خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی علیرضا محجوب در مورد شعار سال ۱۴۰۲؛

«رشد تولید» میانبری برای «مهار تورم» است/ سال ۱۴۰۱ به کارگران بسیار سخت گذشت/ باید اموال به ناحق رفته فقراء، از اغنیاء باز ستانده شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۵۸۹

دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شعار تعیین شده از سوی رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۲ گفت: «رشد تولید» یک راه میان بر برای بحث «مهار تورم» تلقی می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، تعیین شعار «مهار تورم – رشد تولید»، از سوی رهبر انقلاب برای سال ۱۴۰۲، ما را بر آن داشت تا پیرامون این موضوع، به سراغ آقای علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران رفته و نظرش را در مورد موارد مطرح شده در شعار سال، جویا شویم.

آقای محجوب در ابتدای این گفت وگو از شرایط سخت کارگران در سال گذشته گفت و تأکید کرد که کارگران به دلیل این که به سختی زندگی می کنند و انگار هر روز، روزه دار هستند، سمبل ماه رمضان محسوب می شوند؛ او تأکید کرد که یکی از راه های کنترل تورم این است، که اموال به ناحق رفته فقراء به جیب اغنیاء، به خود فقرا برگردد و ادامه داد که «قاطعیت» مسئولان، اسباب اساسی توفیق در موضوع مهار تورم است؛ نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی اضافه کرد که «رشد تولید» یک راه میان بر برای بحث «مهار تورم» تلقی می شود.

گفت وگوی کوتاه با آقای علیرضا محجوب را در ادامه بخوانید:

*آقای محجوب! ضمن عرض تبریک سال ۱۴۰۲ خدمت شما و همه فعالان کارگری ایران؛ سال جدید را چگونه سالی برای کارگران ارزیابی می کنید؟

سال ۱۴۰۲ بر همه مردم ایران مبارک باشد؛ خصوصا بر کارگران عزیز و شریف و همچنین مستمری بگیران و بازنشستگان، و بر همه آن هایی که نتوانستند در سال گذشته حتی سفره های خود را تدارک ببینند، مبارک باشد؛ انشاالله همه به فکر آن ها باشیم و همه برای آن ها بیاندیشیم.

امیدوارم نقشه ها و برنامه های مسئولان تصمیم گیر، در این ایامی که رمضانش بر بالین نوروز، خوابیده، تصمیماتی اصولی و صحیح و کارشناسی باشد و انشاالله همه ما، فقط به رمضانی ها یعنی کارگران فکر کنیم.

کارگران، امروز سمبل رمضان هستند؛ چون به سختی زندگی می کنند و انگار هر روز، روزه دار هستند.

امیدوارم بتوانیم در سال ۱۴۰۲، قدم جدیدی برای آن ها برداریم و همچنین از سوی مسئولین، قدم های مثبت و خوبی به نفع آن ها برداشته شود؛ این آرزوها که برای وضعیت کارگران برای امسال بیان کردم، واقعا آرزوهای خیلی رویایی و دست نیافتنی نیست، اما شدت تورمی که در چندسال اخیر کارگران و اقشار ضعیف جامعه، تحمل کردند، انشاالله همانطور که مسئولان ارشد کشور وعده فرمودند، به مهار بخشی از این تورم بیانجامد.

*رهبر انقلاب طبق سنت هر ساله، سال ۱۴۰۲ را نیز به یک نام نامگذاری کرده و شعار سال را مطرح کردند؛ شعار تعیین شده از سوی ایشان برای سال ۱۴۰۲ با عنوان «مهار تورم – رشد تولید» است؛ نظر کلی شما در مورد این شعار چیست؟

مسئله «مهار تورم»، اگرچه کار سخت، دشوار و شاید ناشدنی باشد، ولی آرزوی آن هم برای ما، محل توجه، محل تأمل و محل دقت است.

انشاالله، همه آن هایی که به این مشکل مهم کشور دقت کردند؛ رهبری معظم انقلاب، رئیس جمهور محترم، دولت محترم، و به صورت کلی ارکان نظام، بتوانند این موضوع را تا حد زیادی حل کنند؛ حل این موضوع هم راهکار دارد؛ یک راه کار این است؛ امروز، صاحبان ثروت، اسباب تورم هستند و سود و منفعت تورم موجود در کشور، به خانه های آنان رفته و در نهایت به مال آن ها افزوده شده است؛ به نظر بنده باید با قاطعیت، از این ثروتمندان، حقوق فقرا، حق کارگران، حق بازنشستگان و همه حقوق بگیران و معلمان و کارکنان دولت، ستانده شود.

*به نظر شما راهکار گرفتن حق فقرا، از اموال به ناحق رفته در جیب ثروتمندان چیست؟

در یک جمله پاسخ این است که سخت گرفتن بر ثروتمندان و آسان گرفتن بر کارگران و اقشار مختلف؛ اما توضیح بیشتر این که، سه دهک اول اقتصادی کشور، نقش بزرگی در مصادره ثروت فقرا در جریان تورم به نفع خودشان داشتند؛ انشاالله اموال به ناحق رفته فقرا به جیب اغنیاء، به خود فقرا برگردد؛ تحقق این موضوع مهم، هم متد بانکی و هم متد پولی و هم متد اقتصادی دارد و هم نیازمند اعمال قوه ای فراتر از این هاست؛ انشاالله به این راه بیاندیشیم و حق فقرا را از آن ها بگیریم.

بازهم برای سال ۱۴۰۲، آرزوی سالی پر از برکت، رحمت، همراه با موفقیت برای همه کسانی داریم که آرزو کردند حتی تورم مهار شود؛ آرزوی آن هم برای ما محل تشکر است؛ اما آن چه که برای تحقق مسئله مهار تورم لازم است، امور مهمی است که انشاالله باید فراهم شود و در یک کلام «قاطعیت» مسئولان، اسباب اساسی توفیق در موضوع مهار تورم است؛ و راهکار دیگر، سخت گرفتن بر ثروتمندان و آسان گرفتن بر کارگران و اقشار مختلف است.

*بخش دوم شعار سال ۱۴۰۲، مسئله «رشد تولید» است که رهبر انقلاب به آن تأکید داشتند؛ از نظر حضرتعالی، الزامات موضوع «رشد تولید» در کشور چیست؟

امروز تولید دو مبحث دارد؛ یکی تولید فناورانه که ضد تورمی است و در چندسال اخیر مقام رهبری چندبار به عناوین مختلف به این موضوع پرداختند؛ قدم هایی برای این موضوع برداشته شد اما این قدم ها، در اندازه ای نبوده که منتهی به صادرات یا منتهی به آورده ای برای کشور شود؛ که این آورده، اسباب کنترل بازار پول شود؛ می توانیم بگوییم، اگر این سهم، به اندازه کافی رشد پیدا کند؛ همانطور که بسیاری از کشورها که در ابتدا تورمی بودند و اقتصاد به هم ریخته داشتند، اما رفته رفته از نظر اقتصادی رشد کردند، با نرخ بالای رشد تولید جهش کردند؛ ما هم می توانیم جهش کنیم و بر حجم نقدینگی، که مهمترین عارضه پولی کشور است، غلبه کنیم؛ و می توانیم با تکیه بر همین موضوع رشد تولید، بر مشکلات متعدد مالی و پولی مان غلبه کنیم، اما کاری است بسیار دشوار؛ امیدواریم که بشود بخش یا گوشه ای از این شعار متحقق شود.

*اگر بخواهید به دو شعار تعیین شده برای سال ۱۴۰۲ یعنی «مهار تورم» و «رشد تولید»، در کنار هم نگاه بیاندازید، تحلیل شما چیست؟

از راه های اصلی «مهار تورم»، امروزه همین بحث «رشد تولید» و تکیه بر این موضوع مهم است؛ یعنی از نظر علم اقتصاد، بحث «رشد تولید» یک راه میان بر برای بحث «مهار تورم» تلقی می شود.

بسیاری از کشورهای با اقتصاد نو در جهان، از همین مسیر بود که جهش اقتصادی کردند، ولی یک مسیری است که سختی دارد؛ می توان گفت تکیه بر «رشد تولید» برای «مهار تورم» و به صورت کلی پیشرفت اقتصادی کشور، از جمله اختراعاتی که در ادوار اخیر بشر انجام داده و قدم بزرگی تلقی شده است؛ مثل یک اختراع و کشف بزرگ است. این اختراع را برای آن کشورهایی که انجام داند، دستاوردهای اقتصادی بسیار مثبتی داشته است؛ اگر در کشور ما بشود و این کار که بسیار هم سخت است، اتفاق بیافتد، بسیاری از شاخص های اقتصادی کشورمان را مثبت خواهیم دید؛ چرا که از راه های اصلی «مهار تورم»، تکیه بر «جهش در تولید» یا رشد تولید ناخالص داخلی، بیش از نرخ نقدینگی کشور است؛ یعنی حجم نقدینگی و فزایندگی نقدینگی، هر موقع کوچکتر از مجموع تورم، به اضافه رشد تولید ناخالص داخلی بشود، در آن صورت تراز کشور به زودی مثبت می شود و کشور از این مهلکه اقتصادی خارج خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز