خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه بامیه به سبک قنادی ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۲۵۷

بامیه یکی از لذیذترین شیرینی های ماه رمضان است که طرز تهیه بسیار راحتی دارد. اگر در طرز تهیه بامیه خانگی دقت لازم را به خرج دهید، حتی از بامیه های بازاری و قنادی هم خوشمزه تر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، بامیه یکی از لذیذترین شیرینی های ماه رمضان است که طرز تهیه بسیار راحتی دارد. اگر در طرز تهیه بامیه خانگی دقت لازم را به خرج دهید، حتی از بامیه های بازاری و قنادی هم خوشمزه تر خواهد شد. در این مطلب می توانید با ۲ طرز تهیه بامیه برای ماه رمضان و همچنین طرز تهیه شربت بامیه یا شربت بار آشنا شوید و این شیرینی به طعم و مزه بامیه قنادی در منزل تهیه کنید.

طرز تهیه بامیه (حدود ۴۰ عدد بامیه)

کالری هر ۱۰۰ گرم بامیه: ۳۸۸ کالری

مواد لازم برای خمیر بامیه

  • آب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته دار

  • آرد سفید دو بار الک شده: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته دار

  • کره: ۱/۸ لیوان فرانسوی دسته دار (حدود ۲۸ گرم)

  • زعفران ساییده شده: ۱ قاشق چایخوری

  • تخم مرغ (با دمای محیط): ۱ عدد بزرگ

مواد لازم برای شربت بامیه

  • شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته دار

  • آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته دار

  • گلاب: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته دار

  • زعفران سابیده شده: حدود ۱ قاشق چایخوری

  • جوهر لیمو: ۱/۵ قاشق چای خوری (به جای جوهر لیمو می توانید از ۱/۵ قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید)

طرز تهیه شربت بامیه یا شربت بار

مرحله اول؛ درست کردن شربت بامیه

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری باید شربت بامیه یا «شربت بار» که در واقع همان شهد زولبیا و بامیه است را درست کنید. برای این کار لازم است که نصف لیوان فرانسوی دسته دار آب را داخل یک قابلمه کوچک بریزید.

سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، جوهر لیمو یا آبلیمو را به آن اضافه کنید. کمی صبر کنید تا آب حالتی کفی به خود بگیرد. سپس شکر را به آن اضافه کنید و شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید.

در این مرحله از طرز تهیه شربت بامیه به هیچ عنوان نباید شربت را هم بزنید. اجازه دهید تا شکر خودش در آب حل شود.

مرحله دوم؛ طعم دار کردن شربت بامیه

در دومین مرحله از طرز تهیه بامیه بازاری بعد از این که شکر در آب جوش حل شد و شربت رنگی شفاف به خود گرفت، باید آن را طعم دار کنید. برای این کار زعفران و گلاب را به شربت اضافه کنید. قبل از اضافه کردن زعفران باید آن را خوب بکوبید و مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید تا رنگ باز کند.

سپس شعله گاز زیر شربت را کم کنید و اجازه دهید شربت بار برای حدود ۱۵ دقیقه بجوشد و به قوام برسد. توجه داشته باشید که اگر شربت شما زیر ۱۰ دقیقه به قوام برسد، یعنی شعله گاز زیاد بوده است. در این صورت ممکن است شربت بار بعداً شکرک بزند.

روش دوم طرز تهیه شربت بار بامیه

یک روش دیگر برای درست کردن شهد بامیه و زولبیا این است که از گلوکز مایع استفاده کنید. در این صورت ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

حالا شکر را اضافه کنید. در این مرحله شکر را هم نزنید. اجازه دهید کمی ته نشین شود و کمی خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. حدود ۲ قاشق غذاخوری گلوکز مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید.

زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. شربت بار شما آماده است. استفاده از گلوکز مایع در تهیه این شربت بار، بامیه های شما را حسابی براق و شفاف می کند.

طرز تهیه خمیر بامیه

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد خمیر بامیه و حرارت دادن آن

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه خانگی باید در یک قابلمه نچسب، آب و کره را ترکیب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به جوش بیاید. آردی را که دو بار الک کرده اید را به محض جوش آمدن آب به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

سپس شعله گاز را کم کنید. خمیر را با پشت یک قاشق چوبی خوب هم بزنید و تکه تکه کنید تا به خوبی پخته شود و آب داخل خمیر تبخیر شود. این کار را برای ۸ تا ۱۰ دقیقه تکرار کنید تا خمیر کاملا پخته شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و خمیر را داخل یک کاسه بزرگ بریزید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن شربت و تخم مرغ به خمیر بامیه

در این مرحله از طرز تهیه بامیه خوشمزه باید کمی صبر کنید تا خمیر مقداری خنک شود. درواقع فقط لازم است که خمیر شما از داغی بیفتد. سپس یک قاشق از شربتی را که از قبل آماده کردید به خمیر اضافه کنید. یک عدد تخم مرغ را هم که به دمای محیط رسیده و خوب با همزن زده شده، به خمیر اضافه کنید.

خمیر را خوب با تخم مرغ و شربت ترکیب کنید. باید آن قدر خمیر را ورز دهید تا حالت یکدست پیدا کند. برای این مرحله از طرز تهیه بامیه خوشمزه خانگی می توانید خمیر را به کمک همزن نیز ترکیب کنید تا یکدست شود.

خمیر شما باید حالت چسبندگی داشته باشد. در صورتی که مشاهده کردید خمیر شما چسبندگی ندارد، می توانید یک عدد تخم مرغ دیگر را داخل یک ظرف بشکنید و خوب هم بزنید. سپس یک قاشق از تخم مرغ زده شده را به خمیر اضافه کنید و خوب با آن ترکیب نمایید.

اگر خمیر باز هم به حالت دلخواه نرسید، یک قاشق دیگر تخم مرغ به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که خمیر بامیه نباید خیلی شل باشد، تنها باید کمی چسبنده شود.

مرحل پخت بامیه خانگی

مرحله اول؛ ریختن خمیر در قیف

بعد از آماده شدن خمیر بامیه خانگی باید یک ماسوره ستاره یا شکوفه ای شکل، داخل قیف قرار دهید. از آن جایی که خمیر بامیه کمی سفت است، برای طرز تهیه بامیه بازاری بهتر است از قیف پارچه ای استفاده شود. اگر از قیف پلاستیکی استفاده می کنید، بهتر است آن را به صورت دو لایه به کار ببرید. به این ترتیب حین کار قیف پاره نمی شود.

مرحله دوم؛ سرخ کردن بامیه ها

در این مرحله از طرز تهیه بامیه با طعم و مزه قنادی باید بامیه‌ ها را داخل روغن سرخ کنید. برای این کار باید مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید. به طوری که وقتی بامیه ها درون روغن قرار می گیرند، کاملا در آن شناور شوند. روغن را داغ نکنید. روغن باید سرد باشد. سپس بامیه ها را به اندازه دلخواه از قیف خارج کنید و با قیچی ببرید.

اگر خمیر به قیچی می چسبد، می توانید نوک قیچی را به روغن آغشته کنید. زمانی که ماهیتابه پر شد، شعله گاز را روشن و روی حالت متوسط تنظیم کنید. اجازه دهید بامیه ها پف کنند و به خوبی سرخ شوند.

مرحله سوم؛ قرار دادن بامیه ها در شربت

بعد از این که همه بامیه ها را سرخ کردید و رنگ آن ها طلایی شد، باید آن ها را از روغن خارج کنید. سپس بامیه ها را بلافاصله داخل شربتی که از قبل آماده کرده بودید، بیندازید. بهتر است بامیه ها را برای ۲ تا ۳ دقیقه داخل شربت قرار دهید تا مواد خوب به خورد بامیه برود. در نهایت آن ها را از شربت خارج کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

منبع:مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز