور بمب‌افکن‌های آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ورود دو بمب افکن مافوق صوت اتمی و دوربرد آمریکا به پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه معنا و مفهوم خود را از منظر نظامی و سیاسی دارد؛ چراکه ناو هواپیمابر آیزنهاور هم به دنبال آن است تا وارد حاشیه خلیج فارس شود و اگر این دو موضوع را کنار یکدیگر قرار دهیم به وضوح می‌بینیم که یک مسأله مهم در حال وقوع بوده که محوریت آن دفاع از اسرائیل در شرایط کنونی است. در این میان باید دید که دبیرکل حزب‌الله لبنان چه مسائلی را مورد نظر قرار می‌دهد و اساساً چه سخنرانی خواهد داشت؛ چراکه باید بگویم حزب‌الله لبنان در این روند اثرگذار است و از منظر دیگر واقعیت این است که منطقه در آستانه شرایط جدیدی قرار دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید دانست که ایران به دنبال پرهیز از جنگ است و نمی‌خواهد به اوضاع و احوال فعلی دامن بزند. در این میان باید توجه داشت که اسرائیل خود را اسیر دو جبهه جنگ یعنی در شمال و جنوب نخواهد کرد. درست است که طی چهار هفته گذشته اسرائیل اقدام به بمباران‌های گسترده در غزه کرده اما واقعیت این است که ارتش اسرائیل توان یک جنگ فرسایشی را ندارد. اینکه دیده می‌شود ارتش اسرائیل روی زمین پیشروی انجام می‌دهد و یکباره عقب‌نشینی می‌کند عملاً و اساساً حکایت از آن دارد که این ساختار نظامی نمی‌تواند به راحتی عملیات زمینی انجام دهد و به همین دلیل معتقدم که فعلاً بحث پیش بردن اوضاع به همین صورت جلو می‌رود اما به نظر نمی‌رسد که فعلاً جبهه جدیدی باز شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بدون شک تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود، ممکن است ظرف چند ساعت از بین برود و باید یادمان باشد که سیاست بسیار سیال است و در چند دقیقه ممکن است وضعیت به صورت کلی تغییر کند اما به هر ترتیب باید توجه داشت که حماس در جنگ شهری خیلی بیشتر از ارتش اسرائیل تجربه دارد و به همین دلیل شاهد تکیه ارتش اسرائیل بر بمباران‌های گسترده هستیم. توجه داشته باشید که نتانیاهو در زمان کسب رأی برای ورود مجدد به عرصه سیاست، به عنوان نخست‌وزیر مجدد اسرائیل اعلام کرد که فلسطین و ایران دو دشمن اصلی اسرائیل به حساب می‌آیند و به همین دلیل معتقدم که نگاه تل‌آویو به غزه بر پایه همان نگاه رادیکال جلو خواهد رفت و عزم آنها برای حمله به این منطقه تا آخرین روز قابل مشاهده خواهد بود. اینکه حماس نسبت به اقدامات اسرائیل پاسخ نظامی را در دستور کار قرار داده جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد اما باید متوجه باشیم که ارتش اسرائیل توان جنگ تن به تن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که اسرائیل اصلاً به هشدارها و گفته‌های سازمان ملل، شورای امنیت و شورای حقوق بشر توجه ندارد و خود را تافته جدا بافته می‌داند. بر همین اساس تل‌آویو حملات خود به غزه را نه تنها ادامه خواهد داد، بلکه ممکن است آن را را گسترش دهد؛ به گونه‌ای که شاهد آن هستیم که اردوگاه جبالیا سه بار مورد حمله قرار گرفته و بر همین اساس معتقدم تل‌آویو احتمالاً همین روند را ادامه خواهد داد. به این جهت ورود بمب‌افکن‌های آمریکا به پایگاه اینجرلیک ترکیه و همچنین پراکنده شدن نظامیان ایالات متحده در منطقه و حاشیه خلیج فارس به نوعی یک پیام هشدار به طرفین درگیری به حساب می‌آید و در این مسیر ایالات متحده با این روش به دنبال آن است که مانع از وقوع جنگ در منطقه و به خصوص نزاع علیه اسرائیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز